Lina Kucinskaite is niet alleen Internal Talent Partner bij recruitmentstartup WeAreKeen, maar ook ‘The Most Influential Recruitment Talent of 2018’ (#MIR2018). We spraken met haar over recruitment, trends, recruitmenttechnologie, WeAreKeen, verhuizen naar Amsterdam en nog veel meer.
Van Litouwen naar Amsterdam
Lina Kucinskaite kwam ruim drie jaar geleden naar Nederland om te studeren. “Ik verhuisde van Litouwen naar Amsterdam om mijn masterdiploma te halen. Ik begon met werken in de marketing & communicatie-hoek, maar al snel werd ik een campus recruiter. Dat waren mijn eerste stappen in recruitment en niet lang daarna, in de zomer van 2018, ben ik overgestapt van een groot bedrijf naar een startup en ben ik begonnen bij WeAreKeen.”
Over WeAreKeen
WeAreKeen is een strategisch Tech Talent Partner voor scale-ups en corporates. Zij ondersteunen wereldwijd talent acquisition-teams door het leveren van tech-recruiters in een flexibel model. Hun recruiters werken samen met in-house recruitmentteams om recruitmentstrategieën en wervingsplannen te ontwikkelen en toptalent van over de hele wereld te sourcen. “Eenvoudig gezegd: wij werven recruiters. We werken specifiek op het gebied van Tech Recruitment en richten ons op technische profielen, dus het is vrij eenvoudig voor ons om te begrijpen waar onze partners naar op zoek zijn. We hebben een pipeline van echt coole tech-recruiters zodat we onze partners zo snel mogelijk kunnen helpen. We bieden ook leerprogramma’s aan, bijvoorbeeld voor junior recruiters met 1-3 jaar ervaring, zodat ze direct waarde kunnen toevoegen als ze bij één van de teams van onze partners beginnen.”
Wees aardig
In slechts enkele maanden tijd heeft Lina de titel ‘Het meest invloedrijke recruitmenttalent van 2018’ in Nederland verdiend. “Het gaf me meer vertrouwen, het gaf me een duwtje in de rug en motivatie om het beter te doen. Het is geweldig om het gevoel te krijgen dat je volgens een geselecteerde jury iets goeds doet. Ik denk dat deze initiatieven ook goed zijn voor WeAreKeen als merk. Een paar van onze klanten heeft daadwerkelijk contact met ons opgenomen omdat ze van de prijs hoorden en zijn zo uiteindelijk onze partners geworden. Wat deze prijs me zegt? Dat het belangrijk is om de logica achter het recruitmentproces te begrijpen. Probeer niet alleen de functie in te vullen, maar wees ook aardig tegen mensen. Je kan nog veel meer goede kandidaten bereiken door je benadering alleen al te personaliseren bijvoorbeeld. Dat is in het algemeen ook goed voor de reputatie en het imago van recruiters. Gewoon íets meer inspanning en aandacht voor de kandidaat is echt al een goede stap vooruit.”
Automatisering vs. personalisatie
“Technologie komt zeker van pas bij het aantrekken van talent. Planningstools zijn erg handig als je het proces wil versnellen en het voor de kandidaat makkelijker wil maken om met je in contact te komen. Ik vind het ook leuk om tools te gebruiken voor mijn e-mails die mijn bericht meer datagestuurd en interactief maken. Het beste wat er kan gebeuren in recruitment is dat het meer geautomatiseerd, maar toch gepersonaliseerd zal zijn. Ik geloof nog steeds echt in de human touch, dus ik denk niet dat recruiters over twintig jaar overbodig zullen zijn. Techniek maakt het proces veel sneller, helpt bij het organiseren van gegevens en ook bij het traceren van gegevens en zoekt mensen op verschillende platformen. Maar het relatiegedeelte is het gedeelte dat niet vervangen kan worden.”
Technologie
Lina Kucinskaite maakt bij WeAreKeen gebruik van verschillende soorten recruitment tech tools. “Wij gebruiken Bullhorn als ons recruitmentsysteem, je hebt echt een goed recruitmentsysteem nodig om een database op te bouwen. Voor sourcing bouw ik Boolean strings, gebruik ik X-Ray search, Facebook Intelligence en experimenteer ik graag met andere tools en verken ik verschillende platformen, dus niet alleen Linkedin. Als het gaat om e-mails, maak ik het graag leuk en interactief, dus ik gebruik MixMax en gooi er een paar grappige emojis bij. We plaatsen onze jobs op Indeed, Angel List, Facebook, Linkedin en andere jobboards, dat heb je nodig om zichtbaar te zijn. Maar we richten ons meer en meer op het zelf zoeken en vinden van het talent.”
Video
De Meest Invloedrijke Recruiter van 2018 noemt ook het belang van video. “Het is goed om video te gebruiken in je recruitmentproces. We vragen onze kandidaten om een videopitch van één minuut te maken om te vertellen over zichzelf, waarom je voor dit bedrijf wil werken, enzovoort. Natuurlijk krijg je het cv maar met de video kun je zien hoe de persoon is en hoe diegene zich uitdrukt. Dat is een mooie recruitment trend voor dit jaar. Ik denk dat dat de toekomst van recruitment is: de samensmelting van tech, visualisatie en personalisatie.”