In maart stonden twee events in London in het teken van de laatste ontwikkelingen op het gebied van recruitmenttechnologie: TruLondon en HR Tech World Spring. Beide events werden door een veertigtal HR en recruitment tech startups aangegrepen om zichzelf voor het voetlicht te brengen. Hierbij kwam duidelijk naar voren tegen welke uitdagingen deze tech startups in de praktijk aanlopen.
Drijvende kracht
Startups kunnen, zelfs als ze falen, worden beschouwd als de drijvende kracht achter technologische innovatie en zijn onmisbaar voor economische groei. Dit is ook in het landschap van HR en recruitment duidelijk voelbaar. Veel startups vinden momenteel hun weg op de populaire paden van machine learning, artificial intelligence, algorithms en predicitive technology en prikkelen hiermee de gevestigde orde. Met hun innovatiekracht spreken ze zelfs tot de verbeelding van de meer traditionele HR software technology platforms, die – uiteraard volledig SaaS en in de Cloud – door de grote ERP leveranciers worden aangeboden. Geheel in lijn met de Appification of Everything (18 pagina’s tellend rapport van Bersin by Deloitte met 10 disrupters op HR tech gebied) bieden startups inmiddels voor ongeveer iedere categorie binnen HR en recruitment een app, van preselectie en onboarding tot performance management. Al dan niet voorzien van een gamified coating. Toch is de weg naar het succes in de praktijk voor veel startups nog behoorlijk weerbarstig. Binnen grote organisaties zijn inkopers en gebruikers van HR- en recruitmenttechnologie nog altijd matig op de hoogte van de technologische innovaties van deze startups. De kans is daarom groot dat een zoektocht naar nieuwe HR technologie voor deze organisatie toch beperkt wordt tot een evaluatie van producten van de gevestigde partijen. En dat is jammer, want hoewel inkopen bij zo’n gevestigde partij gunstig lijkt vanuit het oogpunt van continuïteit, integratie of schaalbaarheid, zijn startups vaak in staat om veel smaakvollere producten op te dienen.
Commerciële slagkracht
Oprichters van startups blijken in de praktijk gewoonweg niet altijd de beste verkopers of marketeers te zijn
Een veelgehoorde verzuchting bij de oprichters van deze startups, op zowel TruLondon en HR Tech World Spring, is dat ze er vaak maar moeilijk in slagen om ruimte te maken voor commerciële activiteiten. Oprichters van startups blijken in de praktijk gewoonweg niet altijd de beste verkopers of marketeers te zijn of ze schuiven deze activiteiten door tijdgebrek voor zich uit. Bovendien is er vaak nog onvoldoende financiële slagkracht om de commerciële capaciteit van hun startup op te schalen. Beschikbare middelen gaan naar de productontwikkeling en de oprichter doet de verkoop en marketing er wel bij, vooral in het prille begin. Een andere uitdaging speelt bij de partijen die er wel in slagen om de eerste betalende klanten te vinden. In de hoop die eerste klant voor langere tijd aan zich te kunnen binden, stellen deze startups alles in het werk om het product geschikt te maken voor de specifieke situatie van die klant. Het gevolg is dat zij daarmee hun vaak toch al beperkt beschikbare ontwikkelcapaciteit te lang laten stilstaan bij de unieke wensen van de ene klant en nauwelijks ruimte hebben voor doorontwikkeling.
Single Point Solutions
Het merendeel van de aanwezige startups op de genoemde events biedt met hun app een single point solution aan en richt zich hiermee op een specifiek onderwerp binnen het HR domein, zoals bijvoorbeeld assessments of employee engagement. Hoewel dit vaak prachtige oplossingen oplevert, maakt het de markt voor de potentiële klant niet bepaald doorzichtig. Sterker, zowel afnemers als investeerders bestempelen de markt van HR technologie als erg gefragmenteerd. Door deze fragmentatie selecteert de inkopende partij voor het gemak een totaaloplossing van een traditionele leverancier, hierbij in het vooruitzicht gesteld zijnde dat de specifiek gewenste functionaliteit later natuurlijk altijd toegevoegd kan worden.
Zowel afnemers als investeerders bestempelen de markt van HR technologie als erg gefragmenteerd.
Door grote leveranciers wordt op dit probleem momenteel handig ingespeeld met het aanbieden van marktplaatsen met apps, die ‘plug-and-play’ aan het aangeschafte platform kunnen worden gekoppeld. De feedback is verdeeld over het succes hiervan. Integratie zal, ondanks de beschikbaarheid van bijvoorbeeld open API,s, zonder twijfel de komende jaren nog tot de grotere uitdagingen blijven behoren binnen het speelveld van HR technologie. Dit geldt overigens zowel voor de grote aanbieders als voor de startups.
Ontwikkelcapaciteit en kennisdeling
Binnen het toenemende aantal HR technologie startups valt op dat velen een oplossing willen bieden voor hetzelfde deelgebied binnen HR en recruitment. Met andere woorden, er gaat in zijn totaliteit behoorlijk veel ontwikkelcapaciteit verloren aan het bouwen van haast identieke ideeën. Dit roept de vraag op of het niet eens tijd is om een plek in te richten waar aanbieders en developers van HR en recruitment technologie samen werken, hun ontwikkelkennis delen en krachten bundelen.
Er is wereldwijd in een toenemende mate een beweging gaande die kennisdeling binnen HR en recruitment aanmoedigt en recent is in de Verenigde Staten het idee ontstaan voor HR Open Source, waarbij HR professionals business cases met elkaar delen. Ook HR Tech startups komen steeds vaker samen om kennis met elkaar uit te wisselen, maar ook om investeerders te ontmoeten. TRU en HR Tech World, maar ook GlobalHRU, HRTechTank en de recent in Amsterdam gelanceerde HR Tech Meetup dragen hier aan bij. Een ander uitstekend initiatief is de HRHackathon, die deze maand voor de tweede maal in Berlijn wordt georganiseerd. Hier komen HR tech developers bij elkaar om in kleine teams binnen een tijdsbestek van 48 uur verschillende innovatieve apps te bouwen. Een goed voorbeeld van hoe kennisdeling in korte tijd tot succes kan leiden, en in een heel vroeg stadium misschien ook al bijdraagt aan beter geïntegreerde oplossingen.
HR Tech Valley
Een meer permanente, fysieke plek, mogelijk in de vorm van een Europese hub of internationale HR Tech Valley, zou vanuit deze gedachte de markt van HR en recruitment technologie best eens wat op kunnen leveren. In veel grote Europese steden zijn natuurlijk al legio voorbeelden van vergelijkbare hubs op het gebied van eCommerce, Retail, Fashion of FinTech. Gelet op de toenemende belangstelling van investeerders in HR technologie zijn er vast wel partijen te vinden die hier brood in zien.
Ken jij bestaande initiatieven waarbij startups, specifiek op het gebied van HR en recruitment technologie, samenkomen? Deel ze dan graag in de reacties.
[sexy_author_bio]
There is a HR Tech Valley in Europe.
In Belgium there is a non profit hub http://www.HRtechvalley.org who unites start- and scale-ups by cocreating synergie and knowledgesharing.