Met een laagdrempelig recruitmentplatform en focus op ‘fun’ probeert het Brabantse Recruition het wervingsproces te verbeteren voor zowel werkgevers als kandidaten. Ingmar Geubels (Sales) en Paul Kroes (Marketing en Communicatie) vertellen in een podcast-interview over de visie, innovaties én toekomstplannen. “We geloven dat je gewoon veel beter bent in iets als je het leuk vindt. Daarom willen we het werk van recruiters weer leuk maken.”
‘Recruitment weer leuk maken’
Wiltec, Interzorg, Port of Amsterdam en BNR Nieuwsradio: zomaar wat organisaties die gebruik maken van de recruitmentsoftware van Recruition. Het Brabantse bedrijf bestaat intussen al vijftien jaar, na de oprichting in 2009. “Recruition is ontstaan met de missie om recruitment weer leuk te maken”, stelt Paul Kroes, verantwoordelijk voor de Marketing en Communicatie.
“Onze oprichters zijn zelf afkomstig uit de werving- en selectiewereld en waar ze eigenlijk mee zijn begonnen is het wegautomatiseren van zichzelf”, lacht hij. “Daarmee bedoel ik het repeterende werk, het saaie werk. Het werk waar je nu misschien AI voor zou inzetten. En de kern is dat we zorgen dat de juiste mensen de juiste informatie op het juiste tijdstip krijgen. En dat geldt voor de recruiter, maar ook voor de HR-manager en natuurlijk de kandidaat.”
Low-code systeem
En die kernbehoefte heeft geresulteerd in een Applicant Tracking System dat intussen door vele organisaties gebruikt wordt. “We hebben een vrij laagdrempelig systeem ontwikkeld”, vertelt Ingmar Geubels, salesmedewerker bij Recruition. “We hebben het zo opgebouwd dat het in templates in te richten is. Je kunt het eigenlijk bijna vergelijken met low-code. Het is heel gemakkelijk om iets in elkaar te zetten.”
“Eigenlijk krijg je out-of-the-box al een heel compleet pakket dat binnen een dag staat.”
Daardoor zijn klanten in staat om gemakkelijk hun eigen systeem in te richten. “Het is ook een uitgebreid systeem, er zitten een hele hoop dingen in. Heel veel is daarin ook standaard beschikbaar. Het is niet zo dat we alle features bouwen en de beste pas aanzetten als je meer betaalt voor een duurdere licentie. Dus eigenlijk krijg je out-of-the-box al een heel compleet pakket dat binnen een dag staat.”
Nederlandse roots, brede toepasbaarheid
Hoewel Recruition zich richt op de Nederlandse markt, met een focus op organisaties tussen de 300 en 3000 medewerkers, is het systeem breed inzetbaar. “We zijn sterk in sectoren als overheid, onderwijs en industrie”, vertelt Geubels. “Maar we werken ook veel samen met partners en intermediairs, waardoor we indirect ook kleinere organisaties kunnen bedienen.”
De Nederlandse basis van het bedrijf biedt volgens Kroes belangrijke voordelen. “We kunnen hierdoor volledig voldoen aan de AVG-wetgeving. Dat is een vereiste die wordt gesteld in de randvoorwaarden die je alleen kunt waarmaken als je een compleet Nederlands/Europees bedrijf bent. Zowel ontwikkeling als service zijn Nederlandstalig én onze servers staan in Nederland. Bovendien is er geen cultuurbarrière, zodat communicatie veel soepeler verloopt. We kunnen daardoor veel sneller ontwikkelen en implementeren.”
Roadmap gebaseerd op input
Innovatie staat hoog op de agenda bij Recruition. “Onze roadmap is voor 98% gebaseerd op input van onze eindgebruikers”, stelt Geubels. “We zijn bijvoorbeeld bezig met de doorontwikkeling van AI voor automatische matching en het genereren van vacatureteksten. We willen het systeem uiteindelijk nóg gemakkelijker maken. Dat betekent dat we met template-modules onze klanten nog meer gaan helpen om hun ATS of een werken-bij website sneller in elkaar te klikken.”
“Het is voor ons van belang dat de gebruikers van Recruition zoveel mogelijk uit hun investering halen.”
Maar innovatie gaat verder dan alleen technologie. Kroes benadrukt in dat geheel het belang van employer branding. “We zien recruitment niet alleen als het ‘over de schutting gooien’ van een product. We willen ook kennis brengen om het werkgeversmerk sterk te kunnen positioneren. Het is voor ons van belang dat de gebruikers van Recruition zoveel mogelijk uit hun investering halen. En dat bereik je alleen door de holistische aanpak. Hun succes is uiteindelijk natuurlijk ook ons succes.”
Groeiambities met Brabantse nuchterheid
Hoewel Recruition voornamelijk actief is in Nederland, kijkt het bedrijf voorzichtig naar uitbreiding. “We hebben een strategisch gunstige positie in Brabant, op een uur afstand van Amsterdam, Antwerpen en Düsseldorf”, zegt Geubels. “Eind 2025 verwachten we een goede aanpak te hebben om ook in België en Duitsland voet aan de grond te krijgen.”
“We geloven dat je gewoon veel beter bent in iets als je het leuk vindt. Daarom willen we het werk van recruiters weer écht leuk maken.”
Maar ál die groeiambities zijn niet het hoofddoel. “Natuurlijk willen we uitbreiden, maar in de basis zijn en blijven we een Nederlands bedrijf”, voegt Kroes toe. “Een bedrijf dat lean and keen is en snel kan schakelen. De hele tone-of-voice van Recruition is gericht op plezier. Dat komt voort uit de chemie tussen onze oprichters. We geloven dat je gewoon veel beter bent in iets als je het leuk vindt. Daarom willen we het werk van recruiters weer écht leuk maken.”
Luister naar de hele podcast
Wil je meer horen van Ingmar Geubels en Paul Kroes in gesprek met Martijn Hemminga? Luister dan naar de podcast via de link hieronder óf via één van jouw favoriete podcastkanalen.