AI is niet zomaar een trend, het heeft het recruitmentvak volledig omgegooid in álle technologie-discussies, volgens Hung Lee van Recruiting Brainfood. ‘Ik heb nog nooit zoveel enthousiasme gezien bij de bouwers van recruitmenttechnologie’, stelt hij in een video-interview.
Explosie aan AI-producten
Hung Lee spreekt met zijn Recruiting Brainfood in één week met meer werving- en selectieprofessionals dan de meesten in hun hele leven zullen spreken. Wat heeft hij de afgelopen tijd gehoord? “Ik denk dat er drie dingen zijn gebeurd, het gaat eigenlijk allemaal over hetzelfde: Artificial Intelligence (AI)”, zegt Lee. “We zien nu dat generatieve AI is vrijgegeven voor gebruik voor iedereen. Met als resultaat dat wij als consumenten allemaal direct gebruik kunnen maken van deze nieuwe vorm van technologie. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat we allemaal onze ogen hebben uitgekeken.”
“Ik garandeer je dat er vandaag de dag geen enkel recruitmenttechbedrijf is dat niet een of andere AI-component aan zijn software toevoegt.”
Die verbijstering is doorgesijpeld naar producenten van tech en tooling. Met als resultaat: een radicale koersverandering. “We zien nu dat recruitmenttechnologie-bedrijven hun roadmap volledig hebben omgegooid”, zegt Lee. “Ik garandeer je dat er vandaag de dag geen enkel recruitmenttechbedrijf is dat niet een of andere AI-component aan zijn software toevoegt. Ze zijn flink van koers veranderd nu ze de impact en de kracht van deze technologie hebben gezien. Als gevolg daarvan, zien we een explosie van generatieve AI-producten, gebouwd bovenop OpenAI’s API. Die gaan het spel veranderen.”
‘Interessante, maar enge tijden voor recruiters’
En als gevolg van deze nieuwe influx van AI-gebaseerde technologie zal het leiden tot bepaalde vragen waarin de woorden ‘vervangen’ en ‘recruiters’ wederom aan bod komen. “Het is een interessante, spannende maar ook enge tijd voor recruiters”, zegt Lee. “Je moet er iets mee doen. Ik zou tegen niemand willen zeggen dat het het einde van je baan is, maar ik heb wel het gevoel dat als je dit niet omarmt, je een toolkit weggooit die heel nuttig voor je kan zijn.”
“Er zijn mensen die geweldig zijn in het werven van kandidaten, maar als zij AI niet omarmen, zullen ze over een paar jaar wat anders moeten doen.”
Het doet Lee denken aan de opkomst van het internet. “Daar ben ik oud genoeg voor”, lacht hij. “De telefoon was dé manier waarop recruiters hun werk deden. De beste recruiters hadden het telefoongesprek helemaal onder de knie. Toen kwam het Internet op en zag je een plotselinge verschuiving naar geschreven teksten, e-mails. Als je toen was blijven bellen, had je al snel geen baan meer. Er zijn mensen die geweldig zijn in het werven van kandidaten, maar als zij AI niet omarmen, zullen ze over een paar jaar wat anders moeten doen.”
‘Ik ben zelf óók een target’
Met een gezonde dosis zelfreflectie gaat Lee zelfs zover om te stellen dat hij zelf, met duizenden nieuwsbrieflezers van over de hele wereld, niet immuun is voor de AI-disruptie. “Ik ben er eigenlijk heilig van overtuigd dat dit een enorme uitdaging zal zijn voor het werk dat ik doe, omdat de hoeveelheid AI-gegenereerde content, in zeer korte tijd mensgegenereerde content kan verdringen. Dat gaat leiden tot een engagementcrisis omdat we overspoeld zullen worden door content.”
“Ik heb altijd op een bepaalde manier geschreven, geïnterviewd en gesproken — dat zal nóóit veranderen.”
“Ik zal proberen altijd interessante invalshoeken te vinden, vooral vanuit mijzelf. Ik heb altijd op een bepaalde manier geschreven, geïnterviewd en gesproken — dat zal nóóit veranderen. Ik hoop dat alle jaren aan interactie ervoor zorgt dat ik eenzelfde soort uitwisseling zal behouden met mijn lezers en kijkers. Maar ben ik er zeker van? Nee. Want ik ben zelf evengoed een target. AI is en blijft een grote verstoorder.”