De krapte op de arbeidsmarkt neemt alleen maar verder toe. Steeds meer werkgevers krijgen last van een personeelstekort: bijna de helft van de vacatures (45%) kunnen ze moeilijk vervullen. Daarnaast krijgen we te maken met steeds meer krapteberoepen, onder andere in de segmenten veiligheid, verkoop juridisch en overheid. Resultaat van deze krapte is dat werkgevers worden gehinderd in de groei, omdat zij niet over voldoende talent beschikken.
Bedreiging
Een bedreiging voor de werkgevers, maar zeker een kans voor uitzendbureaus zou je zo zeggen. Want één op de tien werkgevers (11%) geeft namelijk aan dat ze bij moeilijk vervulbare vacatures een uitzendbureau in gaan schakelen. Toch wil dat niet zeggen dat het gemakkelijk wordt voor uitzendorganisaties…
Digitale revolutie
Traditioneel werken uitzendorganisaties met systemen waarin cao-inschaling, urenverwerking, contractafhandeling, facturering en gegevensverwerking centraal staan. In de basis allemaal erg belangrijk. Maar het helpt de eindgebruiker, in dit geval de consultant of intercedent, niet om de kwaliteit en de snelheid van de match te vereenvoudigen. Diverse online businessmodellen, zoals vacaturewebsites, online uitzendbureaus en sociale netwerken maken de tussenkomst van de flexbranche (uitzendbureaus, payrollers en bemiddelaars) nu al minder vaak nodig. Dus het wordt nóg belangrijker om jezelf te onderscheiden en ‘bij’ te blijven in de digitale revolutie die op dit moment plaatsvindt in de recruitmentbranche.
De digitale revolutie: get on board or stay behind
Waar diverse online platformen nu al disruptief zijn door gebruik te maken van algoritmen en andere slimme e-commerce tooling, zie je dat veel uitzendorganisaties nog worstelen met de stip aan de “digitale” horizon te vinden. Toch zijn er genoeg technologische innovaties om de uitzendbranche te helpen deze stap te zetten naar verdere digitalisering. En zodoende de eindgebruiker te helpen om sneller en kwalitatiever te matchen. Jeroen Wijninga, Sales Director bij online recruitmentspecialist RecruitNow zegt hierover: “Je ziet nu dat de intercedent gemiddeld vijf tot zes systemen naast elkaar moet gebruiken. Ze worden niet continu gefaciliteerd in razendsnel matchen, communiceren vanuit allerlei systemen (is dat wel AVG-proof?!) en hebben geen mogelijkheden om vacatures te publiceren met aansprekende content die de doelgroep aanspreekt. En daar kan de komende vijf jaar het verschil worden gemaakt: ga mee in de digitale transitie of blijf achter.”
Eén recruitmentsysteem
RecruitNow voorspelt dat we de komende vijf jaar een beweging zullen zien in digitalisering van recruitmentsystemen. Eén systeem om de eindgebruiker heen, die hen optimaal faciliteert om succesvol te zijn. Eén recruitmentsysteem die nauw aansluit op de traditionele backoffice, continu matcht op basis van algoritmes en directe toegang biedt tot alle online marketing faciliteiten. Met de gehele communicatie integratie erin. Zo heb je je e-mailbox helemaal niet meer nodig. En natuurlijk wordt er ook gedacht aan tools als WhatsApp, Facebook Messenger en sms; allemaal in één systeem. Dat is de toekomst voor de uitzendbranche.
Benieuwd wat één recruitmentsysteem jou als uitzendbureau oplevert? Bekijk binnenkort de video van Jeroen Wijninga, Sales director bij online recruitmentspecialist RecruitNow, op deze website.
Over RecruitNow
RecruitNow is dé online recruitment specialist en helpt haar klanten met het verder digitaliseren van de recruitment. Dit doen zij zowel binnen de uitzendbranche als voor bij corporates. Door het recruitmentproces te digitaliseren wordt groei gerealiseerd waarbij snelheid en kwaliteit van matchen en centrale communicatie key zijn. Ondernemer Andre Polderman bouwde het Amersfoortse RecruitNow in de afgelopen 16 jaar uit tot bijna 50 medewerkers. Eind 2017 trad Paul Wilkens toe als COO.