Webbased software oftewel Software as a Service of ‘in the cloud’-oplossingen zijn de standaard vandaag de dag voor recruitmenttechnologie. Software in de cloud heeft heel veel voordelen, maar een van de nadelen is downtime. In dit artikel lees je wat downtime en ook uptime inhoudt en waar je rekening mee moet houden bij recruitmenttechnologie.
Wat is downtime?
Downtime is de tijd dat de recruitmenttechnologie onbereikbaar is voor kandidaat en recruiter. Het tegenovergestelde van downtime is uptime.
Wat is uptime?
Uptime is de tijd dat de leverancier van de recruitmenttechnologie garandeert up-and-running te zijn, oftewel waarop het online systeem bereikbaar is voor kandidaat en recruiter. Het tegenovergestelde van uptime is downtime.
Wat betekent 99,9% uptime?
De meeste leveranciers van recruitmenttechnologie zoals recruitmentsystemen, videotooling en recruitmentsites garanderen 99,9% uptime. Dat betekent dat een webbased systeem in een etmaal minimaal 23 uur, 58 minuten en 34 seconden te bereiken is. Oftewel dat het systeem per 24 uur 1 minuut en 26 seconden niet bereikbaar mag zijn. Die ene anderhalve minuut valt wel mee, maar die 99,9% uptime over een hele maand of jaar wordt opeens toch wel meer. Op maandbasis betekent dit dat een site bijna drie kwartier eruit mag liggen en op jaarbasis 9 uur. Overigens kan het ook dat een leverancier van een recruitmentsysteem of recruitmentsite een lagere uptime garandeert. Heeft een leverancier 99,7 of 99,5 uptime, dan is dat een drie- of vijfvoudige hiervan.
Redenen voor downtime
Er zijn verschillende oorzaken van downtime. Dit kan gepland zijn (hiervan word je als het goed is van te voren over bericht) voor onderhoud aan de servers bijvoorbeeld. Downtime kan ook voorkomen door een storing of menselijke fout en je weet uiteraard niet van te voren wanneer dit plaatsvindt.
Tijdstip van downtime
Wanneer een systeem zondagnacht er even uit ligt valt het wel mee met de problemen. Maar wanneer op een maandag tussen 12.00 en 14.00 uur een recruitmentsysteem bijvoorbeeld onbereikbaar is, is het een ander verhaal. Jouw kandidaten kunnen niet bij de vacatures en solliciteren. En de recruiters en HRM’ers kunnen niet in de backoffice.
Contract
Wanneer je een contract of SLA (service level agreement) afsluit voor recruitmenttechnologie is het goed om na te gaan of hierin ook de uptime is meegenomen. Het is soms mogelijk om 100% uptime gegarandeerd te krijgen, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.