Een interactieve en informatieve pre-boarding tool, waarna nieuwe medewerkers voorbereid, zelfverzekerd en vol enthousiasme aan hun eerste werkdag beginnen. Lees over de recruitment tool van LiveWall die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2024.
Recruitment tooling van LiveWall
Omschrijving van de tooling
Je bent op zoek naar een (bij)baan bij Kruidvat, scrollt online door de vacatures en solliciteert supersimpel via WhatsApp. Je appt met een recruiter, gaat alleen of samen met je bestie op gesprek en je ondertekent je contract. Yes, een nieuwe job! En dan… blijft het even stil. Je eerste werkdag komt eraan, maar je hebt nog geen idee hoe en wat. Best spannend…
Met onze pre-boarding tool voegen we een nieuwe touchpoint toe aan de employee journey. Het zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers enthousiast zijn én blijven over hun nieuwe job en zin hebben in hun eerste werkdag.
Wat de tool uniek maakt, is de combinatie van technologie, design en content die volledig matcht met de jonge doelgroep. Geen droge personeelshandboeken, gedragscodes of ellenlange e-learnings. Via een QR-code/URL hebben nieuwe medewerkers direct toegang tot informatie die leuk én handig is vóór de eerste werkdag, gepersonaliseerd op basis van je functie: de nieuwste ‘dupes’ die je gaat verkopen, een rondje door het filiaal, kennis maken met je vriendenteam, tips voor je outfit, etc. Dit in een gamified interface met TikTok-like video’s en GIFjes, waardoor je alle zones moeiteloos in max. 10 minuutjes doorloopt. Alle zones voltooid? Met de digitale voucher scoor je op je eerste werkdag een gratis product als welkomstcadeau.
De tool is mobile-first ontwikkeld en kan altijd en overal bekeken worden, wat handig is voor een doelgroep die vaak onderweg is. Content en design is volledig naar wens van Kruidvat ontwikkeld, waardoor het 1-op-1 matcht met de employer branding en andere touchpoints in de employee journey.
Met deze tool starten nieuwe medewerkers niet alleen voorbereid, maar ook zelfverzekerd en vol enthousiasme hun eerste werkdag. Dit zorgt ervoor dat ze zich welkom voelen, sneller up-and-running zijn en bij de organisatie willen blijven werken. Dit zijn belangrijke doelen voor organisaties zoals Kruidvat, die in een krappe arbeidsmarkt veel nieuwe medewerkers willen aantrekken én behouden.
Welk probleem lost de tool op?
Organisaties, zoals Kruidvat, hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt, veel (tijdelijke) nieuwe medewerkers en een hoog verloop. Een switch naar een andere (bij)baan, zelfs na het contract, is zo gemaakt. De pre-boarding tool zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers enthousiast zijn en blijven. Het haalt spanning/onzekerheid weg, geeft een warm welkom en stimuleert de betrokkenheid al vóór de eerste werkdag. Hierdoor is er meer commitment voor (in)werken en zijn medewerkers sneller productief.
Hoe werkt de tool?
Met de pre-boarding tool zorgt een recruiter voor een positieve ervaring voor een nieuwe medewerker. Het beeld dat in de candidate journey (o.a. op de werken bij website en in de sollicitatieprocedure) over de organisatie en het werk wordt geschetst, wordt bevestigd in de tool en ook doorgezet in het onboarding traject. Niet alleen na het tekenen van het contract kan deze tool worden ingezet, het is ook heel effectief op het moment dat een sollicitant twijfelt of een baan bij Kruidvat past.
De pre-boarding tool is eenvoudig in de werkprocessen te verwerken. Dit kan via een QR-code of URL die (automatisch) door de recruiter, leidinggevende of een systeem, zoals een ATS, HRIS of LMS, worden gedeeld tijdens of na het sollicitatieproces.
Wat levert gebruik van de tooling op?
Voor Kruidvat zorgt de pre-boarding tool voor een efficiëntere pre- en onboarding. Medewerkers leren hun rol, team en filiaal vooraf al kennen, waardoor ze vanaf dag één kunnen bijdragen aan het succes van de winkel. De combinatie van positieve indrukken tijdens de recruitment, preboarding en onboarding fase zorgt er ook voor dat de kans dat medewerkers langer bij Kruidvat blijven werken flink toeneemt.
De preboarding tool geeft nieuwe medewerkers de kans om goed voorbereid aan hun nieuwe baan te beginnen. Ze maken op een aansprekende manier kennis met producten, de organisatie en het team. Bovendien zorgt de tool voor een enthousiaste vibe, al vóór de eerste werkdag, waardoor je je al onderdeel voelt van #teamKruidvat. Hierdoor starten ze positief, vol enthousiasme en zelfvertrouwen. Een vliegende start dus!
Wat maakt de tool innoverend/vernieuwend?
Met deze pre-boarding tool voeg je een touchpoint toe aan de employee journey die veel organisaties nog niet hebben ingevuld. Hierdoor kun je je als werkgever onderscheiden. Daarmee verbind je de candidate journey met de onboarding journey en leg je de basis voor een sterke relatie tussen nieuwe medewerkers en de organisatie. Content en design zijn daarnaast volledig gebaseerd op de nieuwste technologieën en inzichten op het gebied van social media, marketing en learning & development.
Wat is de visie op technologie in recruitment?
LiveWall ziet technologie als een essentiële factor in het recruitmentproces. Hoewel mensen altijd een cruciale rol blijven spelen, kan technologie een belangrijke bijdrage leveren aan de werving, communicatie en operationele aspecten van het recruitment-, pre- en onboardingproces.
LiveWall gelooft dat technologie kan helpen bij het creëren van laagdrempelige communicatie, wat vooral belangrijk is in de spannende fase van het vinden van een nieuwe baan. Bovendien stelt technologie ons in staat om complexe informatie op een begrijpelijke manier over te brengen en gepersonaliseerde ondersteuning te bieden. Oftewel, technologie helpt ons om nog beter aan te sluiten op de behoeften en wensen. Met name kijkend naar de jongere generatie waar AS Watson mee te maken heeft. Technologie is in deze niet alleen een hulpmiddel, maar een integraal onderdeel van de strategie om de juiste mensen aan te trekken en te behouden.
Technologie is onmisbaar en vervult een steeds grotere rol in de employee journey. Met de opkomst van nieuwe technologieën, zoals AI, worden de mogelijkheden alleen maar uitgebreider.
Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?
De pre-boarding tool verdient een Recruitment Tech Award, omdat het een perfect voorbeeld is van een innovatieve oplossing voor een stil moment in de employee journey, die ervoor zorgt dat nieuwe medewerkers vol enthousiasme en zelfverzekerd beginnen met hun baan. De tool is niet alleen onderscheidend, maar ook zeer succesvol. Zo wordt de tool in meer dan 500 filialen gebruikt. En ruim 80% van de gebruikers maakt de flow volledig af. Dit is een hele lage drop-off en laat de hoge engagement zien.