Het is logisch dat je als recruiter niet alle kennis bezit over het selecteren van het juiste recruitment systeem. Tijdens het seminar recruitmenttooling vertelt Martijn hoe je op basis van de doelstellingen van een organisatie de software vindt die je helpt deze doelstellingen te bereiken.
Het beste recruitmentsysteem
Martijn Hemminga krijgt regelmatig de vraag wat het beste recruitmentsysteem is. Een vraag die volgens hem te vergelijken is met de vraag wat de beste auto is. Zo kan een cabrio fijn zijn als je met z’n tweeën bent, maar niet als je vijf kinderen hebt. Met recruitmentsystemen, met videotechnologie en ook met e-assessment gaat het ook zo. “Je moet eerst echt weten wat je wilt als organisatie. De valkuil die ik in de praktijk wel zie is dat mensen al snel met partijen gaan spreken en een mooie demo krijgen van een accountmanager. Voor je het weet heb je een contract getekend en ga je daarna pas nadenken wat je ermee wilt. Dan laat je je te veel leiden door wat er allemaal kan, maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheden ook bijdragen aan wat jij wilt bereiken.”
De recruiter speelt nog steeds een belangrijke rol
Technologie kan soms ook te ver gaan. Op de vraag hoe Martijn tegen deze stelling aan kijkt is het antwoord: “Mijn scoop is breder dan technologie alleen. Vanuit mijn ervaring op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding staar ik me niet blind op de technologie. Technologie en automatisering waar mogelijk, maar uiteindelijk speelt de recruiter speelt nog steeds een hele belangrijke rol. Dus schiet niet te ver door als het gaat om automatiseren.”
Recruitmentsystemen en de toekomst
Martijn benadrukt vooral de verschillen tussen de organisaties. Waar de ene organisatie al verder is met automatisering werkt een andere organisatie nog met excel of een lokaal systeem dat niet in de cloud zit en niet responsive is met mobile. Maar wat voor dat bedrijf wel al 15 jaar werkt. In een internationale organisatie zijn er daarnaast weer verschillen in online gedrag tussen Zuid Europa en Noord Europa. Maar ook hangt de ontwikkeling en het gebruik van recruitmentsystemen af van een diversiteit aan doelgroepen en ook per sector zijn er verschillen. “Vindt de balans, laat je niet gek maken door accountmanagers die je bellen. Jij bent in de regie. Maar zorg wel dat je op de hoogte bent van wat er gebeurt en van wat er allemaal mogelijk is.”