Door doelgericht te investeren in marketing wil Undutchables online marktleider blijven in de zoektocht naar meertalig talent. Deze internationale recruiter met hoofdkantoor in Amstelveen verwacht hierbij veel van de samenwerking met Mysolution en OnRecruit.
Inzichtelijk
De software van OnRecruit, dat sinds kort onderdeel uitmaakt van Mysolution, maakt inzichtelijk welke marketingstrategie de meest succesvolle sollicitaties en plaatsingen oplevert. Die software wordt nu steeds verder en beter geïntegreerd met het Applicant Tracking System (ATS) van Mysolution.
Candidate journey
“Mijn marketingteam weet dankzij OnRecruit steeds meer over de online candidate journey. We gaan nu de slag maken naar de toepassing van OnRecruit in het offline recruitmentproces én de database binnen de ATS van Mysolution”, zegt Kirsten Jansen – Van den Broek, Marketing Communicatie Manager van Undutchables. De succesvolle samenwerking tussen Undutchables, Mysolution en OnRecruit, die al bestaat sinds 2016, wordt nu verder uitgebouwd door allerlei koppelingen te maken tussen de recruitmentsoftware van Mysolution en de tooling van OnRecruit.
Trackingcode
Aan de verdere integratie tussen de ATS van Mysolution en de software van OnRecruit wordt hard gewerkt door onder andere Bastiaan Florijn, Customer Success Manager bij OnRecruit. “Bij Undutchables trekken we de online candidate journey al door naar het ATS, die daar in 2019 is geïmplementeerd. Iemand die via bij voorbeeld Google, een jobboard of een sociaal medium op de website van Undutchables komt, krijgt daar een trackingcode. Zodra de kandidaat solliciteert en zijn gegevens vrijgeeft, wordt dat anonieme rugnummer in de ATS gekoppeld aan een ID. Een volgende stap betreft het monitoren van kandidaten in de database van de ATS. Zo is het voor recruiters belangrijk om te weten wanneer en hoe vaak eerder afgewezen kandidaten opnieuw hun website bezoeken en welke vacatures ze daar bekijken”, aldus Florijn.
5%
Volgens een vuistregel bedraagt het optimale marketingbudget van een recruitmentbureau ongeveer 5% van de omzet. Jansen: “Je kunt dit geld maar één keer uitgeven. Alleen al om die reden is het belangrijk om te weten welke online inspanningen rendabel zijn en welke niet. OnRecruit leert ons dat job aggregators meer succesvolle sollicitaties en plaatsingen opleveren dan job boards. En dat investeringen in LinkedIn voor onze specifieke doelgroep te weinig toegevoegde waarde hebben.”
Dashboards
Met OnRecruit kan Undutchables dashboards op maat samenstellen. “Dat is afhankelijk van de KPI’s waarmee een recruitmentbureau zijn marketingstrategie wil monitoren en bijsturen”, zegt Florijn. “Zo kan het bereik en de effectiviteit van kanalen worden vergeleken op aantallen bezoekers, views, sollicitanten en plaatsingen. Maar ook op vacaturekenmerken, zoals functiebenamingen.”
ATS
OnRecruit staat bij Undutchables voor de uitdaging om de dashboards te vertalen naar het werkproces van de recruiters. Dat is in ieder geval de wens van Jansen: “OnRecruit visualiseert de online reis van onze kandidaten. Die reis gaat na een sollicitatie offline verder in ons recruitmentproces. Wij willen nu de data over de online fase van de candidate journey koppelen aan de offline fase én de database binnen de ATS van Mysolution. Met behulp van die integratie kunnen onze recruiters beter inschatten welke kanalen het beste bij hun doelgroep passen en welke sollicitaties het meeste resultaat opleveren.”
Positie
Van der Dussen wijst hierbij op de grafische integratie van BI met Salesforce, het platform waarop de recruitmentssysteem van Mysolution is gebaseerd: “Dat biedt mogelijkheden voor onze recruiters en andere collega’s om binnen één applicatie alle gewenste data en KPI’s op maat te visualiseren.” Jansen en Van der Dussen zijn ervan overtuigd dat de recruitmentsoftware van Mysolution en OnRecruit gaat helpen om deze positie te behouden. Met het oog op de toenemende dynamiek en snelheid van online marketing is die hulp volgens hen meer dan wenselijk.