In de vijfde aflevering van ‘Succesvol Werven met AI’ gaan hosts Martijn Hemminga en Leon Buijsman (Ubeeo) in gesprek met Maaike Voeten, CEO van Textmetrics, over hoe organisaties controle kunnen houden op AI-gegenereerde teksten. “Er is geen ontkomen meer aan AI, maar zorg wel dat je grip houdt op wat er geschreven staat.”
Schrijflandschap verandert
Als CEO van Textmetrics, een bedrijf dat organisaties helpt met inclusieve communicatie via AI-technologie, ziet Maaike Voeten dagelijks hoe AI het schrijflandschap verandert. “Ons platform is gebaseerd op AI”, vertelt ze. “Een combinatie van Natural Language Processing (NLP) en Machine Learning (ML) die in staat is patronen te herkennen en op basis daarvan nuances in tekst mee te geven én te corrigeren.”
“Ons platform is gebaseerd op AI”, vertelt ze. “Een combinatie van Natural Language Processing (NLP) en Machine Learning (ML) die in staat is patronen te herkennen en op basis daarvan nuances in tekst mee te geven én te corrigeren.”
Maar de opkomst van ChatGPT heeft alles veranderd. “Vroeger schreven we teksten allemaal met de hand. Nu kun je afvragen: wie schrijft er nog met de hand een tekst? AI speelt nu op twee vlakken een rol: niet alleen hoe onze technologie werkt, maar ook hoe we met LLMs onze gebruikers helpen teksten te draften en optimaliseren.”
Raketjes-epidemie
Het resultaat is voor iedereen zichtbaar geworden. “Ik denk dat iedereen het wel begint te herkennen”, lacht Voeten. “Als je zo’n tekstje op LinkedIn voorbij ziet komen met mooie raketjes, dan denk je: dat is er weer zo eentje. Of soms heb ik mailtjes die ik binnenkrijg dat ik denk dat er — heel veel — streepjes in staan. Je begint het te herkennen.”
Voor organisaties die hun doelgroep met authenticiteit willen benaderen, is dat een probleem. “Onze klanten willen juist wegbewegen van de open deuren die een ChatGPT of andere generatieve AI wél gebruikt. En die daarmee de nodige nuance mist. Dat is waar we met Textmetrics met name op inzetten.”
Van banken tot overheden
Textmetrics werkt met diverse sectoren. “We zitten veel in het grootbedrijf”, vertelt Voeten. “Bankverzekeringswezen, organisaties die vaak complexere berichten naar klanten moeten sturen. Maar ook veel in HR en recruitment, waar nuances in tekst je doelgroep beïnvloeden in positieve óf negatieve zin. We werken ook veel met overheden, zorginstellingen: denk aan burgercommunicatie, ambtelijk taalgebruik dat voor sommige mensen minder begrijpbaar is.”
“Zij hebben ingezet op júist geen neutrale tone of voice, maar meer vrouwelijke stem in hun vacatureteksten. En daarmee is het gelukt om 10% meer vrouwen te werven.”
Een concreet voorbeeld komt van engineeringclub Arcade. “Dat is best wel een masculine omgeving. Zij zijn Textmetrics gaan gebruiken met het idee: we willen meer vrouwelijke personeel werven, waar ze ontzettend veel moeite mee hadden. Zij hebben ingezet op júist geen neutrale tone of voice, maar meer vrouwelijke stem in hun vacatureteksten. En daarmee is het gelukt om 10% meer vrouwen te werven.”
Controle aan de voorkant
De uitdaging zit in het vinden van de balans tussen efficiëntie en controle. “Je kunt wel zeggen tegen medewerkers: jij mag geen AI gebruiken, maar dan gebruiken ze een privételefoon of privélaptop. Te controleren is dat niet. En ik denk ook dat het een mooie tool is om mensen efficiënter te laten werken.”
Textmetrics biedt daarom controle aan beide kanten van het proces. “We kunnen aan de voorkant meekijken. Wat ben je aan het prompten? Zitten daar geen gevoeligheden in? Die filteren we eruit. Denk aan een BSN-nummer, e-mailadres of naam. Zodat we zorgen dat die niet naar een publieke AI gaat.”
Maar ook aan de achterkant blijft controle belangrijk. “Laat vooral zo’n LLM een eerste ruwe draft maken, maar zorg wel dat je dat altijd volgens een strakke meetlat laat gebeuren. Een meetlat die je als organisatie wil hanteren, met de juiste tone of voice. Welke woorden wel of niet gebruiken, complexiteit vermijden: dat crosschecken we ook weer met AI.”
Governance zónder bureaucratie
Met de AI Act in het vooruitzicht ziet Voeten organisaties zoeken naar governance-modellen. “Je ziet dat organisaties bezig gaan met beleid definiëren. Hoe zetten we AI in? Men accepteert wel dat het gebruikt wordt, dat het efficiëntie meebrengt. Maar vervolgens wil je ook dat het op de júiste manier gebruikt wordt.”
Sommige organisaties gaan ver in hun voorzichtigheid. “Ik spreek met bedrijven die een AI governance officer in dienst hebben. Die persoon is er op gebrand het zóveel mogelijk dicht te timmeren. Als resultaat: de ontwikkeling van een interne LLM. Dat kan alleen gigantische beperkingen opleveren voor een creatieve schrijver.”
“Je kunt het helemaal dichttimmeren, maar dan ben je eigenlijk de waarde kwijt die zo’n openbare LLM biedt.”
Het resultaat is vaak contraproductief. “Je kunt het helemaal dichttimmeren, maar dan ben je eigenlijk de waarde kwijt die zo’n openbare LLM biedt”, stelt Voeten. “Dus ik denk dat de best case ergens in het midden zal liggen.”
Efficiëntieslag behouden
De oplossing ligt in slimme combinaties. “Wij zouden onze tooling bijvoorbeeld ook aan een interne LLM kunnen hangen”, stelt Voeten. “Dat is voor ons geen punt. Maar je wil voor bepaalde doelgroepen misschien voor het creatieve stukje óók toegang geven tot een externe LLM. Die combinatie kunnen we bieden.”
“Je ziet een hoop organisaties die in reorganisaties zitten en die toch teruggrijpen op AI om een deel van de mankracht anders in te zetten”, vertelt Voeten. “Heel veel repetitief werk kan door AI worden overgenomen. En wij als mens kunnen meer creativiteit én sturing geven aan hoe het ingezet wordt. Als jij dat niet doet — en jouw concurrenten allemaal wél, dan loop je achter de muziek aan.”
Luister naar de hele aflevering
Luister naar de volledige aflevering van ‘Succesvol werven met AI’ met host Martijn Hemminga en co-host Leon Buijsman. Deze podcast is een samenwerking tussen Recruitmenttech.nl en Ubeeo, waarin praktische AI-toepassingen voor recruiters centraal staan.