Recruitmenttechnologie is een internationale markt pur sang. In dit artikel zetten we 10 bedrijven uit 10 verschillende landen op een rij om in 2024 in de gaten te houden. Elk van deze bedrijven is actief in een uniek segment van de recruitmentmarkt en biedt een onderscheidende waardepropositie.
1. Paradox (Verenigde Staten)
Paradox is een naam die op de meeste lijstjes terug te vinden is. Paradox, gestart in 2016, is vooral bekend van A.I.-assistent Olivia, die in staat is steeds meer taken van recruiters over te nemen. “Als je iets bedenkt binnen het recruitmentproces dat kan én geautomatiseerd moet worden, dan is de kans groot dat Olivia dat doet”, vertelt Tom Trewick, verantwoordelijk voor klantsucces binnen het bedrijf.
“Olivia neemt het zware werk over. Waardoor recruiters zich kunnen focussen op zinvollere gesprekken en elders in het proces proactiever te zijn. The candidate experience is broken. Olivia helpt recruiters om wrijving uit dat deel van het proces te halen en ervoor te zorgen dat kandidaten profiteren.”
2. Haystack (Verenigd Koninkrijk)
Haystack is gebouwd voor techneuten, door techneuten en werd in 2020 tijdens de pandemie gelanceerd door voormalig recruiter Chris Bone en softwareontwikkelaars Mike Davies en Rob Simmons om techwerkers te helpen beter geïnformeerde carrièrebeslissingen te nemen. Haystack gebruikt een algoritme om individuen te matchen met geschikte rollen, waardoor er geen wervingsbureaus meer nodig zijn.
3. Coveto (Duitsland)
Coveto, al actief sinds oktober 2000, is gespecialiseerd in e-recruiting, vacaturemarketing en kandidatenbeheer. Pia Tischer van het Duitse bedrijf legt uit: “Met onze software geven we kleine en middelgrote bedrijven alle tools waarvoor ze anders een marketingbureau, een internetbureau en talloze vacaturesites nodig zouden hebben.”
“Zonder veel moeite geeft Coveto je de mogelijkheid om de functie eenmalig te betreden, deze wordt met behulp van diverse methoden en AI geoptimaliseerd en vervolgens verspreid naar zoveel kanalen als je wilt, zodat ik net zo zichtbaar ben als grotere bedrijven.” softwareoplossing pakt dus twee problemen aan: enerzijds geeft het bedrijven meer sollicitanten en anderzijds krijgt het een beter overzicht van het sollicitatieproces.”
4. Refapp (Zweden)
Referentiechecks worden steeds populairder én noodzakelijker binnen recruitment. Een nieuwe speler op het gebied van reference checks is de Zweedse start-up Refapp. Refapp is in de eerste plaats gebouwd als een opzichzelfstaande tool, maar de tool is sindsdien zo ontwikkeld dat deze makkelijk kan worden geïntegreerd met elk applicant tracking system (ATS). Momenteel levert het Zweedse bedrijf haar diensten aan Manpower, WWF, Volvo Group en KPMG – terwijl het momenteel in 20 verschillende landen elk jaar meer dan 400.000 referentiechecks uitvoert.
5. Teamdash (Estland)
Teamdash is een Estlands bedrijf dat een platform biedt voor het analyseren van recruitmentdata. Het platform helpt bedrijven om hun recruitmentprocessen te verbeteren door data-inzichten te bieden. Teamdash, voormalig bekend als RecruitLab, is een goede keuze voor bedrijven die op zoek zijn naar manieren om hun recruitmentprocessen te verbeteren.
RecruitLab wil alles-in-één recruitment software zijn, met recruitmentmarketing-tools en allerlei media recruitment tools die nodig zijn voor hedendaagse recruiters. “Iedereen kan zeggen dat hun oplossing tijd bespaart, en dat geldt ook voor RecruitLab”, aldus mede-oprichter Paavo Heil.
6. HirePort (Nederland)
Aan ambities geen gebrek bij de Amsterdamse start-up HirePort, die de beste recruiters koppelt aan de lastigste vacatures. ‘Tech, marketing, sales, finance, HR: we bedienen eigenlijk alle domeinen. We willen een one-stop-shop te zijn voor het aantrekken van toptalent’, vertelt Bram Medema, medeoprichter van HirePort, aan Recruitment Tech.
7. PractiWork (Hongarije)
Het Hongaarse PractiWork wil met allerlei tests en meetmethoden kandidaten en banen soepeler op elkaar aan wil laten sluiten. “We gebruiken praktische, diepgaande tests om parameters van de kandidaten te verkrijgen”, zegt CEO Ákos Zsuffa. “We meten capaciteiten en vaardigheden en persoonlijke karakteristieken, attitudes en interessen. Per persoon gaat het om zo’n zeventig parameters die we meten. Daarnaast hebben we oefeningen waarmee bijvoorbeeld hand-stabiliteit en -coördinatie kan worden gemeten.”
8. Minggo (België)
Minggo is een Belgisch-Nederlands no-code platform voor staffing- en rekruteringsbureaus. Aan de hand van templates, integraties en componenten kunnen bureaus met Minggo eenvoudig portalen, apps en touchpoints maken voor kandidaten, klanten, medewerkers, consultants en leveranciers in het rekruteringsproces. “Het is dan ook belangrijk om als bureau te voldoen aan die verwachting van de kandidaat en hun de tools te bieden die dat mogelijk maken”, zegt Jaron Schaillée, verantwoordelijk voor Digital Sales & Marketing.
9. Fuel50 (Nieuw-Zeeland)
Fuel50 is een AI-gedreven talentmarktplaatsplatform dat de interne talentmobiliteit stimuleert. “Wij helpen organisaties met een tool die medewerkers helpt hun talent en vaardigheden te maximaliseren”, vertelde Jo Mills, medeoprichter en Chief Experience Officer bij Fuel50. Het bedrijf werd in 2013 opgericht in Nieuw-Zeeland en heeft zijn activiteiten in de daaropvolgende jaren snel uitgebreid naar de Verenigde Staten en Europa.
“Organisaties komen om verschillende redenen bij ons terecht”, aldus Mills. “Eén daarvan draait om het behouden van geweldige medewerkers. Ten tweede gaat het over interne mobiliteit en het helpen van mensen bij het vinden van kansen om hun vaardigheden te maximaliseren en tot zakelijk succes te leiden.”
10. Bryq (Griekenland)
Het in Athene-gevestigde Bryq is een Talent Intelligence-platform, gebouwd bovenop gevalideerde psychometrie. Bryq wil niet alleen de time-to-hire verkorten, maar wil ook teams diversifiëren en bouwen aan organisatieculturen. Het bedrijf werd in 2017 opgericht. “We proberen predictive analytics groot te maken”, zegt Diorinos, de CEO van het bedrijf. “Bedrijven kunnen niet meer vertrouwen op het steeds maar werven van nieuwe mensen. Als bedrijven niet optimaal gebruik maken van de mensen die ze al hebben, zullen ze uiteindelijk verliezen.”
“Het platform kijkt vervolgens naar de feitelijke functie die de persoon moet uitvoeren en stelt op basis van de vaardigheden die voor die functie vereist zijn een profiel samen”, aldus Diorinos. “Het online assessment duurt 10 tot 20 minuten, afhankelijk van de functie. Het assessment is altijd hetzelfde, maar Bryq stemt de eisen af op wat de kandidaten inbrengen. Zo worden alle kandidaten, of het er nu tien of 100.000 zijn, gerangschikt op basis van hoe goed ze passen bij wat het bedrijf zoekt.”