• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Neuro-analyse in recruitment: Inspelen op de hersenactiviteiten van kandidaten en sollicitanten

Neuro-analyse in recruitment: Inspelen op de hersenactiviteiten van kandidaten en sollicitanten

26 januari 2021
in Tips & Tricks, Tools
Leestijd:3 minuten leestijd
Tags: neuroneuro analyseneuro analyse recruitmentneuro marketingneuro recruitment
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Is het mogelijk om het keuzeproces van een kandidaat te beïnvloeden? Daarvoor zal eerst moeten gekeken hoe dit proces in z’n werk gaat. Neuromarketing speelt in op neuro-analyse. In dit artikel zet Recruitment Tech op een rij hoe neuromarketing in recruitment in z’n werk gaat en welke opties hiervoor zijn.

Wat is neuro-analyse

Neurowetenschappers houden zich simpelgezegd bezig met het in kaart brengen van wat de hersenen doen en hoe deze werken. Dankzij de vele technologische voorderingen zit het onderzoek hiernaar al sinds de jaren negentig in de lift. Door het analyseren van de hersenen, kan het gedrag of de reactie van iemand beter worden voorspeld en verklaard. Een voor iedereen bekende partij die gebruik maakt van neuromarketing is Google. Deze grootmacht heeft gekeken hoe de hersenen van mensen reageren op verschillende advertenties, hierdoor kan Google bijvoorbeeld het advertentiebeleid verbeteren.

Neuromarketing in recruitment

Bij neuro-analyse wordt vaak naar consumenten gekeken, waarbij het keuzeproces wordt blootgelegd door diep in het brein naar de keuzes te kijken. Maar er kan ook gekeken worden naar het keuzeproces van een sollicitant of kandidaat. Er zijn vier bekende methoden die binnen recruitment neuromarketing worden toegepast, namelijk eye-tracking, EEG, Facial Expression Recognition en fMRI. Wat dat precies inhoudt zetten we hieronder op een rij.

Eye-tracker: Waar kijkt de doelgroep naar?

Alles moet tegenwoordig sneller en sneller. Hierdoor is het belangrijk dat jouw boodschap, of in dit geval bijvoorbeeld jouw vacature, opvalt. Door uit te zoeken waar de doelgroep naar kijkt, wordt duidelijk waar het beste wat geplaatst kan worden. Dit kan worden gedaan door middel van eye-tracking.

EEG (elektro-encefalogram): Is het aantrekkelijk?

Met een EEG worden hersenactiviteiten gemeten. Dit geeft voornamelijk inzicht in of bijvoorbeeld een kandidaat of sollicitant zich aangetrokken voelt tot de vacature of uiting. Een simpel voorbeeld hierbij is dat kan worden gekeken of de aandacht verslapt tijdens het lezen van een vacaturetekst. Samen met eye-tracking kan dan worden gekeken waar deze persoon dan wel naar kijkt.

Facial Expression Recognition: Welke emoties worden geuit?

Ook gezichtsexpressies zijn hierbij van groot belang. Mico-expressies kunnen tegenwoordig nauwkeurig worden gemeten, waarbij (in combinatie met een EEG) kan worden gekeken welke emoties worden opgeroepen bij het zien van een werkgeversuiting of het lezen van (een bepaald deel van) de vacaturetekst.

fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging): Hoe komt dat?

Door middel van een 3D-hersenscan kunnen de precieze hersenactiviteiten worden blootgelegd. Door op de scan te kijken waar er zuurstofrijk bloed aanwezig is, kan worden gekeken waar er hersenactiviteit heeft plaatsgevonden. Aangezien elk deel van de hersenen een functie heeft, kan wordt bekeken welke emotie iemand op welk moment ervaart, zoals het gevoel van vertrouwen, verwachting of begeerte. Deze informatie kan leidend zijn om erachter te komen of mensen wel of niet solliciteren bij je.

Voorbeelden binnen recruitment

Zoals gezegd zit neuro-analyse in de lift en ook binnen recruitment zijn er al tools die hierop inspelen. Zo maakt Neurolytics gebruik van psychofysiologische biometrie om recruiters te helpen bij een betere pre-selectie van kandidaten op basis van soft skills. Co-Founder Belen Hein vertelde eerder aan Recruitment Tech: “Onze tool analyseert video’s van kandidaten om informatie te geven over soft skills. (…) Wij zien het als essentieel voor organisaties en kandidaten om de juiste match te vinden en daarvoor is objectieve informatie van hoge kwaliteit nodig om een positief verschil te maken.”

Een andere bekende Nederlandse tech-leverancier is BrainsFirst. In de zomer werd bekend dat BrainsFirst de DFB, de Deutscher Fußball-Bund, gaat helpen met het identificeren en het ontwikkelen van talent puur door naar de hersenen van jeugdspelers te kijken. CTO Andries van der Leij vertelde aan Recruitment Tech hoe de neuro tool via FC Barcelona bij de DFB uit is gekomen. Het hele verhaal lees je hier.

Bronnen: intemarketing, Brandchart, Recruitment Tech

Vorig artikel

Mark My Words: De juiste baan vinden met Tinder-like vacaturematching en Artificiële Intelligentie

Volgend artikel

Deze gratis webinars over data en tech in recruitment mag je niet missen tijdens de Webinar Week

Gerelateerde Artikelen

Een slecht sollicitatieformulier kost sollicitanten (en wat je eraan kunt doen)
Recruitmentsystemen

Een slecht sollicitatieformulier kost sollicitanten (en wat je eraan kunt doen)

Door Redactie
8 januari 2025
8 redenen om te Investeren in recruitmenttechnologie in 2024
Tips & Tricks

8 redenen om te Investeren in recruitmenttechnologie in 2024

Door Jasper Spanjaart
22 januari 2024
6 soorten tools die retentie kunnen bevorderen
Tools

6 soorten tools die behoud van medewerkers kunnen bevorderen

Door Jasper Spanjaart
5 december 2023
Nieuw ATS? Denk aan deze 5 security-functies
Tips & Tricks

Nieuw ATS? Denk aan deze 5 security-functies

Door Redactie
9 november 2023

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

9 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

26 mei 2025
Volgend artikel
Deze gratis webinars over data en tech in recruitment mag je niet missen tijdens de Webinar Week

Deze gratis webinars over data en tech in recruitment mag je niet missen tijdens de Webinar Week

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

9 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

5 juni 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025

Meest gelezen

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

26 mei 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025
Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

21 mei 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Neuro-analyse in recruitment: Inspelen op de hersenactiviteiten van kandidaten en sollicitanten
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Benchmark
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland