Door nieuwe AI-gedreven functionaliteiten te lanceren, bereidt Jobmatix zich voor op een toekomst waarin technologie een steeds grotere rol speelt bij het samenbrengen van werkgevers en werkzoekenden. ‘We passen AI toe in ons platform, van het classificeren van vacatures tot het verbeteren van teksten en targeting’, vertelt Peter Woudenberg, Managing Partner van Jobmatix.
Full-service job marketing platform
Jobmatix, specialist in slimme job marketing, focust zich op het vergroten van de zichtbaarheid van vacatures van werkgevers. “Als je niet zichtbaar blijft als werkgever, ga je ook geen nieuw personeel aantrekken”, stelt Woudenberg. “We spelen in op zichtbaarheid én belangrijker: het behalen van sollicitaties, maar wel gericht. Niet met hagel schieten, maar gericht adverteren. Dat helpt: het resultaat dat ze behalen met gerichte marketing is beter.”
“We spelen in op zichtbaarheid én belangrijker: het behalen van sollicitaties, maar wel gericht. Niet met hagel schieten, maar gericht adverteren.”
Die aanpak past in de bredere strategie van Jobmatix om zich te ontwikkelen naar een aanbieder van een full-service job marketing platform. “We zijn onze focus aan het verleggen naar een bredere aanpak: het effectief bereiken van de juiste doelgroep, op het juiste moment, via het beste kanaal. We werken aan een platformsuite die aansluit bij verschillende klantgroepen, zoals directe werkgevers, intermediairs, ATS’en en mediabureaus.”
Uitbreiding naar AI-infrastructuur
Jobmatix heeft slim ingezet op AI toepassingen binnen eigen platform, aldus Woudenberg. “AI is een belangrijke bouwsteen binnen ons platform. Onze AI-infrastructuur is flexibel, een soort stekkerdoos: we gebruiken altijd de beste technologie, of dat nu OpenAI, Amazon of een andere partij is. We zijn dus niet afhankelijk van één AI-techniek, maar kijken continu naar de beste technologie voor elke specifieke taak. We passen AI toe in alle aspecten van ons platform, van het classificeren van vacatures tot het verbeteren van teksten en targeting.”
“Als een vacature een lage score heeft, bieden we de optie om deze direct te optimaliseren met AI.”
Zo worden alle vacatures automatisch geclassificeerd, zodat Jobmatix de juiste data heeft voor programmatic advertising én ze daardoor beter kunnen rapporten. “Iedere vacature wordt gecontroleerd op kwaliteit”, stelt Woudenberg. “We geven een score van 0 tot 100 op basis van alle richtlijnen en requirements van de jobboards. We kijken naar tekstlengte, relevantie voor de doelgroep, zoekwoorden en naar diversiteit en inclusiviteit. Als een vacature een lage score heeft, bieden we de optie om deze direct te optimaliseren met AI.”
Vindbaarheid vergroten met AI
“We optimaliseren vacatureteksten met AI en zorgen dat ze beter aansluiten bij de doelgroep”, stelt Woudenberg. Op basis van de requirements en richtlijnen genereren we een betere vacaturetekst om mee te adverteren. Als een klant bijvoorbeeld meerdere standplaatsen in één vacature heeft staan, kan onze AI dat analyseren en automatisch ontvlechten in aparte advertenties voor elke locatie. Dat vergroot de vindbaarheid aanzienlijk.”
“We zorgen ervoor dat de tekst beter aansluit bij de doelgroep en voldoet aan de requirements, waarmee je de vindbaarheid vergroot.”
Woudenberg benadrukt dat deze AI-toepassingen niet bedoeld zijn om te ‘hallucineren’ of foutieve informatie toe te voegen. “Een salaris van 2500 euro blijft 2500 euro, daar maken we uiteraard geen aanpassingen in. We zorgen ervoor dat de tekst beter aansluit bij de doelgroep en voldoet aan de requirements, waarmee je de vindbaarheid vergroot. Bij alle klanten die we spreken, zien we dat ze hier enthousiast van worden. Het is voor ons echt een next-level ontwikkeling.”
Wie heeft de macht?
Naast de ontwikkelingen binnen Jobmatix, signaleert Woudenberg ook enkele belangrijke trends in de bredere markt. “Ik zie dat steeds meer kanalen gaan stimuleren of verplichten dat je solliciteert via hun platform. Ze leveren geen bezoekers meer aan de website van de klant, maar laten kandidaten solliciteren via het kanaal zelf.”
“De vraag is: wie heeft nu de macht? De kandidaat, de werkgever of de technologie? De kandidaat bepaalt nog steeds of ze solliciteren, maar de technologie heeft steeds meer macht om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Als een groot platform zoals Indeed of LinkedIn veranderingen doorvoert, dan merkt de markt daar wel wat van en zal je als organisatie daarop moeten inspelen.”
Centraliseren, automatiseren én optimaliseren
Voor de komende jaren heeft Jobmatix grote ambities. “Onze ambitie is om eind 2025 een volledig geïntegreerd platform te hebben dat job marketing voor álle kanalen ondersteunt: van Google en Reddit tot LinkedIn. We willen zoveel mogelijk de kandidaten bereiken waar ze zich bevinden, de kosten per sollicitant minimaliseren én de kwaliteit van vacatures en advertenties verbeteren. Daarnaast koppelen we momenteel Applicant Tracking Systems (ATS), om zo de de cost per qualified applicant (CPQA) te meten. Zo kunnen we sturen op de kwaliteit van sollicitanten”
“Automatiseren is cruciaal, want je kunt niet handmatig, 24 uur per dag campagnes blijven sturen.”
Woudenberg vat de kernstrategie van Jobmatix samen in drie pijlers. “Wij centraliseren, automatiseren en optimaliseren. Centraliseren betekent alles vanuit één platform aansturen, geen losse tools meer. Automatiseren is cruciaal, want je kunt niet handmatig, 24 uur per dag campagnes blijven sturen. En optimaliseren doen we door te zorgen voor de beste vacaturetekst, de beste advertentie, en door te leren van data om de beste resultaten te behalen.”