• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025MELD GRATIS AAN T/M 15 MEI
    • AanmeldenGRATIS T/M 15 MEI
    • Programma
    • Startup Pitch
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025MELD GRATIS AAN T/M 15 MEI
    • AanmeldenGRATIS T/M 15 MEI
    • Programma
    • Startup Pitch
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
5 AI- én techtrends voor uitzenders, detacheerders én recruiters in 2025

5 AI- en techtrends voor uitzenders, detacheerders én recruiters in 2025

19 november 2024
in Interviews
Leestijd:5 minuten leestijd
Tags: aidetacheringDirk MeeuwsMysolutionrecruitmenttrendsuitzendbureau
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Waar 2023 en 2024 draaiden om experimenteren met AI-toepassingen, wordt 2025 het jaar waarin organisaties terugkeren naar de basis en AI-technologie gericht inzetten. Dirk Meeuws van Mysolution schetst vijf belangrijke trends voor uitzenders, detacheerders én recruiters.

De 5 belangrijkste trends

Waar de afgelopen jaren vooral in het teken stonden van experimenteren met nieuwe tools, wordt het nu tijd om de basisprincipes van recruitment opnieuw te omarmen. Dirk Meeuws van Mysolution deelt vijf belangrijke trends die de toekomst van recruitment zullen bepalen: van terug naar de essentie met AI-ondersteuning, naar personalisatie op een realistische schaal — en de verrijking van data voor betere matching.

1. Vóórdat je AI implementeert, eerst terug naar de basis

Sinds de opkomst van ChatGPT zijn veel recruitmentorganisaties AI gaan inzetten voor taken zoals transcripties en het genereren van vacatureteksten. Maar volgens Meeuws is het tijd om even stil te staan. “Er wordt veel geëxperimenteerd met AI, maar de ‘war for talent’ blijft. We moeten niet alleen kijken naar welke AI-tool het beste bij je past, maar vooral naar hoe je recruitmentproces er nu uitziet.”

“Vraag jezelf af: Hoe ziet de dag van een recruiter eruit? Hoe vaak moet je schakelen tussen verschillende systemen?”

Meeuws benadrukt dat het van belang is om eerst je huidige processen te begrijpen. “Vraag jezelf af: Hoe ziet de dag van een recruiter eruit? Hoe vaak moet je schakelen tussen verschillende systemen? Welke communicatiekanalen gebruik je? Wat kost het meeste tijd? Wanneer je deze vragen hebt beantwoord, kun je AI en automatisering doelgericht inzetten om het proces efficiënter te maken.”

“Een bureau dat veel tijd verliest door handmatig schakelen tussen systemen, kan met eenvoudige automatisering die tijd terugwinnen. Door processen zoals kandidaatmatching en afsprakenbeheer te automatiseren, blijft er meer tijd over voor persoonlijke aandacht en strategisch werk.”

2. Personalisatie wordt volwassen

De tweede trend die Meeuws signaleert is personalisatie, maar wel op een realistische schaal. “Dit kan pas als je je hygiëne op orde hebt. Dat betekent niet dat iedere kandidaat een helemaal andere mail of een hele andere customer journey krijgt, maar dat je wel wat slimmer gaat segmenteren binnen je database of mensen op de website.”

Meeuws benadrukt het belang van een duidelijke propositie. “Bureaus die een hele sterke propositie hebben, bijvoorbeeld een bureau dat zich specialiseert in receptionisten, dan is het heel duidelijk wat je daar komt halen als kandidaat. Als je dat heel goed kan verkondigen in je customer journeys, maar ook naar je klanten toe, dan weet je precies waar je als klant of kandidaat precies waar je aan toe bent. En kun je dus een verhaal op maat afleveren.”

3. Data verrijking én matching

De waarde van een recruitmentorganisatie zit steeds meer in de kwaliteit van haar data, stelt Meeuws. “Uiteindelijk is jouw database net zoveel waard als de data die erin staat. Als alle velden leeg zijn heb je niet zoveel aan de database. Uiteindelijk is dat wel de goudmijn. Denk hierbij aan het automatisch verrijken van kandidaten op basis van wat er in het CV staat, of het verrijken van een kandidaat aan de hand van een gespreksnotitie en/of transcriptie.”

“Vroeger moest een recruiter dat gewoon invullen. Dus hoe rijker je data, des te meer je ermee kunt doen.”

Met moderne AI-technologie wordt het makkelijker om data te verrijken. “Met AI en Large Language Models (LLM’s, de technologie achter bijvoorbeeld ChatGPT) is het gemakkelijker geworden om bepaalde velden toe te voegen. Met die extra verrijking kun je dus ook weer beter personaliseren en matchen. Vroeger moest een recruiter dat gewoon invullen. Dus hoe rijker je data, des te meer je ermee kunt doen.”

E-guide: zó optimaliseer je jouw recruitmentstrategie met datagedreven inzichten

Meeuws noemt ook een voorbeeld. “Een bureau dat zijn database verrijkt met transcripties van gesprekken kan automatisch extra zoekcriteria toevoegen, zoals competenties of ambities. Hierdoor wordt het eenvoudiger om kandidaten niet alleen op ervaring, maar ook op toekomstige groeimogelijkheden te matchen. Recruiters hoeven hierdoor minder tijd te besteden aan het invullen van velden en kunnen zich meer richten op persoonlijke gesprekken, waarmee ze kandidaten beter leren kennen en hoogwaardige matches realiseren.”

4. AI en automatisering als enabler

AI is volgens Meeuws niet zozeer een op zichzelf staande trend, maar eerder een rode draad. “AI is eigenlijk overal doorheen verweven en heeft alle eerdergenoemde ingrediënten nodig. De afgelopen jaren hebben we met AI op verschillende manieren geëxperimenteerd. En daarmee zijn we erachter gekomen dat garbage in, garbage out betekent. Als we de fundering en data goed hebben, dan kun je daarna automatiseren wat je maar wilt.”

Maar, hoe doe je dat precies? “Des te meer informatie je in je systeem hebt, des te beter je de recruiter en accountmanager kunt helpen”, stelt Meeuws. “Bijvoorbeeld, door automatisch extra match criteria uit het CV te halen, kun je beter matches omdat je data beter op orde is. Ook door gebruik van transcriptie van (online) meetings, heb je meer data in je systeem waardoor je ook bijvoorbeeld een relevanter commercieel CV kunt genereren.”

“Als je via AI-transcriptie écht de ambitie en drijfveren van de kandidaat goed achterhaalt, kun je matches maken die kandidaten helpen bij hun vólgende stap in hun loopbaan. Dit zorgt voor een win-win-win.”

Zo kan AI dus als écht enabler dienen, ziet Meeuws. “Een voorbeeld is bijvoorbeeld matching. Matchen op basis van CV is altijd op basis van het verleden. Als je via AI-transcriptie écht de ambitie en drijfveren van de kandidaat goed achterhaalt, kun je matches maken die kandidaten helpen bij hun vólgende stap in hun loopbaan. Dit zorgt voor een win-win-win. De kandidaat maakt progressie in zijn loopbaan, de klant vindt iemand die die anders misschien niet had aangenomen en het bureau heeft een goede match teweeg gebracht.”

5. Smart Insights

De laatste trend draait om het slim inzetten van data voor dagelijkse beslissingen. “Als jij een nieuwe vacature opent, bijvoorbeeld voor vacatures in de Rotterdamse haven, weet je dat je historisch vijf tot tien kandidaten moet sourcen. Welke vacaturebanken en jobboards leveren de beste resultaten voor deze functie? Via (recruitment marketing) automation en data verrijking weet je ook al welke kandidaten écht in de markt zijn. Inzicht in welke vacaturebanken het beste werken voor een functie kan direct advertentiekosten besparen, doordat je gerichter investeert in effectieve kanalen.”

“Dat je ziet: we moeten nog even een paar belletjes doen om je vacature te gaan vervullen.”

Die inzichten moeten dus wel praktisch toepasbaar zijn, stelt Meeuws. “Het kant-en-klaar maken van dat soort inzichten om je eigenlijk door je dag heen te coachen als recruiter of accountmanager, dat versta ik onder Smart Insights. Dat je ziet: we moeten nog even een paar belletjes doen om je vacature te gaan vervullen.”

‘Niet alleen voor de grote spelers’

De implementatie van deze trends is volgens Meeuws niet exclusief voor grote spelers in de markt. “Sterker nog, we zien genoeg kleinere bureaus die, door slim te organiseren, hun doelen bereiken en mooi groeien. Als je bovenstaande zaken goed op orde hebt en doordacht aanpakt, kun je ook als klein bureau profiteren van deze tools. Je hoeft niet per se groot te zijn; de technologie is voor iedereen toegankelijk.”

“Door deze trends te omarmen en de samenwerking te versterken, ben je klaar voor de uitdagingen van 2025 en blijf je de concurrentie een stap voor.”

Het succesvol implementeren van deze trends vereist een goede samenwerking tussen marketing en recruitment. “Organisaties die het echt goed doen, zijn degenen waar marketeers en recruiters nauw samenwerken en elkaars expertise benutten. Wanneer beide afdelingen op één lijn zitten, landt alles wat ze bedenken veel beter en worden resultaten sneller behaald. Zo maak je je recruitmentproces future-proof. Door deze trends te omarmen en de samenwerking te versterken, ben je klaar voor de uitdagingen van 2025 en blijf je de concurrentie een stap voor.”

Vorig artikel

Kijk de Recruitment Tech Monthly van november 2024 terug met gast Laurens Brand (REVYNU)

Volgend artikel

Dit moet je weten over ethisch gebruik van AI als recruiter

Gerelateerde Artikelen

Hoe QSXL evolueert van sourcingdienst naar AI-recruitmentplatform (interview)
Interviews

Hoe QSXL evolueert van sourcingdienst naar AI-recruitmentplatform (interview)

Door Martijn Hemminga
13 mei 2025
Hoe Foundub met AI het recruitmentproces 80% efficiënter wil maken (interview)
Interviews

Hoe Foundub met AI het recruitmentproces 80% efficiënter wil maken (interview)

Door Jasper Spanjaart
22 april 2025
Markus Langer: ‘AI wordt als eerlijker gezien in recruitment, maar mensen als bekwamer’ (1/2)
Interviews

Markus Langer: ‘AI zorgt voor spanningsveld in recruitment: standaardisatie versus personalisatie’ (2/2)

Door Bernadette Magrié
31 maart 2025
Zó voorkomt Yuri van Helten werknemersvertrek met STAYR (interview)
Interviews

Zó voorkomt Yuri van Helten werknemersvertrek met STAYR (interview)

Door Jasper Spanjaart
24 maart 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Recruitment Tech Survey 2025: Procesoptimalisatie weer bovenaan de agenda voor recruiters

Recruitment Tech Survey 2025: Procesoptimalisatie weer bovenaan de agenda voor recruiters

14 mei 2025
Onderzoek: Driekwart recruitmentprofessionals ziet blijvende impact van AI

Onderzoek: Driekwart recruitmentprofessionals ziet blijvende impact van AI

13 mei 2025
Hoe QSXL evolueert van sourcingdienst naar AI-recruitmentplatform (interview)

Hoe QSXL evolueert van sourcingdienst naar AI-recruitmentplatform (interview)

13 mei 2025
Demo_Day Nederland gratis aanmelden tm 15 mei

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Main Capital Partners investeert in Jobdigger om Europese groei te versnellen

Main Capital Partners investeert in Jobdigger om Europese groei te versnellen

6 mei 2025
Meld t/m 15 mei gratis aan voor Recruitment Tech Demo_Day op 5 juni

Meld t/m 15 mei gratis aan voor Recruitment Tech Demo_Day op 5 juni

6 mei 2025
Hoe Foundub met AI het recruitmentproces 80% efficiënter wil maken (interview)

Hoe Foundub met AI het recruitmentproces 80% efficiënter wil maken (interview)

22 april 2025
Volgend artikel
Dit moet je weten als recruiter over ethisch gebruik van AI

Dit moet je weten over ethisch gebruik van AI als recruiter

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Recruitment Tech Survey 2025: Procesoptimalisatie weer bovenaan de agenda voor recruiters

Recruitment Tech Survey 2025: Procesoptimalisatie weer bovenaan de agenda voor recruiters

14 mei 2025
Onderzoek: Driekwart recruitmentprofessionals ziet blijvende impact van AI

Onderzoek: Driekwart recruitmentprofessionals ziet blijvende impact van AI

13 mei 2025
Hoe QSXL evolueert van sourcingdienst naar AI-recruitmentplatform (interview)

Hoe QSXL evolueert van sourcingdienst naar AI-recruitmentplatform (interview)

13 mei 2025
De 3 uitdagers in Gartner’s ‘ATS Magic Quadrant’ voor 2025

De 3 uitdagers in Gartner’s ‘ATS Magic Quadrant’ voor 2025

12 mei 2025
ERP-leverancier Nocore 7e overname van zvoove in Nederland

ERP-leverancier Nocore 7e overname van zvoove in Nederland

12 mei 2025

Meest gelezen

Main Capital Partners investeert in Jobdigger om Europese groei te versnellen

Main Capital Partners investeert in Jobdigger om Europese groei te versnellen

6 mei 2025
Meld t/m 15 mei gratis aan voor Recruitment Tech Demo_Day op 5 juni

Meld t/m 15 mei gratis aan voor Recruitment Tech Demo_Day op 5 juni

6 mei 2025
Hoe Foundub met AI het recruitmentproces 80% efficiënter wil maken (interview)

Hoe Foundub met AI het recruitmentproces 80% efficiënter wil maken (interview)

22 april 2025
Cruit haalt investering binnen voor versnelde groei van referral-app

Cruit haalt investering binnen voor versnelde groei van referral-app

17 april 2025
Niels Tukker (Carv): ‘Belde met een robot en had het niet door’ | Afl. 2 – ‘Succesvol werven met AI’

Niels Tukker (Carv): ‘Belde met een robot en had het niet door’ | Afl. 2 – ‘Succesvol werven met AI’

15 april 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

5 AI- én techtrends voor uitzenders, detacheerders én recruiters in 2025
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Aanmelden
    • Programma
    • Startup Pitch
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Benchmark
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

TOT EN MET 15 mei

Gratis aanmelden

Demo_Day 2025

Ontdek gratis de nieuwste trends & tools voor jouw recruitment op donderdag 5 juni in Utrecht. Met 40+ leveranciers, demo talks, pitches, rondleidingen (tech safari’s) en het podcasttheater.

arrow-icon-size3 Gratis aanmelden
arrow-icon-size3 Meer info

E-mail update recruitmenttech.nl