Uit het GRID 2025 Industry Trends Report van Bullhorn blijkt dat succesbureaus twee keer vaker kernprocessen automatiseren dan bureaus met omzetverlies in 2024. Hun geheim? Strategische inzet van automatisering en AI in het wervingsproces. “Deze technologie versnelt plaatsingen, verhoogt herplaatsingspercentages en versterkt de bedrijfsvoering.”
‘AI wordt mainstream in 2025’
“2025 is het jaar waarin AI mainstream wordt in de recruitmentsector,” zegt Jason Heilman, SVP Product – Automation & AI bij Bullhorn. “Onze klanten gebruiken AI al voor sourcing, matching, gepersonaliseerde communicatie, screening en planning – en ze zien de impact in hun hele workflow. Recruiters kunnen zich meer richten op het opbouwen van waardevolle relaties en krijgen meer vacatures om aan te werken. De kandidaatervaring verbetert, zij ontvangen snellere feedback en relevantere vacatures. Klanten trekken hoogwaardiger talent aan en vullen vacatures sneller. Een win-win-win.”
AI-adoptie maakt in 2025 sprong vooruit
Uit het GRID 2024 Talent Trends Report blijkt dat de adoptie van AI dit jaar razendsnel versnelt. “Tweederde (66%) van de bureaus heeft al een AI-oplossing aangeschaft, een eigen tool gebouwd óf experimenteert met generatieve AI”, zo stelt Bullhorn. “Daarnaast gebruikt 42% van de bureaus AI om cv’s te analyseren en de beste kandidaten te selecteren voor specifieke functies. Search- en matchagents worden door respondenten omschreven als ‘een cruciaal AI-instrument’ om productiviteit te verhogen en een concurrentievoordeel te behouden.”
“Tweederde (66%) van de bureaus heeft al een AI-oplossing aangeschaft, een eigen tool gebouwd óf experimenteert met generatieve AI.”
Data vormt obstakelblok
Toch blijft één uitdaging bestaan, zo constateert Bullhorn: data. “Maar liefst 34% van de bureaus geeft aan dat slechte of incomplete data de maximale benutting van AI in de weg staat. Dit onderstreept het belang van datakwaliteit en systeemintegratie. Bedrijven die investeren in schone en goed beheerde data zullen de grootste voordelen halen uit AI-gestuurde recruitmentstrategieën.”
AI zorgt voor flinke tijdsbesparing
Recruiters besteden momenteel gemiddeld 13,9 uur per week aan het zoeken naar de juiste kandidaten. Bijna een derde (29%) van de bureaus noemt recruiterproductiviteit als de grootste uitdaging om kosten te verlagen. “Volgens het rapport kan een volledig geautomatiseerde search & match strategie, recruiters wekelijks 3,9 uur besparen op kandidaten zoeken, 3,2 uur op screening en 3,7 uur op administratieve taken.”
In totaal krijgen recruiters tot 17 uur per week terug, zo zien Bullhorn-onderzoekers. “Daardoor kunnen ze zich focussen op waardevolle taken zoals relatiebeheer en strategische groei. Dit geeft recruitmentbureaus een belangrijke voorsprong in een steeds competitievere markt, waar snelheid en kwaliteit de sleutel tot succes zijn.”
“Dankzij AI en automatisering kunnen recruitmentbureaus kandidaten twee keer zo vaak binnen die termijn plaatsen.”
Daarnaast blijkt uit het rapport dat 87% van de kandidaten binnen 20 dagen geplaatst wil worden. “Dankzij AI en automatisering kunnen recruitmentbureaus kandidaten twee keer zo vaak binnen die termijn plaatsen.”
Recruitmentbureaus boosten winstgevendheid
En als klapper op de vuurpijl: bureaus die de volledige wervingscyclus hebben geautomatiseerd, waren in 2024 tot 10 keer zo vaak succesvol in omzetgroei, zo concludeert het GRID 2024 Talent Trends Report. “De drie belangrijkste factoren die daaraan bijdroegen: kandidaten beter betrekken, de juiste matches maken én topkandidaten sneller herplaatsen. In feite zag 82% van de bureaus die AI inzetten voor snellere plaatsingen een omzetgroei, en bij 85% van de bureaus die AI gebruiken voor betere jobmatches steeg de omzet.”
Meer weten? Lees het volledige GRID 2025 Industry Trends Report.