De WervingsCockpit laat iedere HR-professional, centraal of decentraal, acteren als een professioneel e-recruiter. Gevolg: hogere klanttevredenheid. Lees de hele case van Olympia Uitzendbureau die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2017.
Case van Olympia Uitzendbureau
Deze case is genomineerd voor de Recruitment Tech Award 2017.
[button color=”” size=”” type=”square” target=”” link=”https://www.recruitmenttech.nl/awards/stemmen/”]Stem t/m 9 november 2017 op Olympia in de publieksjury[/button]
Omschrijving van de case
De aanleiding
In 2016 startte Olympia met het op kleine schaal draaien van verschillende Minimum Viable Products (MVP’s) om te anticiperen op de verwachte kandidaatschaarste. Hierbij werden met e-commerce specialisten verschillende e-recruitment methodieken ingezet om de prestaties op online wervingsvraagstukken te verbeteren. De resultaten van deze cases waren aanzienlijk. In verschillende A/B tests werden tot 500% meer sollicitaties behaald dan met de reguliere werkwijze.
De uitdaging
De ruim 500 vestigingsmedewerkers van Olympia, werkend door heel Nederland, zijn opgeleid als HR-professionals en niet als e-commerce professionals. Het ontbreekt hen daardoor veelal aan de noodzakelijke e-commerce kennis, inzichten en ervaring om maximaal succesvol online te kunnen werven. Bovendien is het een uitdaging om de noodzakelijke recruitmentkennis constant op niveau te houden. Niet alleen als gevolg van groei en daardoor de toename van nieuw personeel, maar ook door de steeds veranderende online wervingsmethodieken en -kanalen. Olympia wilde een operationeel proces ontwikkelen dat HR-kennis en e-commerce kennis combineert en blijvend borgt in de organisatie, ook op lokaal niveau.
Het resultaat
Met behulp van de WervingsCockpit is Olympia erin geslaagd de filosofie ‘iedereen e-recruiter’ effectief te activeren. Het resultaat is dat de iedere intercedent bij Olympia nu via de WervingsCockpit toegang heeft tot e-commerce tools en inzichten. Waardoor Olympia op e-recruitmentgebied boven marktconform presteert en haar instroom op peil houdt, ondanks de algemene landelijke trend dat het aantal sollicitaties afneemt en schaarste toeneemt. Met de WervingsCockpit hebben we op intuïtieve wijze professionele e-recruitment verweven in het werkproces van alle lokale HR-vakmensen. Hierdoor hebben ze nu zelf zicht & grip gekregen op de belangrijkste e-commerce aspecten van het recruitmentvak en is hun werk effectiever en interessanter geworden.
Wat was het resultaat van de case?
A. Resultaten voor landelijke uitrol
Hogere wervingskracht door A/B testen
– In de MVP-fase hebben we ruim 30 wervingscases gerealiseerd, waarbij we tot 500% meer sollicitaties op specifieke wervingscases hebben behaald, dan met de bestaande werkwijze. Dit is de aanleiding geweest tot de landelijke uitrol.
B. Landelijke uitrol
Vergroten van wervingscapaciteit
– Van vijf e-commerce specialisten op centraal niveau naar ruim 500 additionele HR-vakmensen die zelf zicht & grip hebben gekregen op de belangrijkste e-commerce aspecten van het recruitmentvak.
Betere vindbaarheid van iedere vacature
– 61% groei van de vindbaarheidscore van de gemiddelde Olympia vacature. Van gemiddeld score 54 naar score 87. Op een schaal van 1-100. De vindbaarheidscore is een algoritme dat berekent of de vacature voldoet aan alle eisen om optimaal gevonden te kunnen worden door de doelgroep.
Blijvende A/B testing
– De Central Recruitment afdeling vormt nu samen met de centrale e-commerce specialisten feitelijk een online test lab. Hierin pionieren we blijvend en rollen we successen snel uit naar alle HR-professionals op lokaal niveau.
C. Overall resultaat
Beter dan landelijke trend
– Olympia presteert op e-recruitmentgebied boven de markttrend. Zie onderstaande visual.
D. Belangrijkste learning
– Kennis op lokaal niveau is key. Overdracht van de kennis is een blijvende uitdaging. Als organisatie zijn we hierin nog lerende. Met gamification videotraining zetten we een volgende stap
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Vanuit de centrale gedachte ‘iedereen e-recruiter’ wilde Olympia de kracht van HR-professionals combineren met professioneel e-commerce gedrag en dit blijvend borgen in de organisatie, centraal en lokaal. Daarnaast wilde Olympia snel de nieuwste e-recruitment technieken en –kanalen kunnen implementeren, schalen, activeren en in-app trainen. Met de WervingsCockpit is dit gelukt. Feitelijk zijn er in het hart van het bedrijf ruim 500 extra e-recruiters gecreëerd die effectief met vakmanschap en plezier hun werk doen.
Concreet presteert Olympia bedrijfsbreed op e-recruitment beter dan de markttrend. Doordat we iedere vacature goed vindbaar kunnen maken en vooraf weten hoeveel en hoe snel we voldoende sollicitaties ontvangen op een vacature, kunnen we de verwachtingen richting onze klanten beter managen. Klanten die we bovendien sneller kunnen leveren, doordat we snel goed bereik opbouwen, ook in tijden van schaarste. Met als gevolg meer tevreden klanten en mede daardoor mooie groeicijfers.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Edwin Velsink : Initiator & projectverantwoordelijke
Noor Shamshad – Gerritsma : Product owner
Raymond Dooijewaard : E-commerce traffic & conversie specialist
Henk Kraa : IT Manager
Olympia Business Specialisten : Procesoptimalisatie & implementatie
Ondernemers & intercedenten : Test & feedbackgroep
Klik op onderstaand figuur voor een grotere weergave: