Waar 2023 en 2024 draaiden om experimenteren met AI-toepassingen, wordt 2025 het jaar waarin organisaties terugkeren naar de basis en AI-technologie gericht inzetten. Dirk Meeuws van Mysolution schetst vijf belangrijke trends voor uitzenders, detacheerders én recruiters.
De 5 belangrijkste trends
Waar de afgelopen jaren vooral in het teken stonden van experimenteren met nieuwe tools, wordt het nu tijd om de basisprincipes van recruitment opnieuw te omarmen. Dirk Meeuws van Mysolution deelt vijf belangrijke trends die de toekomst van recruitment zullen bepalen: van terug naar de essentie met AI-ondersteuning, naar personalisatie op een realistische schaal — en de verrijking van data voor betere matching.
1. Vóórdat je AI implementeert, eerst terug naar de basis
Sinds de opkomst van ChatGPT zijn veel recruitmentorganisaties AI gaan inzetten voor taken zoals transcripties en het genereren van vacatureteksten. Maar volgens Meeuws is het tijd om even stil te staan. “Er wordt veel geëxperimenteerd met AI, maar de ‘war for talent’ blijft. We moeten niet alleen kijken naar welke AI-tool het beste bij je past, maar vooral naar hoe je recruitmentproces er nu uitziet.”
“Vraag jezelf af: Hoe ziet de dag van een recruiter eruit? Hoe vaak moet je schakelen tussen verschillende systemen?”
Meeuws benadrukt dat het van belang is om eerst je huidige processen te begrijpen. “Vraag jezelf af: Hoe ziet de dag van een recruiter eruit? Hoe vaak moet je schakelen tussen verschillende systemen? Welke communicatiekanalen gebruik je? Wat kost het meeste tijd? Wanneer je deze vragen hebt beantwoord, kun je AI en automatisering doelgericht inzetten om het proces efficiënter te maken.”
“Een bureau dat veel tijd verliest door handmatig schakelen tussen systemen, kan met eenvoudige automatisering die tijd terugwinnen. Door processen zoals kandidaatmatching en afsprakenbeheer te automatiseren, blijft er meer tijd over voor persoonlijke aandacht en strategisch werk.”
2. Personalisatie wordt volwassen
De tweede trend die Meeuws signaleert is personalisatie, maar wel op een realistische schaal. [voorbeeld van Dirk waarom personalisatie volwassen wordt] “Dit kan pas als je je hygiëne op orde hebt. Dat betekent niet dat iedere kandidaat een helemaal andere mail of een hele andere customer journey krijgt, maar dat je wel wat slimmer gaat segmenteren binnen je database of mensen op de website.”
Meeuws benadrukt het belang van een duidelijke propositie. “Bureaus die een hele sterke propositie hebben, bijvoorbeeld een bureau dat zich specialiseert in receptionisten, dan is het heel duidelijk wat je daar komt halen als kandidaat. Als je dat heel goed kan verkondigen in je customer journeys, maar ook naar je klanten toe, dan weet je precies waar je als klant of kandidaat precies waar je aan toe bent. En kun je dus een verhaal op maat afleveren.”
3. Data verrijking én matching
De waarde van een recruitmentorganisatie zit steeds meer in de kwaliteit van haar data, stelt Meeuws. “Uiteindelijk is jouw database net zoveel waard als de data die erin staat. Als alle velden leeg zijn heb je niet zoveel aan de database. Uiteindelijk is dat wel de goudmijn. Denk hierbij aan het automatisch verrijken van kandidaten op basis van wat er in het CV staat, of het verrijken van een kandidaat aan de hand van een gespreksnotitie en/of transcriptie.”
“Vroeger moest een recruiter dat gewoon invullen. Dus hoe rijker je data, des te meer je ermee kunt doen.”
Met moderne AI-technologie wordt het makkelijker om data te verrijken. “Met AI en Large Language Models (LLM’s, de technologie achter bijvoorbeeld ChatGPT) is het gemakkelijker geworden om bepaalde velden toe te voegen. Met die extra verrijking kun je dus ook weer beter personaliseren en matchen. Vroeger moest een recruiter dat gewoon invullen. Dus hoe rijker je data, des te meer je ermee kunt doen.”
E-guide: zó optimaliseer je jouw recruitmentstrategie met datagedreven inzichten
Meeuws noemt ook een voorbeeld. “Een bureau dat zijn database verrijkt met transcripties van gesprekken kan automatisch extra zoekcriteria toevoegen, zoals competenties of ambities. Hierdoor wordt het eenvoudiger om kandidaten niet alleen op ervaring, maar ook op toekomstige groeimogelijkheden te matchen. Recruiters hoeven hierdoor minder tijd te besteden aan het invullen van velden en kunnen zich meer richten op persoonlijke gesprekken, waarmee ze kandidaten beter leren kennen en hoogwaardige matches realiseren.”
4. AI en automatisering als enabler
AI is volgens Meeuws niet zozeer een op zichzelf staande trend, maar eerder een rode draad. “AI is eigenlijk overal doorheen verweven en heeft alle eerdergenoemde ingrediënten nodig. De afgelopen jaren hebben we met AI op verschillende manieren geëxperimenteerd. En daarmee zijn we erachter gekomen dat garbage in, garbage out betekent. Als we de fundering en data goed hebben, dan kun je daarna automatiseren wat je maar wilt.”
Maar, hoe doe je dat precies? “Des te meer informatie je in je systeem hebt, des te beter je de recruiter en accountmanager kunt helpen”, stelt Meeuws. “Bijvoorbeeld, door automatisch extra match criteria uit het CV te halen, kun je beter matches omdat je data beter op orde is. Ook door gebruik van transcriptie van (online) meetings, heb je meer data in je systeem waardoor je ook bijvoorbeeld een relevanter commercieel CV kunt genereren.”
“Als je via AI-transcriptie écht de ambitie en drijfveren van de kandidaat goed achterhaalt, kun je matches maken die kandidaten helpen bij hun vólgende stap in hun loopbaan. Dit zorgt voor een win-win-win.”
Zo kan AI dus als écht enabler dienen, ziet Meeuws. “Een voorbeeld is bijvoorbeeld matching. Matchen op basis van CV is altijd op basis van het verleden. Als je via AI-transcriptie écht de ambitie en drijfveren van de kandidaat goed achterhaalt, kun je matches maken die kandidaten helpen bij hun vólgende stap in hun loopbaan. Dit zorgt voor een win-win-win. De kandidaat maakt progressie in zijn loopbaan, de klant vindt iemand die die anders misschien niet had aangenomen en het bureau heeft een goede match teweeg gebracht.”
5. Smart Insights
De laatste trend draait om het slim inzetten van data voor dagelijkse beslissingen. “Als jij een nieuwe vacature opent, bijvoorbeeld voor vacatures in de Rotterdamse haven, weet je dat je historisch vijf tot tien kandidaten moet sourcen. Welke vacaturebanken en jobboards leveren de beste resultaten voor deze functie? Via (recruitment marketing) automation en data verrijking weet je ook al welke kandidaten écht in de markt zijn. Inzicht in welke vacaturebanken het beste werken voor een functie kan direct advertentiekosten besparen, doordat je gerichter investeert in effectieve kanalen.”
“Dat je ziet: we moeten nog even een paar belletjes doen om je vacature te gaan vervullen.”
Die inzichten moeten dus wel praktisch toepasbaar zijn, stelt Meeuws. “Het kant-en-klaar maken van dat soort inzichten om je eigenlijk door je dag heen te coachen als recruiter of accountmanager, dat versta ik onder Smart Insights. Dat je ziet: we moeten nog even een paar belletjes doen om je vacature te gaan vervullen.”
‘Niet alleen voor de grote spelers’
De implementatie van deze trends is volgens Meeuws niet exclusief voor grote spelers in de markt. “Sterker nog, we zien genoeg kleinere bureaus die, door slim te organiseren, hun doelen bereiken en mooi groeien. Als je bovenstaande zaken goed op orde hebt en doordacht aanpakt, kun je ook als klein bureau profiteren van deze tools. Je hoeft niet per se groot te zijn; de technologie is voor iedereen toegankelijk.”
“Door deze trends te omarmen en de samenwerking te versterken, ben je klaar voor de uitdagingen van 2025 en blijf je de concurrentie een stap voor.”
Het succesvol implementeren van deze trends vereist een goede samenwerking tussen marketing en recruitment. “Organisaties die het echt goed doen, zijn degenen waar marketeers en recruiters nauw samenwerken en elkaars expertise benutten. Wanneer beide afdelingen op één lijn zitten, landt alles wat ze bedenken veel beter en worden resultaten sneller behaald. Zo maak je je recruitmentproces future-proof. Door deze trends te omarmen en de samenwerking te versterken, ben je klaar voor de uitdagingen van 2025 en blijf je de concurrentie een stap voor.”