Paavo Heil is op een missie om recruiters gelukkig te maken met zijn start-up, het in Estland gevestigde RecruitLab. We spraken Heil voor een aflevering van Recruitment Tech Founder Stories (RTFounders).
Geen geschikte oplossing voor eigen behoeften
Al meer dan twaalf jaar heeft Paavo Heil een achtergrond in recruitment – maar voor hem begon het allemaal aan de andere kant. “Ik gaf leiding aan verschillende bedrijven en deed ook marketing en verkoop. Mijn recente ervaring op het gebied van werving komt van mijn tijd bij het beheer van een van de grootste vacaturebanken in de Baltische staten: CV Market Group. Daarna heb ik samen met Marie Evart een employer branding bureau opgericht, genaamd Brandem.”
“We ontdekten dat toen we een wervingsbureau runden, het zoekproces grotendeels berustte op wervingsmarketingactiviteiten.”
Toen Brandem op zoek ging naar een recruitment software oplossing voor eigen gebruik, werd duidelijk wat er ontbrak. “Ik heb persoonlijk wel twintig of meer oplossingen bekeken, en we vonden geen enkele geschikte oplossing die aan onze behoeften voldeed. Dus misschien worden zo vaak start-ups geboren, maar het is vooral ontstaan omdat we geen oplossing voor ons vonden. Ik denk dat we er inmiddels aan gewend zijn geraakt dat je je banen op de markt moet brengen, maar als je tien jaar teruggaat, plaatste je gewoon een personeelsadvertentie, en de kandidaten kwamen binnen. We ontdekten dat toen we een wervingsbureau runden, het zoekproces grotendeels berustte op wervingsmarketingactiviteiten.”
“Wervingssoftware is over het algemeen duur, met een lange leercurve. Dus in plaats daarvan bleven we gewoon marketingtools testen.”
Heil bleef aanvankelijk zoeken naar een wervingstool, maar hij kon net niet opsporen waar hij en zijn team naar verlangden. “Ze zijn over het algemeen duur, met een lange leercurve. Dus in plaats daarvan bleven we gewoon marketingtools testen. We zagen een enorm probleem met reclame op sociale media. Iedereen weet natuurlijk hoe je een bericht moet delen, maar als het aankomt op het kopen en uitvoeren van een advertentiecampagne op Facebook – begrijpen recruiters het over het algemeen niet. Omdat het moeilijk is.”
Van Paint tot test-link in drie weken
Het idee voor RecruitLab begon voor het eerst echt vorm te krijgen in januari 2020, voordat de COVID-19 pandemie de manier waarop de wereld zich gedraagt – en inderdaad werft – door elkaar schudde. Toen Heil en RecruitLab eindelijk een leverancier voor zijn wervingssoftware hadden gekozen, raakten hij en zijn team al snel gefrustreerd door de implementatieproblemen ervan. “We waren er echt niet blij mee”, zegt hij. “Zozeer zelfs dat ik uiteindelijk mijn voormalige technische collega Karl-Sander Erss aanschreef, die op vakantie was, maar gelukkig wel tijd had.”
“Ik denk dat we echt geluk hadden met een technisch getalenteerde medeoprichter als Karl waar we op konden leunen.”
Heil stuurde een in verf getekende interface op met een simpele vraag: kun je zoiets doen? “Drie weken later stuurde Karl me een link om uit te proberen. En dat bleek de basis te zijn voor RecruitLab. “De video-interviewing tools volgden ongeveer een half jaar later. We begonnen het te gebruiken in ons eigen bureau, en gaven het aan grotere organisaties om uit te testen en feedback te krijgen en het verder te ontwikkelen. Dus ik denk dat we echt geluk hadden met een technisch getalenteerde medeoprichter als Karl waar we op konden leunen.”
Een betaalbaar, alles-in-één platform
RecruitLab gaat er prat op een alles-in-één recruitment software te zijn, met recruitment marketing tools en allerlei media recruitment tools die nodig zijn voor hedendaagse recruiters. “Iedereen kan zeggen dat hun oplossing tijd bespaart, en dat geldt ook voor RecruitLab”, aldus Heil. “Maar onze belangrijkste focus is heel eenvoudig. Wat we willen doen is recruiters gelukkig maken. Dat is onze missie en waarom een andere wervingssoftware nodig is in deze wereld. Als recruiters gelukkig zijn, zijn kandidaten gelukkig.”
“Wat wij willen doen is recruiters gelukkig maken. Dat is onze missie en waarom een andere wervingssoftware nodig is in deze wereld.”
In een recent persbericht waarin RecruitLab €1,9 miljoen seed round aankondigde, kondigde het bedrijf dit aan met een verklaring waarin het sprak van ‘het bewapenen van het MKB met de tools die voorheen alleen de grote ondernemingen zich konden veroorloven’. “We willen zo’n krachtige tool maken waarmee je het wervingsproces echt kunt optimaliseren. Er zijn zulke functies die ik in geen enkele andere laaggeprijsde tool, of binnen dit segment van de markt, heb gevonden. We hebben bruikbare inzichten die de prestaties van een recruiter echt kunnen verbeteren, samen met gebruiksvriendelijke tools voor het plannen van sollicitatiegesprekken en video-interviews die zowel gebruiksvriendelijk als betaalbaar zijn.”
De wereld beter maken voor recruiters
Hoewel RecruitLab misschien niet verkondigt revolutionair te zijn, schuilt achter de oprichter, Paavo Heil, een duidelijke mentaliteit. “Op een echt hoog niveau ben ik gewoon verbaasd dat we al deze technische mogelijkheden en opties hebben die helpen tijd te besparen op routinedingen die geautomatiseerd kunnen worden. En zoveel mensen in de wereld maken er geen gebruik van. Als ik een kleine rol zou kunnen spelen om dat te veranderen, vooral op het gebied van werving, zou ik ook blij zijn.”
“Ik denk dat het erom gaat de wereld een beetje beter te maken voor recruiters.”
“Ik denk niet dat iedereen de wereld zou willen veranderen, maar ik zie het heel erg als mijn kleine deel om de wereld gelukkiger en beter te maken”, besloot Heil. “In deze rekruteringscontext: meer mensen gelukkig maken. Het klinkt misschien niet zo bijzonder, maar ik denk dat het erom gaat de wereld een beetje beter te maken voor recruiters.”
Luister naar het volledige interview
In Recruitment Tech Founder Stories (RTFounders) spreken we met oprichters van recruitment technologie start-ups in heel Europa. Wat drijft hen? Hoe en waarom hebben ze hun oplossing bedacht? Luister naar het volledige interview met Paavo Heil: