Recruitmentbureaus zijn meer dan ooit op zoek naar recruitmenttools die hen succesvol kunnen maken in een digitale wereld. Maar hoe vertaal je jouw digitale investeringen naar een meetbare ROI en hoe maak je de efficiëntie van jouw technologie transparant zodat je weet wat het opbrengt?
Tech Talk
Dries Vrijders (HRlinkIT) definieert in zijn tech talk tijdens Demo_Day Online 2020 de pijnpunten én de handvaten om technologie succesvol te vertalen naar een digitale organisatie. Recruitment Tech vroeg hem alvast naar zijn verhaal.
Je gaat tijdens jouw experttalk op Demo_Day vertellen over hoe je je digitale investeringen naar een meetbare ROI vertaalt. Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten?
“Recruitmentbureaus zijn experts als het om cijfers gaat. Wie bijvoorbeeld wil weten hoe een bepaald kantoor scoort ten opzichte van het gemiddelde, hoeft niet lang op een antwoord te wachten. Maar wanneer er wordt geïnformeerd naar de ROI van een digitale investering, blijft het vaak stil. Het meten van de prestaties van technologie, zo lijkt het, loopt heel anders dan het meten van de prestaties van mensen. Toch is dat niet het geval. Integendeel, je kan de meerwaarde van technologie prima toetsen aan de oudste maatstaf uit de recruitmentsector: de klassieke KPI.”
Wat zie jij zoal fout gaan als het gaat om recruitmenttechnologie?
“Enerzijds is er de afgelopen jaren een enorme toename geweest in het aanbod van recruitment tech. Anderzijds is die technologie zich meer en meer gaan richten op specifieke onderdelen van het recruitmentproces. Het gevolg van die twee bewegingen is dat technologie vaak als losstaande ’tools’ wordt geïmplementeerd. Dat creëert digitale eilandjes, die doorgaans niet de beoogde efficiëntiewinst brengen, en het bovendien lastig maken om die in kaart te brengen.”
Kan je een voorbeeld geven van een pijnpunt wat betreft het succesvol vertalen van tech naar een digitale organisatie?
“Ik kom heel geregeld bij bedrijven die jarenlang flink hebben geïnvesteerd in state-of-the-art technologie, maar vervolgens vergeten zijn om alles ook aan elkaar te koppelen. In plaats van vlotte digitale flows krijg je dan haperende informatiestromen, waarbij recruiters uren doorbrengen met het overbrengen van data tussen systemen. Wat voor tijdswinst en efficiëntie had moeten zorgen, bereikt zo net het tegenovergestelde.”
Hoe verbetert het transparanter maken van je technologie je recruitment op de lange termijn?
“Als we technologie als een collega in gaan zetten wordt het veel makkelijker om de meerwaarde ervan te beoordelen: Hoeveel gesprekken heeft technologie voor ons ingepland? Hoeveel matches heeft ze voor me gemaakt? Bovendien geeft het een helder strategisch kader om de keuze voor nieuwe technologie aan af te meten.”
Waarom mogen bezoekers jouw tech talk niet missen?
“Demo_Day geeft een fantastisch inzicht in de mogelijkheden van recruitmenttechnologie van vandaag. Voor je jezelf verliest in het brede aanbod loont het echter de moeite om de juiste vragen te stellen. Welke technologie past bij de doelen die ik wil bereiken? Hoe zorg ik er voor dat ze als een geheel samenwerkt? En welke taken wil ik aan technologie toevertrouwen? In mijn tech talk leg ik uit hoe je de antwoorden hierop kan vinden, zodat technologie niet enkel een tool blijft, maar een volwaardige collega wordt.”
Bezoek Demo_Day Online 2020 gratis
Op donderdag 11 juni 2020 tonen 33 leveranciers van recruitmenttechnologie hun oplossingen tijdens Demo_Day 2020. Daarnaast volg je demo talks van leveranciers, tech talks van experts en heb je de mogelijkheid om op de digitale demo spots demo’s te bekijken en in gesprek te gaan met leveranciers. Het event vindt plaats in de vorm van een online beurs waarin je je eenvoudig achter je bureau kan laten inspireren door de tech van morgen. Deelname is gratis wanneer je je tijdig hier aanmeldt!
[button color=”green” size=”large” type=”” target=”_blank” link=”https://www.recruitmenttech.nl/demoday/aanmelden/”]Gratis aanmelden voor Demo_Day[/button]