Het Rotterdamse Avery heeft €300.000 opgehaald bij Builders Startup Studio. Met deze pre-seed investering wil de startup zijn AI-based tech verder ontwikkelen om met bedrijven te helpen dure personeelsmissers te voorkomen. ‘Iedereen lijkt geobsedeerd te zijn met het versnellen van recruitment, maar snelheid is niet het probleem — intelligentie wel’, aldus Alisher Jafarov, oprichter en CEO.
Dure vergissingen
De wervingsproblemen zijn groter dan veel bedrijven beseffen, zo stelt de startup uit Rotterdam. “Een bad hire kost gemiddeld €50.000, en bij snelgroeiende bedrijven blijkt maar liefst 20% van de aanwervingen een mismatch. Voor een scale-up die 50 mensen verkeerd aanneemt, kan dit oplopen tot een half miljoen euro aan verspilde kosten.”
“Bedrijven plaatsen vacatures zónder te weten of hun eisen realistisch zijn, beoordelen kandidaten zonder marktinzicht, en doen aanbiedingen zonder te weten of ze competitief zijn.”
Toch blijft de recruitmentbranche, een industrie van €200 miljard, vooral verouderde oplossingen aanbieden zoals keyword matching en applicant tracking systemen, aldus Marco Dubbeld, medeoprichter en CTO van Avery. “De traditionele manier van werven is eigenlijk blind. Bedrijven plaatsen vacatures zónder te weten of hun eisen realistisch zijn, beoordelen kandidaten zonder marktinzicht, en doen aanbiedingen zonder te weten of ze competitief zijn.”
‘Snelheid is niet het probleem’
Avery, opgericht door Alisher Jafarov en Marco Dubbeld, wil zich onderscheiden met een andere aanpak. Het platform helpt bedrijven bij de werving én ontwikkeling van talent, aan de hand van marktinformatie en datagerichte adviezen.
“Iedereen lijkt geobsedeerd te zijn met het versnellen van recruitment, maar snelheid is niet het probleem — intelligentie wel”, aldus Alisher Jafarov, oprichter en CEO. “Ik heb zelf commerciële teams opgebouwd bij verschillende internationale bedrijven en uit ervaring gezien hoe traditionele recruitment de groei belemmert.”
‘Juiste mensen, eerste keer goed’
“De markt staat nu vol met tools die simpelweg een AI-laag over kapotte processen leggen”, ziet Jafarov. “Wij doen iets fundamenteel anders: we valideren functies voordat er cv’s worden bekeken, voorspellen het succes van kandidaten vóórdat je overgaat tot sollicitatiegesprekken én zorgen voor marktafstemming voordat aanbiedingen uitgaan. Het gaat niet om sneller kandidaten vinden, maar om de juiste mensen aannemen, de eerste keer goed.”
Technologie leest tussen de regels door
In een pilotfase hebben naar verluid de eerste gebruikers van het platform al belangrijke inzichten opgedaan, zo stelt de startup. Het resultaat? “Aanzienlijke besparingen. Het taalverwerkingssysteem van Avery helpt recruiters kandidaten te vinden die anders over het hoofd zouden worden gezien.”
“Het taalverwerkingssysteem helpt recruiters kandidaten te vinden die anders over het hoofd zouden worden gezien.”
“We hebben een revolutionair semantisch begrip van carrières gebouwd”, vertelt Dubbeld. “Terwijl anderen op trefwoorden matchen, leest onze technologie tussen de regels door. Onze technologie begrijpt dat een ‘Full-Stack Developer’ bij een startup misschien een ‘Software Engineer’ wordt genoemd bij een groot bedrijf, of dat ‘growth marketing’-ervaring verborgen kan zitten in een functie als ‘digital campaign manager’.”
Internationale ambities
Met de financiering wil Avery doorgroeien vanuit Nederland naar andere Europese markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Ierland én de Duitstalige regio’s. “Momenteel richt Avery zich op middelgrote organisaties (mkb) met 200 tot 1000 medewerkers, vooral in tech, professionele dienstverlening en scale-ups.”