Bluewave Recruitment scoorde in 2024 een tweede FD Gazellen-benoeming. In dit podcastinterview deelt mede-oprichter John Olsthoorn zijn visie op het recruitmentmarketingvak. “Ons advies zal altijd zijn om echte content te produceren. Maar als een AI-campagne een expliciete wens van de klant is, dan ga je daar zo goed mogelijk mee om.”
Tweede label
Recruitmentmarketingbedrijf Bluewave Recruitment werd in 2018 opgericht door John Olsthoorn, samen met Jorrit Brocaar. Ze leerden elkaar kennen als werknemer bij een recruitment-bureau. Daar ontwikkelden ze een gedeelde visie. “We zijn begonnen door bedrijven te helpen met alles wat komt kijken bij hun recruitment vraagstuk”, vertelt Olsthoorn.
“Al snel waren we met Bluewave voor 80% gericht op recruitment marketing. In 2022 hebben we het recruitmentstuk ‘eruitgehaald’ en dat hebben we in Bluepeaks gezet, ons tweede label waar we onze klanten helpen met opvolgen van sollicitaties.” Met hun circa 25 medewerkers voor de twee bedrijven kunnen ze (ten dele met partners, bijvoorbeeld websitebouwers) het hele traject aanbieden. “Van het employer brand tot aan analytics.”
FD Gazellen
Bluewave werkt voor klanten die incidenteel een hoog volume aan nieuwe medewerkers zoeken. “Maar ook voor organisaties die doorlopend op zoek zijn naar talent en daar een duurzame en efficiënte oplossing voor willen. We doen veel voor retailbedrijven zoals Dirk van den Broek, DekaMarkt, Gamma en Karwei. Maar we zijn ook actief in de hospitality en horeca, IT, techniek en de logistiek. We helpen bijvoorbeeld veel bedrijven op en rondom Schiphol.” In 2023 én 2024 kwam Bluewave op de prestigieuze FD Gazellen-lijst van snelle groeiers. “Daar ben ik heel blij mee en megatrots op. Ik heb ook superveel leuke reacties erop gekregen.”
AI en de balans
Bluewave zet AI al een tijd in. “Je kunt er niet omheen. Het is bovendien heel goed toe te passen op het werkveld waar wij in actief zijn, bijvoorbeeld voor een vacaturetekstonderzoek en het produceren van content. We zetten AI ook in om onze campagnes te optimaliseren en analyses uit te voeren. De balans is natuurlijk belangrijk, in welke mate je het toepast en in welke vorm. Wij zien het als een kracht van ons bureau dat we over veel recruitment- en arbeidsmarktexpertise beschikken. Daadwerkelijk weten wat er in de markt gebeurt, wat onze klanten ervaren en hoe de arbeidsmarkt zich ontwikkelt. Ervaring en expertise is voor ons belangrijker dan AI.”
Werkzoekenden gaan niet ‘aan’ op reclames
”Je ziet bovendien dat de werkzoekenden niet aangaan op reclames, te duidelijk ‘advertentiemateriaal’,” weet Olsthoorn. “Met name de jongere generaties gaan aan op pure en echte korte verhaaltjes. Wij doen veel werk voor het GVB hier in Amsterdam. En daar worden in alle producties vooral mensen ingezet: bestuurders van de tram, van de metro en de bus. Je ziet in alle resultaten dat deze aanpak ook het beste werkt. Ons advies zal altijd zijn om echte content te produceren. Maar als een AI-campagne een expliciete wens van de klant is, dan ga je daar zo goed mogelijk mee om.”
Hiring for skills
Dit jaar en de komende jaren zal recruitment zich nog meer naar hiring op basis van skills gaan ontwikkelen, stelt Olsthoorn. “Dat is een hot topic. Ook zal recruitment marketing automation een steeds grotere rol gaan innemen. Om de kandidaatfunnel nog slimmer in te gaan richten en kandidaten in die funnel ook steeds gerichter en geautomatiseerder op te kunnen volgen. Voor ons bedrijf verwachten we dit jaar weer een mooie groei. Wij focussen nu onder meer op verder de funnel ingaan, om onze klanten nog breder te bedienen. En we zoeken mooie ketensamenwerkingen op.”
Luister naar het hele gesprek
Wil je het hele gesprek horen van host Martijn Hemminga met John Olsthoorn. Luister dan naar de podcast hieronder, of via jouw favoriete podcastplatform.