Sidney Hiele, oprichter en CEO van QSXL, was jarenlang interim-recruiter, gericht op IT-ers. Op de Dotslash-campus in Utrecht spreekt Martijn Hemminga met Hiele over sourcingbedrijf QSXL en over zijn product JobPage.
‘Mensen lezen geen tekst meer’
“JobPage maakt vacature landingspagina’s voor QSXL“, vertelt Hiele. “Wij werken veel voor midsize-bedrijven, die hebben niet altijd één werkenbij-pagina die aanslaat onder de doelgroep. Daar dragen wij aan bij. Dan gaat het om het actief benaderen van kandidaten voor vacatures, ter ondersteuning van opdrachten die QSXL onder handen heeft. Met behulp van JobPage-landingspagina’s, helemaal gericht op de doelgroep die wij voor een vacature benaderen. Daarbij is meetbaarheid heel belangrijk. Met JobPage kunnen wij goed zien waar mensen naar kijken en op klikken.”
“Mensen willen van gelijken horen hoe leuk het is om ergens te werken.”
“Wij benaderen bij QSXL mensen actief en persoonlijk. Kandidaten ontvangen vaak berichten van ons op hun mobiel. Als we verwijzen naar een vacature op een werkenbij-site is daar vaak heel veel tekst. En mensen lezen geen tekst meer. De landingspagina’s bij JobPage verhogen duidelijk de conversie, omdat mensen getriggerd worden door leuke foto’s en videotjes. En op die manier worden geïnformeerd over het bedrijf, maar ook over de functie. Dat is bij iedere pagina anders. Soms is het belangrijk om het bedrijf echt te benoemen. Vaak gaat het veel meer om de afdeling waar je terecht komt, de collega’s waarmee je te maken krijgt en de producten waaraan je gaat werken. Veel testimonials ook, dat is belangrijk, dat horen we heel vaak. Mensen willen van gelijken horen hoe leuk het is om ergens te werken.”
‘Doelgroep wordt 10 keer per dag benaderd’
“Belangrijk is ook dat we uit het stramien kunnen stappen van bedrijven, bijvoorbeeld door een wat ander taalgebruik te hanteren, wat beter aansluit bij de doelgroep. De markt is enorm veranderd; de krapte is sterk toegenomen en zal nog meer toenemen. Bij QSXL werken mensen die het het allermooiste vinden om de juiste doelgroep boven water te toveren. Dat is één. Maar vervolgens moet je verleiden, want de doelgroep wordt tegenwoordig tien keer per dag benaderd. Vaak op een heel onprofessionele manier. Dan is het extra belangrijk om op te vallen, doordat je het goed doet. Werving is de laatste jaren echt verschoven van het actief benaderen naar verleiding van de kandidaat. Het wordt steeds belangrijker om je focus te verleggen naar het overtuigen, verleiden. Ook in het sourcen.”
“Het wordt steeds belangrijker om je focus te verleggen naar het overtuigen, verleiden. Ook in het sourcen.”
Veel positieve feedback van kandidaten
“Er is nu een enorme versnelling bij JobPage. Bedrijven vinden het heel fijn dat ze daar hun informatie kwijt kunnen. Afdelingsmanagers vinden het prettig om hun eigen afdeling te laten zien. En we zien aan de kandidaten dat we hoge response rates behalen met onze sourcing campagnes. Dan zijn het misschien niet altijd kandidaten die direct geïnteresseerd zijn in die functie, maar wel de moeite nemen om te reageren en hun waardering uit te spreken voor hoe ze benaderd zijn. Zoals bijvoorbeeld ook bij een succesvolle campagne voor Capgemini Invent, voor het werven van consultants.”
Trends komende jaren
“Mijn verwachting is dat werving nog interactiever en persoonlijker zal worden. Ook zal sourcing gaan veranderen door ChatGTP, dat nog veel meer automatisering belooft. Kan je bijvoorbeeld het maken van search strings en messages verder automatiseren? Dat kan enorm ondersteunen bij de optimalisatie van het proces om het eerste contact te leggen. Op het moment dat dat eerste contact er is, moet het wel weer echt persoonlijk worden. Maar nieuwe technologie moet je zeker toepassen.”
“Eigenlijk hebben organisaties geen bureau meer nodig als ze ons gebruiken, zeg ik altijd.”
Voor Hiele en JobPage geldt dat ze hun eigen ontwikkelde campagneplatform toegankelijk willen maken voor externen. “In een franchise-model”, voegt Hiele toe. “We hebben al een franchisenemer in Zuid-Afrika en we zijn nu in Berlijn in gesprek met een andere partij. We gaan het onderzoeken en willen hierin groeien. Omdat wij geloven dat sourcing, in combinatie met dat stuk verleiden echt onderscheidend is in de markt, zeker in het buitenland. Wij zien dat wij er heel succesvol mee zijn. Eigenlijk hebben organisaties geen bureau meer nodig als ze ons gebruiken, zeg ik altijd. Dus ons model willen we snel gaan uitrollen.”
Luister naar het interview
Meld je aan voor de Recruitmentsites Show 2023 op 30 maart
Hoe belangrijk is anno 2023 de recruitmentsite nog? Welke content mag niet ontbreken op een werken bij-site en wat zijn de laatste recruitmentsite trends? Deze en nog veel meer vragen worden donderdagochtend 30 maart 2023 besproken in de online live Recruitmentsites Show. Vertegenwoordigers van recruitmentsite bouwers SteamTalmark, Getnoticed en JobPage schuiven aan bij host Martijn Hemminga in de live online talkshow. Laat je in ca. 75 minuten bijpraten over de trends in 2023 en verder. Meld je aan via deze pagina.