De recruitmentwereld staat op een kantelpunt: AI neemt een steeds prominentere rol in bij het vinden en benaderen van talent. Maar hoe ver gaat deze ontwikkeling? Martijn Hemminga gaat in deze podcast in gesprek met Marco Boomsma en Emiel Heinsbroek (Bullhorn) over de onvermijdelijke opmars van AI, de uitdagingen van nieuwe Europese wetgeving, én waarom veel recruiters de kracht van automatisering nog altijd onderschatten.
Digitalisering en automatisering als basis
“De recruitmentwereld verandert fundamenteel”, zo stelt Marco Boomsma, verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten van Bullhorn in Europa. “Al 25 jaar focust Bullhorn zich op het digitaliseren van het proces van vacature tot plaatsing. Waar we ooit begonnen met het digitaliseren van basisprocessen, zien we nu de enorme impact van automatisering en AI in het recruitmentlandschap.”
In die wereld is Bullhorn is uitgegroeid tot één van de belangrijke spelers, zo ook in de Benelux. “We zien dat de vraag naar efficiënte en schaalbare recruitmentoplossingen wereldwijd groeit. Door overnames van bedrijven met gespecialiseerde technologieën kunnen we onze dienstverlening steeds verder uitbreiden, en blijven we ons ontwikkelen als een complete recruitmentoplossing.”
Recruitment en marketing: hand in hand
Emiel Heinsbroek, verantwoordelijk voor marketing bij Bullhorn, ziet dat recruitment en marketing steeds vaker hand in hand gaan. “Door bijvoorbeeld marketing automation te integreren, kunnen recruiters niet alleen het search- en matching-proces verbeteren, maar ook kandidaten effectiever bereiken en met hen communiceren. Het geeft ons de mogelijkheid om vanuit één bron te werken, wat voor recruiters veel tijd scheelt.”
‘Recruiters onderschatten hoe goed de AI kan helpen’
Voor Bullhorn staat één ding vast: automatisering is de sleutel tot efficiëntie. “Voor de recruitmentmarkt zijn AI en automatisering niet meer weg te denken. We zien dat recruiters AI steeds meer omarmen om hun processen te verbeteren. Door AI-oplossingen zoals Textkernel toe te voegen, kunnen we kandidaten sneller vinden en voorstellen, en kunnen bedrijven beter inspelen op de wensen van de moderne kandidaat.”
Zo is AI niet alleen bedoeld om het recruitmentproces sneller te maken, maar óók om de kwaliteit te verhogen. “Onze onderzoeken laten zien dat driekwart van de kandidaten openstaat om met AI-oplossingen te werken, zoals een chatbot die hen op de hoogte houdt van hun sollicitatie”, ziet Heinsbroek. “Maar recruiters onderschatten vaak hoe goed AI daadwerkelijk kan helpen om de kandidaatbeleving te verbeteren.”
Meer tijd voor écht contact
Recruitmentsoftware zoals Bullhorn speelt in op de behoeften van moderne recruiters die door AI meer tijd overhouden voor de kern van hun werk: contact met kandidaten en klanten. “Recruiters willen niet langer vastzitten aan tijdrovende administratieve taken”, stelt Boomsma. “Door AI en automatisering kunnen ze focussen op de zaken die écht waarde toevoegen.”
“Het automatiseren van administratieve processen helpt om de werkdruk te verlichten en de workflow te stroomlijnen.”
“We moeten tools bieden die niet alleen krachtig zijn, maar ook prettig in gebruik”, voegt Heinsbroek toe. “We willen dat recruiters de voordelen inzien en deze technologie omarmen. Het automatiseren van administratieve processen helpt om de werkdruk te verlichten en de workflow te stroomlijnen. Recruiters krijgen hierdoor weer de ruimte om kandidaten en klanten optimaal te bedienen.”
Van ATS-CRM-bedrijf naar AI-gedreven organisatie
De focus van Bullhorn ligt de komende jaren op het uitbreiden van AI-mogelijkheden in hun platform. “We zijn ons aan het transformeren van een traditioneel ATS-CRM-bedrijf naar een AI-gedreven organisatie”, aldus Boomsma. “Door AI en automatisering diep in ons platform te integreren, kunnen we recruiters op veel meer vlakken ondersteunen, van het plannen van afspraken tot het analyseren van data en het automatisch genereren van rapportages.”
Impact van AI Act
Maar ál dat AI-gebruik moet wel ethisch verantwoord gebeuren. “Wij hebben de verantwoordelijkheid om bewust om te gaan met data en AI-toepassingen”, zegt Boomsma. “Zeker nu er nieuwe regelgeving aankomt, zoals de EU AI Act, is het belangrijk dat we transparant zijn in hoe we AI inzetten en welke data we daarvoor gebruiken.”
“Wij hebben de verantwoordelijkheid om bewust om te gaan met data en AI-toepassingen.”
“We willen niet alleen dat onze klanten effectief werken, maar ook dat ze dat doen op een manier die veilig en transparant is”, stelt Heinsbroek. “De AI Act komt eraan en zal grote impact hebben op hoe we AI mogen inzetten. Door samen met onze klanten hierop in te spelen, hopen we een standaard neer te zetten voor verantwoord gebruik van AI in de recruitmentwereld.”
Vooravond van nieuw tijdperk
Boomsma en Heinsbroek sluiten af met hun visie op de toekomst van staffing tech. “In 2025 verwachten we een nog sterkere integratie van AI en automatisering in recruitment”, zegt Boomsma. “Het wordt steeds normaler dat recruiters werken met AI-agents die zelfstandig taken uitvoeren, zoals het contact onderhouden met kandidaten. We zien onze software echt als een verlengstuk van de recruiter.”
“Door kleine, goed integreerbare tools aan te bieden, kunnen we de adoptie van nieuwe technologie vergemakkelijken.”
“De recruitmentbranche staat aan de vooravond van een nieuw tijdperk, waarin technologie en menselijke interactie elkaar versterken”, concludeert Heinsbroek. “Door kleine, goed integreerbare tools aan te bieden, kunnen we de adoptie van nieuwe technologie vergemakkelijken. Recruiters kunnen dan nog beter inspelen op de behoeften van kandidaten en klanten en zich richten op de strategische groei van hun bedrijf.”
Staffing Tech Show 2025
Hoe belangrijk is AI voor arbeidsbemiddelaars? Welke tools helpen bureaus bij de digitale transformatie? Waar liggen in 2025 de kansen voor bureaus om hun proces te optimaliseren? Op donderdag 25 januari 2025 praten we verder met een aantal experts tijdens de Staffing Tech Show. Meld je gratis aan via deze link. Je kunt ook aangeven of je het e-book Staffing Tech: Outlook 2025 in februari 2025 wilt ontvangen in jouw mailbox.
"*" geeft vereiste velden aan