Op 15 maart 2019 werd bekend gemaakt dat Google for Jobs is gelanceerd in Duitsland. Er werd ook meteen aangekondigd dat er getest wordt in Frankrijk en Nederland. De komst van Google for Jobs in “ons” recruitmentlandschap lijkt dan ook niet meer lang op zich te laten wachten.
Google for Jobs is al sinds mei 2017 actief in Amerika. Inmiddels is het op ieder continent in gebruik. Binnen Europa is het al in 2018 in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Goed moment om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen en te zorgen dat jouw organisatie er klaar voor is.
Prominente plek op Google
Waar Google Shopping binnen Google de widget is die zoekresultaten op het gebied van online winkelen toont, is Google for Jobs de zoekresultaten widget voor vacatures. Het is een plek waar kandidaten snel en overzichtelijk alle relevante vacatures kunnen vinden. De widget wordt geplaatst tussen de gesponsorde en de organische zoekresultaten. Deze prominente plek is reden genoeg om met jouw vacatures op Google for Jobs te willen staan.
Jouw vacatures op Google for Jobs
Of én hoe vacatures getoond worden heb je voor een groot deel zelf in de hand. Er zijn twee aspecten van belang. Allereerst moet er een technische aanpassing worden gedaan om de ‘structured data’ op je eigen recruitmentsite goed in te richten. Dit betekent niets meer dan zorgen dat de juiste data bij het juiste kenmerk wordt vermeld. Bijvoorbeeld bij het kenmerk ‘salaris’ moet de data ‘€ 2.000 per maand’ worden vermeld. Ten tweede is het van belang dat de kwaliteit van de vacaturetekst op orde is: qua spelling, opbouw, maar ook qua inhoud. De vacaturetekst kan namelijk de eerste kennismaking voor een potentiële kandidaat zijn met jouw organisatie. Ook worden sommige velden automatisch (soms onjuist) ingevuld door Google als je deze niet hebt ingevuld, denk aan bijvoorbeeld een salarisindicatie.
Laatste ontwikkelingen
Sinds de live-gang in 2017 staat Google for Jobs niet stil. Zo is het tonen van een salarisindicatie één van die belangrijke ontwikkelingen. Als er geen salaris vermeld staat bij de vacature, dan wordt er een indicatie gegeven aan de hand van externe bronnen, als Glassdoor. Daarnaast haalt Google ook andere informatie op, zoals reviews. Wat (oud-) werknemers van jou als werkgever vinden wordt dan direct getoond bij een vacature. Eén van de grote verschillen tussen een regulier jobboard en Google for Jobs is dan ook de volledigheid aan informatie die Google kan koppelen aan jouw vacature.
Vervolgstappen
In deze video neemt Peter Woudenberg, Head of Digital bij online recruitment specialist RecruitNow, je mee in de laatste ontwikkelingen, de impact die Google for Jobs kan hebben op de Nederlandse recruitmentbranche en mogelijke features die Google nog gaat doorvoeren. Hij geeft praktische tips om niet alleen gevonden te worden door het platform, maar ook hoger te ranken. Zodat je daar direct mee aan de slag kan.