Nieuwe AI-tools beloven een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop organisaties werven. Maar is technologie de heilige graal? Niet helemaal, als het aan HR-expert Josh Bersin ligt. Maar het geeft wel een belangrijke assist. ‘Bedrijven moeten de rol van recruiters transformeren naar strategische adviseurs. Bedrijven die dit begrijpen, automatiseren vaak een groot deel van de administratieve taken binnen recruitment.’
Geen houdbaar model
De frustratie onder recruitmentleiders is groot, zo schrijft Bersin in één van zijn recente publicaties. “Ze voelen zich vaak genegeerd en onder druk gezet om te besparen, terwijl ze tegelijkertijd wél topkandidaten moeten aantrekken. “Het is geen houdbaar model”, zegt Bersin.
“Onder meer dan 130 HR-executives is slechts 32% betrokken bij enige vorm van strategische personeelsplanning.”
Dat onderstreept de Amerikaanse HR-expert nog maar even met wat statistieken. “Onder meer dan 130 HR-executives is slechts 32% betrokken bij enige vorm van strategische personeelsplanning, 42% gelooft dat hun bedrijf helemaal geen personeelsplan heeft, en 46% zegt dat ze constant bezig zijn om bij te blijven. En wanneer er ontslagen vallen, zijn het vaak de recruiters die als eerste moeten vertrekken.”
Kritische kloof
Bersin wijst erop dat hoewel de HR-technologiemarkt, met name op het gebied van werving- en selectiemiddelen, bruisend is van innovatie, er een kritische kloof bestaat. “AI-aangedreven systemen zorgen voor een revolutionaire snelheid waarmee bedrijven kunnen werven, waardoor de tijd van maanden tot weken tot dagen wordt teruggebracht. Toch bereiken deze vooruitgangen hun volledige potentieel niet, tenzij ze effectief worden geïntegreerd.”
Van recruiter naar talentadviseur
Hij noemt HiredScore, Paradox Eightfold, Gloat, Draup en Lightcast als enkele ‘pioniers’. “Maar er zal niks gebeuren als talentacquisitieteams op een eiland blijven functioneren. Bedrijven moeten hun TA-functie ontwikkelen zodat deze strategischer te werk gaat. Organisaties zoals Bayer, Verizon en vele anderen hebben de rol van recruiter naar talentadviseur getild. Ze ontwikkelen vaardigheden op het gebied van talent intelligence en integreren de recruitmentfunctie met L&D, loopbaanmanagement en medewerkersbetrokkenheid.”
“Bedrijven moeten hun TA-functie ontwikkelen zodat deze strategischer te werk gaat. Organisaties zoals Bayer, Verizon en vele anderen hebben de rol van recruiter naar talentadviseur getild.”
“Ik heb altijd al gevonden dat recruitment het belangrijkste is wat HR-professionals doen”, zo schrijft Bersin. “Als we niet de ‘juiste’ mensen binnen het bedrijf kunnen krijgen, kan geen enkel management dat gat vullen. Maar wat betekent ‘juiste’? En hoe kunnen we deze specifieke mensen identificeren en werven? Dat vereist een benadering die geïntegreerd moet worden met interne mobiliteit, cultuur en medewerkerservaring.”
Tech als ondersteuning
In in die transitie speelt de beschikbare technologie volgens Bersin wel degelijk een rol. “Het gebruik van geavanceerde technologieën de potentie het proces ‘tien tot honderd keer’ efficiënter te maken, maar het is niet de heilige graal. Ondanks de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wordt de rol van een recruiter juist steeds meer mensgericht.”
“Het gebruik van geavanceerde technologieën de potentie het proces ‘tien tot honderd keer’ efficiënter te maken, maar het is niet de heilige graal.”
“Sterke recruitmentteams zoeken intern naar kandidaten, begrijpen de bedrijfscultuur en hebben een diepe kennis van functies, rollen én de dynamiek binnen de organisatie. Als ze goed worden ondersteund en getraind, zijn deze professionals strategische adviseurs, niet alleen maar ‘recruiters’. Bedrijven die dit begrijpen, automatiseren vaak een groot deel van de administratieve taken binnen recruitment.”