In de rubriek Friday Fact staat Recruitment Tech stil bij een feit over recruitmenttechnologie op basis van recent onderzoek. Deze week: 80% van de recruiters verwacht dat er de komende maanden meer wordt geïnvesteerd in werven via sociale media.
Social media
Elk jaar vraagt Jobvite recruiters uit de VS waar de prioriteiten, zorgen en investeringen van de industrie liggen. Aan de hand van de resultaten leren recruiters wat de trends in de sector zijn en wat top of mind is voor hun collega’s. Uit het onderzoek kwam naar voren dat bijna 80% van de recruiters vindt dat social media het gebied is waar in de komende twaalf maanden waarschijnlijk meer in zal worden geïnvesteerd. Dat is geen verrassing, aangezien sociale media de afgelopen drie jaar een steeds grotere rol zijn gaan spelen bij de werving van personeel. Social media-kanalen die het meest gebruikt worden voor recruitment zijn LinkedIn (72%), Facebook (60%), Twitter (38%), Instagram (37%), Glassdoor (36%) en YouTube (27%). In mindere mate zijn ook nieuwere sociale media zoals TikTok en Snapchat aan de mix toegevoegd, vermoedelijk voor functies die jongere kandidaten zouden kunnen aanspreken.
Afknappers op social media
Recruiters gebruiken sociale media niet alleen om vacatures te plaatsen, maar ook om kandidaten te screenen, zo kwam naar voren in het onderzoek. Wat werkzoekenden online plaatsen, kan een negatieve invloed hebben op de beslissing van een organisatie om met hen verder te gaan als kandidaat. De grootste afknappers bij recruiters? Spel- en grammaticafouten in posts of tweets (53%), verwijzingen naar marihuana (45%), alcoholgebruik (42%) en politieke posts (32%). Voordat een kandidaat gaat solliciteren is het dus raadzaam voor hem of haar om de social media-accounts goed te checken.