Elke kandidaat die solliciteert is ook een potentiële klant. Alles op deze site draait dus om verleiden, inspiratie en conversie. Net zoals in de winkels. Lees de hele case van Hunkemöller die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2020.
Case van Hunkemöller
Omschrijving van de case
Anne Albracht (Global Recruitment Manager) heeft als doelstelling voor 2020 geformuleerd om het sollicitatieproces van de kandidaat te versnellen en de kandidaat-ervaring voor de zeer digitaal gerichte doelgroep, welke tevens de belangrijkste doelgroep is, sterk te verbeteren. Hunkemöller heeft namelijk als visie dat elke kandidaat die solliciteert, niet alleen maar een kandidaat is maar ook een potentiële klant. Hunkemöller’s wereldwijde strategie is volledig gericht op de “Shero”, waarbij het draait om “highly inspiring, design-led and omni-channel shopping experience”.
Om de doelstellingen te realiseren, zijn er drie belangrijke optimalisaties doorgevoerd:
1. Chatnavigatie
Op basis van kennis en ervaring weet Hunkemöller dat de Shero liever chat dan telefoneert. Ook wilden zij meer fun en inspiratie toevoegen aan de recruitmentsite, aangezien dit het employer brand versterkt. Vanuit die gedachte hebben we gezamenlijk een unieke, interactieve en inspirerende chatnavigatie ontwikkeld waarin iemand de juiste candidate experience ervaart met veel fun. Vooral mobiel is dit een optimale ervaring.
2. 10 sec on-site solliciteren
Een goede conversie is van groot belang. Daarom hebben we gerealiseerd dat de kandidaat on-site kan solliciteren in plaats van via het externe formulier van Workday. Dit was nog niet in eerder in connectie met WorkDay door een andere partij succesvol gedaan. Hunkemöller had een 4 pagina’s tellend sollicitatieformulier en dit is ingekort tot het minimaal noodzakelijke. Ook is het formulier prominent geplaatst.
3. Refer a (S)hero
Medewerkers weten als geen ander wat het werk omvat, kunnen goed de verwachtingen managen en herkennen ook de eigenschappen van een Shero. Waar de meeste referral tooling gericht is op de eigen medewerkers, staat hier de kandidaat centraal. Dus al direct gericht op informatie en inspiratie, waarbij de kandidaat, dankzij dynamische content, uiteindelijk landt op een gepersonaliseerde pagina.
Welke tooling is gebruikt in de case?
• Recruitmentsite van Floyd & Hamilton
• API van Floyd & Hamilton
• CMS van Floyd & Hamilton
• Referral Tool van Floyd & Hamilton
• Dynamische chatnavigatie van Floyd & Hamilton
• WorkDay
Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?
Verhogen van de fun en verbeteren tooling passend bij de Shero
Conversieverlies doordat het bestaande sollicitatieformulier niet gebruiksvriendelijk was
Ontbreken van de juiste middelen om van de eigen medewerkers echte brand ambassadors te maken
Wat was het resultaat van de case?
– Eerste internationale recruitmentsite waarbij kandidaat on-site kan solliciteren in plaats van in een extern formulier van Workday
– Binnen 10 seconden solliciteren op de recruitmentsite
– Daardoor wereldwijd een stijging van 8% in de conversie ten opzichte van oude situatie.
– Voor medewerkers een wereldwijde toegangelijke referral tool via de Employee App waardoor zij echt brand ambassadors zijn
– Referred (S)hero’s staan centraal en worden direct geinspireerd
– Truly Personal, Fun & Fast solliciteren door middel van het Refer a (S)hero programma
– Betere automatische selectie van digital-savvy kandidaten
– Dankzij de chatnavigatie kan je de kandidaat naar het juiste pad sturen, omdat je 80% van de vragen die er zijn al kent.
– Chatnavigatie voegt enorm veel fun toe. Past helemaal bij Hunkemöller.
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Als je je bedenkt dat Hunkemöller de solliciterende Shero niet als kandidaat maar als klant ziet, dan bewijst deze case dat de oplossingen die zijn gerealiseerd, niet alleen de candidate journey maar ook de totale customer journey versterken. En dit vooral ook door de vele (recruitment) marketing learnings over de voorafgaande performance mee te nemen in de creatie van een optimaal platform. Recruitment is, mede dankzij een goedwerkende recruitmentsite, geen losstaande activiteit in de Hunkemöller organisatie maar levert een wezenlijke bijdrage aan Hunkemöller’s overall customer strategy “Everything is designed for our Shero”.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Hunkemöller – Anne Albracht
Floyd & Hamilton
WorkDay