Maikel Neelen, medeoprichter van Tigris, werkte lang in de e-commerce en kwam vervolgens in de uitzendbranche terecht. Bij Tigris is hij verantwoordelijk voor marketing en ontwikkeling en vertaalt hij zijn achtergrond en kennis in een krachtig platform voor de uitzendbranche.
Kandidatenapp
Tigris ontwikkelt software voor flexbureaus, vooral voor de Nederlandse markt, hoewel nu ook de Belgische markt steeds meer belangstelling toont. Het bedrijf biedt een totaaloplossing, zowel het recruitmentgedeelte als de backoffice, zoals payrolling. Een nieuwe ontwikkeling bij de onderneming is een kandidatenapp. “Die sluit mooi aan bij onze andere functionaliteiten en willen we breder gaan uitrollen naar de markt. Om zo het sollicitatietraject en het traject daarna – bijvoorbeeld chatten met het flexbureau, het onboardingsproces, de verloning – dichter naar de kandidaat te brengen. Want deze kan alles zelf regelen in de app.”
60% groei in 2022
Tigris groeide afgelopen jaar 60% qua omzet en daarnaast waren er andere mooie successen te vieren, zoals een plek op de FD Gazellen lijst van snelst groeiende bedrijven van Nederland. “We kunnen nog harder groeien, maar we willen de klant de juiste aandacht blijven geven. Een extra boost voor het bedrijf is dat nu ook de top van de markt interesse heeft in ons product. Onze grootste klant momenteel heeft 175 users en verloont wekelijks 3.500 uitzendkrachten.”
Tigris.works
Naast de hierboven al genoemde app is er een andere noviteit, Tigris.works, een extra wervingskanaal voor de klanten. “Ook wij gaan er werven, voor onze klanten. Kandidaten landen daar en kunnen bijvoorbeeld met de voor hen beste recruiter in contact komen. Of contact leggen met een carrièrecoach. Dit alles onder de slogan, verbind alles en iedereen binnen de flexbranche.”
Drie stellingen
Ook Maikel Neelen werden de drie stellingen voorgelegd.
Best of Breed is voor iedere organisatie de beste oplossing.
“Er zullen best organisaties zijn waarvoor dat niet geldt, maar in principe: ja. Want ook als een systeem verkocht wordt als één geheel, zitten er losse technieken onder. Wij maken bijvoorbeeld gebruik in ons systeem van Jobdigger. Wij hebben overigens onderliggend de data geïntegreerd, zodat alles goed te analyseren is.”
Afnemers van recruitmenttechnologie hebben vaak te weinig kennis van zaken.
“Ja, dat geldt vooral voor kleinere bureaus. Er komt ook zoveel op je af als je recruitmenttechnologie afneemt, niet alleen de technische kant, maar bijvoorbeeld ook wet- en regelgeving. Gelukkig kunnen wij in dat proces bureaus volledig ontzorgen.”
AI zoals ChatGPT doet binnen drie jaar 80% van het werk dat de recruiter nu nog doet.
‘De termijn is iets te snel, maar ik verwacht dat technologie steeds meer klussen zal overnemen. Zoals vacatureteksten schrijven en analyseren hoe je recruitmentproces verloopt. Ook zullen ontwikkelingen als ChatGPT, waardoor digitale communicatie menselijker wordt, de ervaring dichter naar de kandidaat brengen. Wat een manier is om een kandidaat te engagen.”
Trends
Dit jaar is misschien nog wat vroeg, maar Neelen verwacht dat we serieuzer naar een gedecentraliseerd internet gaan kijken, onder meer met blockchaintechnologie. “Ook voor recruitmenttechnologie zie ik andere denkwijzen opkomen, meer gebaseerd op delen en samenwerken. De oude gedachte waarin een flexbureau zich een beetje ‘eigenaar’ van een kandidaat voelt, zal gaan verdwijnen. De kandidaat is meer en meer baas over zijn eigen data.”
Download de Recruitment Tech Survey 2023
Dit interview staat ook in de Recruitment Tech Survey 2023, het jaarlijkse onderzoek naar het gebruik van recruitmentsoftware in Nederland. Download gratis het hele rapport inclusief een overzicht van alle leveranciers van recruitmenttechnologie in de Benelux.
Podcastinterview
Beluister hieronder het hele podcastinterview tussen Maikel Neelen (Tigris) en Martijn Hemminga (Recruitmenttech.nl):