In de nieuwe podcastserie ‘Succesvol werven met AI’ van Recruitmentech.nl én Ubeeo, staan praktische AI-toepassingen voor recruiters centraal. Host Martijn Hemminga en Ubeeo-oprichter Leon Buijsman verwelkomen in deze eerste aflevering Mark Westra, digital marketing manager bij Fygi én uitgeroepen tot meest invloedrijke recruitment marketeer van 2024.
De digitale tovenaar zonder toverstok
Als digital marketing manager bij Fygi, een netwerk van 80 zzp-recruiters en HR-professionals, helpt Mark Westra dagelijks zelfstandigen succesvol te worden in hun vak. “Wij zijn een netwerk van 80 zzp-recruiters en zzp HR-professionals. Met een team van ongeveer 10 specialisten faciliteren we die groep met allerlei tools, tech, administratie en ontwikkeling. We willen die groep zzp’ers succesvoller maken en ze sneller laten groeien bij hun opdrachtgevers, zodat ze effectiever mensen kunnen werven.”
Tweetalig
Westra heeft zelf een achtergrond in digitale marketing, die hij nu combineert met zijn ervaring in recruitment. “Ik ben eigenlijk begonnen bij Manpower als consultant in een 360-graden rol. Daar heb ik zowel recruitment gedaan als nieuwe klanten aangetrokken. Daarnaast heb ik een achtergrond in digital marketing agencies, waar ik veel heb geleerd over marketing. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik de taal van recruiters spreek, en dat helpt mij nu enorm in mijn vak.”
“Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik de taal van recruiters spreek, en dat helpt mij nu enorm in mijn vak.”
Die combinatie van marketing- en recruitmentkennis gebruikt hij nu om technologie toegankelijk te maken voor zelfstandige recruiters. “Ik probeer nieuwe tech en innovatie begrijpelijk te maken. Met een stukje humor, maar ook met expertise, om mensen echt te motiveren om met innovatie aan de slag te gaan.”
Het AI-wauwmoment
Westra herinnert zich zijn eerste indrukwekkende ervaring met AI nog goed. “Het wauwmoment kwam denk ik toen OpenAI uitkwam met de Playground. Dat is eigenlijk nog pre-ChatGPT. Het was een volledig witte website met een groene knop, waar je alvast vragen aan kon stellen.”
“Ik had wat context ingevoerd en liet AI een vacaturetekst maken. Dat kent iedereen nu, maar toen was dat mindblowing.”
Maar het échte impactmoment kwam toen Westra AI gebruikte voor een vacaturetekst. “Ik maakte een vacaturetekst voor een grote voetbalclub in Nederland, waarvoor we een recruitmentcampagne gingen doen. Ik had wat context ingevoerd en liet AI een vacaturetekst maken. Dat kent iedereen nu, maar toen was dat mindblowing. Ik maakte een screencast en deelde die met mijn collega’s. De reacties waren overweldigend, mensen wisten niet wat ze zagen. Dat is nog geen tweeënhalf jaar geleden — en nu is het al gewoon geworden voor ons.”
De interview-prepper
Een concreet voorbeeld van hoe Fygi AI inzet, is de ontwikkeling van een ‘interview-prepper’. “We hebben een interview-prepper ontwikkeld, waarbij je een cv en een vacatureprofiel tegen elkaar aanzet. De AI maakt dan een inschatting of iemand geschikt zou zijn. Niet door direct te zeggen of iemand wel of niet geschikt is, maar door vijf redenen te geven waarom wel en vijf redenen waarom mogelijk niet.”
De tool gaat verder dan alleen matchmaking. “Vervolgens stelt het interviewvragen op volgens de STAR-methodiek. Dat helpt recruiters om echt goed door te vragen bij een kandidaat. We hebben ook toegevoegd dat je vragen krijgt waarmee je de visie van iemand kunt toetsen. Dus niet alleen wat iemand heeft gedaan, maar ook hoe die persoon naar de markt kijkt en vooruit denkt.”
Vooral waardevol voor recruiters die een nieuw vakgebied verkennen, ziet Westra. “Als je een techniekrecruiter bent en je gaat opeens officeprofielen werven, of marketing, of andere technische functies, dan kun je hiermee toch gevoel krijgen bij dat vakgebied en een goede voorbereiding doen.”
Eerst ontwikkelen, dan pas integreren
De tool is echter nog niet geïntegreerd in het ATS van Fygi, zegt Westra. “Dat is ook een mooie les denk ik. Integratie is top, maar dat is een einddoel. Het liefst wil je dat direct, maar dat is niet altijd haalbaar. Je wilt die innovatie juist niet remmen.”
Westra pleit voor een stapsgewijze aanpak: “Bouw het eerst als standalone tool, test het, en als mensen het echt gaan gebruiken, kun je het gaan integreren. Als je het meteen wilt integreren, is het duur, ingewikkeld en kost het veel tijd. We willen nu tempo maken om dingen te ontwikkelen die echt waardevol zijn voor onze recruiters.”
AI voor vacatureteksten en sociale media
Naast de interview-tool zet Fygi AI ook in voor het traditionele gebruik: vacatureteksten. “Je kunt vacatureteksten schrijven op basis van input, of herschrijven met aanvullende input. Je kunt zelf aangeven welke tone of voice je wilt gebruiken. Dat ligt ook een beetje aan het type recruiters. Wij werken met zzp-recruiters die vaak al wat meer ervaring hebben. Ze zijn gewend om zelf teksten te schrijven, maar kunnen ze nu leuker en beter maken.”
De recruiter als contentmaker
Zelf doen óf from scratch door AI laten schrijven? Dáár ligt volgens Westra de uitdaging in. “Bijna geen enkele recruiter is een echte schrijver. Ze hebben wel kennis van zaken, maar moeten soms extra hulp krijgen bij iets wat ze niet zo leuk vinden of niet zo goed kunnen. Het is belangrijk dat potentiële kandidaten zien dat je meer bent dan alleen iemand die vacatures post.”
“Bijna geen enkele recruiter is een echte schrijver.”
“Focus je als recruiters meer op wat je kunt doen in de fase tussen het moment dat kandidaten je bedrijf voor het eerst zien tot het moment dat ze solliciteren. Daar zit zoveel tussen, en daar wordt heel weinig aandacht aan gegeven. Eén ding staat voorop: je kunt er heel veel creatieve dingen mee doen.”
Luister naar ‘Succesvol werven met AI’
Luister naar de eerste aflevering van de gloednieuwe podcast ‘Succesvol werven met AI’, een samenwerking tussen Recruitmentech.nl en Ubeeo, waarin praktische AI-toepassingen voor recruiters centraal staan.