Een recordaantal recruitmentbureaus in de Benelux noemt digitale transformatie dé prioriteit voor 2023. Toch blijft de adoptie achter, blijkt uit een rapport van Bullhorn.
Focus op talent en technologie
Digitale transformatie is de topprioriteit voor recruitmentbureaus in de Benelux (39%) in 2023, gevolgd door het verbeteren van de kandidaat ervaring (35%) en de acquisitie van kandidaten (27%). De Benelux is de enige regio die door is Bullhorn onderzocht die het genereren van nieuwe klanten niet als een top drie prioriteit noemde; de volledige focus ligt op talent en technologie.
14% van recruitmentbureaus geeft aan dat er op dit moment geen digitale transformatiestrategie is geïmplementeerd.
Die focus betekent echter niet dat het in de praktijk ook zo is. Ten behoeve van het Recruitment Trends, Inzichten en Data Brancherapport 2023, bevroeg Bullhorn meer dan 2.000 recruitmentprofessionals in de Benelux, om een beeld te creëren van de fasen van transformatie waarin recruitmentbureaus zich bevinden. Daarin geeft 14% aan dat er op dit moment geen digitale transformatiestrategie is geïmplementeerd. 50% geeft aan dat ze in een vroegtijd stadium van adoptie bevinden, terwijl 36% stelt ‘vergevorderd’ te zijn.
Potentie voor automatisering
Er blijkt nog een flinke automatiseringsslag te maken voor recruitmentbureaus. “Met name in automatisering schuilt een groot potentieel dat nu bij de meeste recruitmentbureaus nog onbenut blijft”, stelt Bullhorn. Sourcing en rapportages (beiden 34%) blijken de processen die het meest geautomatiseerd zijn bij bureaus in de Benelux. Het screenen en valideren (33%) scoort marginaal minder, terwijl communicatie met kandidaat na afloop van de opdracht (20%) een beetje achterblijft.
Meer groei door digitalisering van data
Bullhorn zag dat de toppresteerders zoveel mogelijk data digitaliseerden in hun organisatie. “Top performers verdubbelen hun initiatieven op het gebied van digitale transformatie en adoptie van recruitmentsoftware”, stelt het rapport. De snelstgroeiende bureaus van 2022 maakten veelvuldig gebruik van recruitmenttechnologie om succesvol te zijn in de uitdagende omgeving van dit moment.”
Self-service software, zoals chatbots, wordt door 27% gebruikt om processen te stroomlijnen.
Als Bullhorn vervolgens kijkt naar hoe recruitmentbureaus dan technologie gebruiken om hun organisatie te transformeren, is datadigitalisatie (30%) het belangrijkst. Self-service software, zoals chatbots, wordt door 27% gebruikt om processen te stroomlijnen. Automatisering van diverse processen staat met 19% op de derde plek.