Hugo van Zelm van Eldik, Principal Recruiter bij NN Group, vertelt tijdens zijn breakout-sessie op het Recruitment Tech Event 2018 op 22 november meer over het bouwen aan een sterk werkgeversmerk.
Wat ga je vertellen?
“Ik ga vertellen over de ontwikkeling van ons werkgeversmerk en hoe wij als Employer of Choice in de markt willen staan. De kernwaarden van NN zijn heel belangrijk en die willen we terugvinden in onze nieuwe medewerkers. Door onze samenwerking met CompanyMatch en hun technologie om op basis van persoon en cultuur een match te maken zien we veel enthousiaste reacties bij kandidaten die een match daarin ook erg belangrijk vinden.”
Waarom mogen mensen jouw sessie niet missen?
“Het sec werven op een functieprofiel is achterhaald. 85% van het talent is in zijn online oriëntatie op zoek naar informatie over zijn match met de organisatie. De grootste uitdaging is om latent talent te verleiden kennis te maken met onze organisatie. CompanyMatch helpt ons daarbij. Daarnaast zijn we steeds meer bezig onze persoonlijke aanpak richting de arbeidsmarkt te intensiveren. Directe benadering van potentiële toppers met een oprechte boodschap. We zien nog steeds dat dat werkt.”
Wat wordt in jouw ogen de grootste recruitment tech trend van 2019?
“Ik geloof dat de tech in HR en Recruitment geen trend meer is, maar veel meer een permanente ontwikkeling in de recruitment sector. Tech heeft daarmee een vaste plek verworven, waarbij recruitment meer en meer gebruik maakt van de digitale mogelijkheden. Technologie is steeds makkelijker beschikbaar en te koppelen aan bestaande processen. De eigen strategie staat daarbij altijd voorop om vervolgens te kijken wat daar het beste bij past en niet andersom.”
Van Zelm van Eldik geeft een voorbeeld. “Ter illustratie: NN Group stuurt en ontwikkelt alleen op basis van data, dit betekent eigenlijk dat wij niets doen zonder het goed door te meten. Dit geldt ook voor ons employer branding en recruitment proces. Met Google Analytics en onze wekelijkse NPS-scores weten wij precies in kaart te brengen wat de resultaten van de diverse inspanningen zijn en hoe het sentiment van de Candidate Journey eruit ziet bij zowel kandidaten, sollicitanten en managers. Wekelijks starten wij de week met het recruitment team door te kijken naar de diverse NPS scores van de afgelopen week. Dit geldt ook voor de NPS score van sollicitanten die een afwijzing hebben gekregen.”
Vertel eens iets over jouw recruitment uitdaging?
“Het wordt er zeker niet makkelijker op om in de huidige arbeidsmarkt de juiste kandidaten te vinden. Doorlooptijden lopen op en de verschillende type dienstverbanden nemen toe, zoals: flex, inhuur versus de vaste medewerkers. Het liefst geven wij bij NN Group vorm aan de bedrijfsgroei met vaste medewerkers. Dit biedt continuïteit. Het bevestigt voor ons ook dat we niet alleen naar het adverteren van individuele vacatures willen kijken. Om het verschil te maken naar de latent geïnteresseerde doelgroepen investeren wij in ons werkgeversmerk. Dit kost tijd en aandacht, nu en in de toekomst om het werkgeversmerk NN Group te blijven laden. We ontwikkelen doelgroep campagnes waarin we de ervaringen en projecten delen die speciaal gericht zijn op de betreffende wervingsdoelgroep. Daaraan gekoppeld volgt pas de concreet openstaande vacature. Uiteraard kun je ook direct terecht bij alle openstaande vacatures, maar we merken meer en meer dat de kandidaat verleid wil worden.” Tijdens zijn sessie op 22 november gaat hij hier dieper op in.
Bijna uitverkocht
Het Recruitment Tech Event 2018 is bijna uitverkocht. Bemachtig dus snel jouw ticket voor hét event op 22 november over de recruitmenttechnologie van morgen. De laatste kaarten zijn hier te bemachtigen.