Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema kwamen in januari met een nieuwe startup: Roadtrip Explorer. Drie maanden later was de eerste prijs óók al binnen: met de winst van de Recruitment Tech Startup Pitch won het bedrijf een plekje op 4 juni in Utrecht tijdens Demo_Day 2024. ‘Je kunt nog zo’n goed product maken, maar als niemand er vanaf weet en niemand het begrijpt, heeft ook niemand er iets aan.’
Data toegankelijk maken
Sinds de oprichting van Roadtrip hebben oprichters Zuidema en Koppelmans het bedrijf uitgebouwd tot een vooruitstrevende speler in recruitment (marketing) analytics. “Roadtrip staat bekend om expertise en klantgerichte aanpak”, vertelt Zuidema. “Deze ervaring is de drijvende kracht achter de ontwikkeling van Explorer, een oplossing die zich richt op de essentie van onze kennis en expertise: het verbeteren van recruitment marketing op basis van data.”
“Het is een innovatief product dat bedrijven in staat stelt hun recruitment marketing funnel uit te breiden met data uit het Applicant Tracking System (ATS), de meest kwalitatieve data beschikbaar.”
Daarom kwam Roadtrip in januari met een nieuw product: Explorer. “Het is een innovatief product dat bedrijven in staat stelt hun recruitment marketing funnel uit te breiden met data uit het Applicant Tracking System (ATS), de meest kwalitatieve data beschikbaar”, vertelt Koppelmans. “Op deze manier houdt de rapportage niet op bij data van de werkenbij-site, maar worden kandidaten die verder in het proces komen (interview, hired, rejected) ook inzichtelijk. In andere woorden: data die elk TA-team wil gebruiken, maar eerder niet direct toegankelijk was.”
Winnaar Startup Pitch
Maar zoals voor íedere startup geldt: publiciteit is niet altijd even gemakkelijk te verkrijgen. Dat was dan ook de hoofdreden voor Roadtrip om zich aan te melden voor de Startup Pitch van Recruitment Tech. “Je krijg ineens de kans om honderden geïnteresseerden te spreken, die we over ons bedrijf en product mogen vertellen”, vertelt Jelmer Zuidema. “Het is een belangrijk event voor ons omdat het zorgt voor één kwalitatief moment met onze doelgroep waarin we kunnen uitleggen wat we doen. Je kunt nog zo’n goed product maken, maar als niemand er vanaf weet en niemand het begrijpt, heeft ook niemand er iets aan.”
“Wij zijn ons bewust dat Roadtrip Explorer een heel technisch product is dat niet direct tot de verbeelding spreekt”, ziet Zuidema. “Het is server to server, wat inhoudt dat data vanuit het ATS naar onze database gaat, en daarna naar een analytics-tooling zónder menselijke interventie of zichtbare acties. Dat maakt het lastig om het product echt goed te laten zien. Vandaar dat wij graag zo veel mogelijk bedrijven en recruitment (marketing) teams zelf willen laten zien wat de voordelen van Roadtrip Explorer zijn. Wij praten dan ook liever over het inzicht dat je kunt verschaffen met Roadtrip Explorer, in plaats van de daadwerkelijke werking. Dan heb je het over de return on investment, rapportages, de optimale besteding van budgetten én het beoordelen van de bronnen waar je kandidaten vandaan komen op kwaliteit.”
‘Recruitment marketing data vergaren én begrijpen’
Tijdens Demo_Day krijgen bezoekers de kans om directe, een-op-een demo’s te bezoeken. Roadtrip is er in de 2024-editie voor het eerst bij, maar het is voor oprichter Zuidema niet de eerste demo. “Daardoor zijn we op de hoogte van wat mensen graag willen horen, zien en waar zij uiteindelijk mee weg willen lopen. Wij zullen de focus leggen op deze onderdelen en zo transparant en duidelijk mogelijk zijn. Mochten bedrijven dus op zoek zijn naar een partner die hen kan helpen recruitment marketing data te vergaren én begrijpen, dan staan wij klaar om hen te woord te staan.”
Mochten bedrijven dus op zoek zijn naar een partner die hen kan helpen recruitment marketing data te vergaren én begrijpen, dan staan wij klaar om hen te woord te staan.”
Meer focus op kwaliteit in recruitment marketing
Hoe kijkt Zuidema dan naar de toekomst van recruitment marketing — en waar probeert Roadtrip specifiek op in te spelen met ‘Explorer’? “Ik kan de vraag kort beantwoorden met: meer focus op kwaliteit”, zegt Zuidema. “Er is te lang gedacht dat recruitment marketing iets is dat je ernaast kunt doen. Iets dat één recruiter naast zijn of haar normale werkzaamheden wel op kan pakken. Maar kijkend naar de heftige concurrentie die er op het moment bestaat om de aandacht van kandidaten te krijgen en vast te houden, is dat niet meer de beste insteek. Recruitment marketing is een vak en daar hoort ook de noodzaak bij om het vak professioneel aan te pakken.”
“Ik denk dat je wel begrijpt dat een kwalitatieve uitvoer van recruitment marketing ook betekent dat de producten die teams leveren van hogere kwaliteit moeten zijn.”
“Een voorbeeld is de werkenbij-site: voorheen kwam je weg met een vrij basale website, maar nu moet deze geoptimaliseerd worden op conversie, moet het formulier hosted zijn. En wordt een werkende dataLayer verwacht, om consistent events te kunnen versturen en de meetbaarheid te verhogen. Consent Mode V2 moet simpel geïmplementeerd kunnen worden, de cookie consent banner moet voldoen aan alle wettelijke maar ook gebruikerseisen. Ik denk dat je wel begrijpt dat een kwalitatieve uitvoer van recruitment marketing ook betekent dat de producten die teams leveren van hogere kwaliteit moeten zijn.”
Focus op kwalitatieve, niet massa’s sollicitanten
De focus op kwaliteit zit hem volgens Zuidema tevens in een algemenere focus in het recruitmentproces. “Wij vinden dat je als recruitment marketing team moet focussen op kandidaten waar recruiters blij van worden, niet op massa’s sollicitanten”, zegt Zuidema. “Een kwalitatieve kandidaat is namelijk iets anders dan iemand die de ‘solliciteer nu’-knop gevonden heeft. Het is een kandidaat die de moeite heeft genomen alles naar waarheid in te vullen, aan alle verplichtingen heeft voldaan én door een recruiter goed genoeg bevonden wordt om naar een ‘review’ of zelfs ‘gesprek’ doorgezet te worden.”
“Wij vinden dat je als recruitment marketing team moet focussen op kandidaten waar recruiters blij van worden, niet op massa’s sollicitanten.”
Met Roadtrip Explorer maken Zuidema en Co. het mogelijk om op dat soort kandidaten te focussen. “Doordat wij de kennis en inzichten die een recruiter heeft omzetten naar bruikbare informatie voor recruitment marketing teams en leveranciers, zoals adverteerders die met Meta, Google Ads en LinkedIn werken. Deze veranderde focus zorgt ervoor dat gesprekken op een ander niveau gevoerd kunnen worden en de neuzen dezelfde kant op staan: geen sollicitanten, maar kwalitatieve kandidaten. Maar om te gaan van een kwantitatieve (zoveel mogelijk) naar een kwalitatieve (zo passend mogelijk) aanpak vraagt om een investering van tijd én kennis.”
Ga in gesprek met leveranciers tijdens Demo_Day
Heb je nieuwe recruitmenttechnologie op het oog? Of wil je jouw recruitmentproces radicaal anders insteken én efficiënter maken? Kom dan naar Demo_Day 2024, hét event waar leveranciers van software en gebruikers samenkomen. Tot en met 21 mei kan je jezelf en jouw collega’s gratis aanmelden voor de ochtend of middag van Recruitment Tech Demo_Day.