Tijdens de Nieuwjaarsspecial van de Recruitment Tech Monthly op woensdag 6 januari blikten we met onder meer Walter Hueber van Cammio terug op een bewogen 2020 en keken we vooruit naar 2021.
Over Cammio
Walter Hueber is CEO van Cammio. De videorecruitmenttool is opgericht in 2013 en helpt bedrijven om hun wervingsproces te upgraden en biedt tegelijkertijd een best-in-class kandidaat- en employer branding ervaring. Cammio heeft als doel kandidaten met video de mogelijkheid te geven hun ware potentie te tonen door persoonlijkheid toe te voegen aan hun cv door middel van video.
Hoogtepunt
Voor Cammio kende het jaar veel hoogtepunten, zoals de overname door StepStone. Maar ook de tool zelf werd veel gebruikt tijdens de coronacrisis. “Het hoogtepunt is toch wel dat je een product hebt dat in één klap volwassen is in een markt. Dat heb ik nog nooit op die manier meegemaakt. Ik heb altijd wel in groeimarkten gewerkt. Maar dat je in één klap in een markt, waarin nog heel veel mensen jouw technologie niet gebruiken, zit die ineens volwassen is, is enorm bijzonder om mee te maken.” In onderstaande video gaat Walter dieper in op het 2020 van Cammio. Hieronder lees je hoe de overname door StepStone tot stand kwam én wat de plannen voor 2021 zijn.
In mei werd bekend dat jullie waren overgenomen door StepStone. Waren jullie zelf op zoek of werden jullie benaderd?
“StepStone is al langere tijd een partner van ons in ons Duitse ecosysteem. We zitten ook beide met een kantoor in Düsseldorf. Toen we in eind 2019 een traject opstartten voor verdere groeifinanciering, keken we natuurlijk naar venture capital. Halverwege het proces meldde StepStone zich echter en gaf aan onze groei te willen financieren, maar dan wel als onderdeel van de StepStone groep. Daar hebben we heel serieus naar gekeken en kwamen met het team tot de conclusie dat we hiermee zowel de financiering als ook de versnelling die we voor ogen hadden, konden realiseren. Met StepStone hebben we directe toegang tot 21 landen en, belangrijker nog, de klanten die we daar kunnen bereiken met de StepStone sales organisatie.”
Hoe gaat zoiets? Hoelang heeft het geduurd van eerste contact tot getekende deal?
“Het moment dat we in gesprek kwamen was ook de start van de eerste COVID-19 golf in Nederland. Dat heeft het proces natuurlijk direct versneld. De markt van remote hiring en video interviews, onze markt van Cammio, werd op slag volwassen en we hebben binnen een hele korte periode de deal met elkaar rondgemaakt. Ook allemaal remote natuurlijk, geheel Cammio-style. Van het moment van letter-of-intent tot getekende overname zijn we misschien 6 weken bezig geweest. Dat is ongekend snel voor een transactie van deze omvang. Dit was overigens voor StepStone de eerste overname onder de vlag van KKR, die daarvoor als private equity partij aan boord was gekomen van moederbedrijf Axel Springer.”
Wat is de toegevoegde waarde voor StepStone om jullie over te nemen?
“Tijdens de onderhandelingen hebben we StepStone klanten al direct een Cammio remote interview oplossing aan kunnen bieden. Dit hebben we na de overname in 3 maanden tijd als white label gerealiseerd en ook de Cammio video interview functionaliteit ingebouwd in de bestaande StepStone Applicant Manager oplossing. Dat lag natuurlijk helemaal in ons straatje, omdat we gewend zijn snel koppelingen te realiseren voor onze klanten met hun ATS. StepStone heeft niet alleen direct een relevante oplossing voor de eigen klanten als het gaat om remote hiring, maar ook een software product dat enorm goed te schalen is in omzet en gebruik. StepStone heeft ook veel ervaring met overnames en een heel goed proces hiervoor. Zo maakt ook AppCast (programmatic advertising), Unversum (employer branding) en Good&Co (cultural matching) onderdeel uit van de groep.”
Wat is er veranderd door de overname?
“Natuurlijk is het weer even een reset als het gaat om corporate housekeeping. Dat is met een grote moeder, waar nog eens Axel Springer boven zit en KKR als private equity party natuurlijk wel even anders dan in de kleinere post start-up fase. Tegelijk was dit proces ook heel voorspelbaar en goed te managen. Verder is Cammio eigenlijk een stand-alone unit binnen StepStone waarbij we de specialisten zijn op het gebied van video en veel projecten leiden als het gaat om de toepassing van video binnen de StepStone wereld. Daarnaast schalen we zelf echt flink door. We zijn vorig jaar bijna verdubbeld in gebruik en omzet. Dat is natuurlijk ongekend en echt een hele gave ervaring.”
Wat zijn jullie plannen voor 2021? Nieuwe features?
“Onze ambitie is onveranderd: het toepassen van video in het talent acquisition proces. We vervangen tekst met video in cv, motivatiebrief en vacature. Natuurlijk zijn we heel succesvol met onze video interview formats. Daar blijven we zeker ook innoveren. Maar we blijven ook op andere plaatsen in het proces video toevoegen. Video is namelijk een lange termijn trend en daar hebben we gelukkig nog veel werk te doen. De nieuwe features die je kunt verwachten zitten momenteel veel in het aantrekken en benaderen van talent, maar ook projecten voor autonoom matchen en recruitment events. Dit jaar gaan we echt veel nieuwe features, modules en producten uitbrengen. We hebben namelijk ook onze development capaciteit sterk vergroot en met al dat talent staat onze roadmap bomvol!”
Kijk en luister de hele Monthly terug
Tijdens de Nieuwjaarsspecial van de Recruitment Tech Monthly op woensdag 6 januari blikten we met diverse gasten terug op de ontwikkelingen en het nieuws over recruitment en tech in 2020 en keken we naar 2021. De video kijk je hieronder en de podcast luister je hier terug.
Volgende Monthly op 3 februari
In de Recruitment Tech Monthly praten we je in ongeveer 20 minuten helemaal bij over het laatste nieuws van de afgelopen maand. Hoe gaat de recruitmentwereld om met de coronacrisis, welke nieuwe tools zijn gelanceerd, welke werkgevers en bureaus hebben voor welke oplossingen gekozen en de laatste overnames en investeringen uit binnen- en buitenland. Volg Recruitment Tech op LinkedIn om een seintje te krijgen wanneer de livestream op woensdag 3 februari om 16.00 uur start.