• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventUitverkocht!
    • Home
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026DOE NU MEE!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventUitverkocht!
    • Home
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026DOE NU MEE!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Arbeidsmarktdiscriminatie & algoritmes (7/8): Onderzoeken naar bias

Arbeidsmarktdiscriminatie & algoritmes (7/8): Onderzoeken naar bias

17 november 2022
in Insights
Leestijd:5 minuten leestijd
Tags: aialgoritmealgoritmesarbeidsmarktdiscriminatieartifical intelligencebiasCollege voor de Rechten van de MensdiscriminatieKin Center for Digital InnovationNOA-VUNSvPrecruitmentsoftwareselectie
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

In het zesde artikel in deze serie over arbeidsmarktdiscriminatie en algoritmes hadden we het over de inzet van algoritmes om bias juist tegen te gaan. Voor dit zevende artikel spraken we een aantal onderzoekers die ons inzicht geven over waar we nu staan met recruitmentsoftware: wordt deze steeds neutraler en wordt bias steeds actiever bestreden? Aan het woord komen ondervoorzitter Quirine Eijkman van het College van Rechten van de Mens en onderzoekers Jacqueline van Breemen en Elmira van den Broek.

Discriminatie op de arbeidsmarkt en algoritmes

In een achttal artikelen brengen we een belangrijk onderwerp in kaart, discriminatie op de arbeidsmarkt en de rol van algoritmes bij het wervingsproces. Het rapport ‘Recruiter of computer? Zo voorkom je als werkgever discriminatie door algoritmes bij werving en selectie’ van het College voor de Rechten van de Mens heeft aan de basis gestaan van deze serie.

AI en kandidaat eerlijke kans geven

Jacqueline van Breemen

Jacqueline van Breemen deed de afgelopen jaren voor NOA-VU onderzoek of Artificial Intelligence (AI) in recruitment je als kandidaat een eerlijke kans geeft. Van Breemen kreeg een financiële bijdrage van €10.000 voor haar onderzoek van NSvP, de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek. Deze organisatie doet in het eigen kenniscentrum onderzoek naar de arbeidsmarkt van morgen en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. Ook schrijft zij challenges uit. Van Breemen won een van die challenges (‘Algoritmes in Werving en Selectie: Laat zien wat de meerwaarde is’).

Studiesucces voorspellen

Maar wat waren nu de bevindingen van Jacqueline van Breemen? Zij deed onderzoek naar een groep van circa 700 studenten uit de jaren 2013-2017 van een deeltijd universitaire opleiding. “Er zijn gegevens beschikbaar van zowel de studieresultaten en de eigenschappen (testinstrumenten en persoonlijke gegevens). De gemiddelde leeftijd bij aanvang van de studie voor deze groep is 26 jaar. Met behulp van drie methoden — een expert-model met hulp van twee psychologen, een regressiemodel en werving met een AI-algoritme, ontworpen door 3DUniversum — werd studiesucces voorspeld. Dat ging redelijk goed, bij alledrie de methoden. Het ranking model voorspelde 69% correct, het regressie model 74%, en het AI model 71% correct.”

Bias

Als het gaat om bias ligt dat anders. “Bias op basis van gender werd weinig gevonden. Maar het regressiemodel en het AI-model overschatten in hun voorspellingen beide het succes van studenten met een Nederlandse geboorte-achtergrond, ten koste van studenten met een niet-westerse geboorte-achtergrond.’’ Van Breemen wijst erop dat inzet van AI bij selectie sommige vooroordelen juist kan versterken, in plaats van ze te bestrijden. ‘’Dus als een bepaalde groep nu iets meer succesvol is, voorspelt een AI-model dat kandidaten uit eenzelfde groep in de toekomst véél succesvoller zullen zijn.” Dat de kansen op succes van kandidaten met een Nederlandse achtergrond te hoog en de kansen op succes voor kandidaten met een niet-westerse achtergrond juist te laag werden, betekent volgens de onderzoekster niet dat je AI nooit zou moeten inzetten bij de selectie van kandidaten. Liever pleit ze ervoor de algoritmes ‘uitlegbaar’ te maken. “Maar op dit moment wordt de belofte om objectiever te selecteren met AI nog niet waargemaakt.”

Eerlijk wervingsproces

Elmira van den BroekOok Elmira van den Broek, destijds verbonden aan het Kin Center for Digital Innovation deed (promotie)onderzoek naar de ‘grote beloftes’ van AI gedreven selectiebeslissingen. Daarvoor deed ze drie jaar onderzoek bij een grote multinational, die AI toegepaste om een eerlijk wervingsproces mogelijk te maken. Dit (geanonimiseerde) bedrijf, MultiCo, behoort tot ’s werelds grootste fast-moving consumer good bedrijven, met een jaarlijkse omzet van meer dan $50 miljard en 200.000 werknemers in meer dan 50 landen.

In september 2018 lanceerde MultiCo een AI-applicatie voor het wervingsproces van al zijn graduate trainee-programma’s in Europa. Jaarlijks solliciteerden meer dan 10.000 kandidaten voor 100 openstaande posities. De AI-toepassing werd geleverd door een externe leverancier, die de organisatie beloofde subjectiviteit en vooroordelen uit het personeelsbestand te verwijderen. De toepassing verving CVs en de gestandaardiseerde online tests die MultiCo voorheen gebruikte (onder meer logische redeneertest) door neurowetenschappelijke games, en voegde de mogelijkheid van geautomatiseerde videoanalyse toe.

Managers ontevreden

Van den Broek woonde circa 200 meetings bij en nam meer dan 100 interviews af om te zien hoe de implementatie van deze AI-gedreven selectietool in de praktijk verliep. De tool werd later ook ingezet voor reguliere werving van werknemers. “De managers waren regelmatig ontevreden met de kandidaten die naar voren werden geschoven door de AI-toepassing. Dan werd iemand bijvoorbeeld afgewezen door het systeem, terwijl de manager die kandidaat een jaar had begeleid bij een stage en juist veel potentie zag. De AI-toepassing strookte daarom niet altijd met het meer holistische beeld dat managers van kandidaten hadden. Terwijl de leverancier dit zag als subjectieve voorkeur van managers, bleek dat managers belangrijke eigenschappen van kandidaten herkennen die niet makkelijk te kwantificeren zijn, zoals ‘humbleness’. Duidelijk werd dat de AI-toepassing vaak gelijksoortige kandidaten naar voren schoof, selecterend op bepaalde vaardigheden. Dit strookte niet met de focus van managers op het werven van uiteenlopende werknemers met diverse persoonlijkheden voor hun teams.”

Extra filter

In de praktijk wordt de AI-toepassing bij dit bedrijf nu gebruikt als eerste filter. Van den Broek: “De matchscores op basis van AI zijn leidend in de eerste selectieronde maar managers blijven een belangrijke rol spelen in het uiteindelijk aannemen van kandidaten. Zij gebruiken AI als een bron van extra informatie en kunnen in specifieke gevallen ook AI-selecties verwerpen. Zo blijven individuele succescriteria belangrijk, maar bijvoorbeeld ook of je als kandidaat in een divers team past. Je wilt niet allemaal dezelfde soort supermensen aantrekken.”

900 werkgevers onderzocht

Tenslotte spraken we Quirine Eijkman, ondervoorzitter van het College voor de Rechten van de Mens, over het door deze organisatie recent uitgevoerde onderzoek onder circa 900 werkgevers. “Het is een representatief onderzoek onder werkgevers, over werven en selectie met algoritmes. Eén op de tien werkgevers zet zelf algoritmes in bij de selectie van kandidaten en bij beoordeling van kandidaten. Dit zijn met name grotere werkgevers. Deze werkgevers gebruiken online assessments, persoonlijkheidstesten en competentietesten. Daarnaast laat één op de zes werkgevers de kandidaten door een externe partij selecteren, die daar mogelijk recruitmenttechnologieën bij gebruikt. Maar eigenlijk passen al die werkgevers op indirecte wijzen algoritmes toe: door bijvoorbeeld vacatures te plaatsen bij Facebook of LinkedIn of online vacaturebanken.”

Totaal geen notie van mogelijk discriminatoire effecten

Een groot deel, circa driekwart, van de werkgevers, heeft eigenlijk geen notie van mogelijk discriminatoire effecten van recruitmentsoftware of plaatsing van vacatures op social media-sites, zegt Eijkman. “Ze weten bijvoorbeeld vaak niet dat gericht online adverteren ervoor kan zorgen dat bepaalde groepen een vacature minder of niet te zien krijgen. Je merkt dat de automatisering in werving en selectie snel is gegaan en dat nog weinig werkgevers zich bewust zijn van de mogelijke discriminatoire effecten van recruitmentsoftware. We zijn denk ik nu in de bewustwordingsfase als het gaat om wat de voor- en nadelen van recruitmentsoftware kunnen zijn. Velen onderschatten nog wat de feitelijke rol is van deze technologie is, maar dat kan snel veranderen.”

Andere artikelen in deze serie

  • Arbeidsmarktdiscriminatie & algoritmes (1/8): gebruikers recruitmentsoftware zelf verantwoordelijk
  • Arbeidsmarktdiscriminatie & algoritmes (2/8): hoe algoritmes ongewenst onderscheid kunnen maken
  • Arbeidsmarktdiscriminatie & algoritmes (3/8): op zoek naar de ideale werknemer
  • Arbeidsmarktdiscriminatie & algoritmes (4/8): hoe algoritmes discriminatie kunnen verergeren
  • Arbeidsmarktdiscriminatie & algoritmes (5/8): de invloed van social media
  • Arbeidsmarktdiscriminatie & algoritmes (6/8): recruitmentsoftware als wapen tegen discriminatie
Vorig artikel

Recruitment Tech Landscape 2023 digitaal en als A2-poster beschikbaar

Volgend artikel

Friday Fact: 94% van gebruikers zegt dat recruitmentsoftware het wervingsproces heeft verbeterd

Gerelateerde Artikelen

Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof
Insights

Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof

Door Recruitment Tech
3 november 2025
Dít is de top 3 matching & CV-parsing tools in de Benelux
Insights

Dít is de top 3 matching & CV-parsing tools in de Benelux (in 2025)

Door Jasper Spanjaart
30 oktober 2025
ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?
Insights

ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

Door Alexander
27 oktober 2025
LinkedIn zet vól in op AI-revolutie, maar wat betekent het voor recruiters?
Insights

LinkedIn zet vól in op AI-revolutie, maar wat betekent het voor recruiters?

Door Jasper Spanjaart
9 oktober 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Moeten werkgevers opener zijn over hun inzet van AI bij recruitment?

Moeten werkgevers opener zijn over hun inzet van AI bij recruitment?

5 november 2025
Hoe staat jouw recruitment tech ervoor? Doe de Recruitment Tech Benchmark 2026

Hoe staat jouw recruitment tech ervoor? Doe de Recruitment Tech Benchmark 2026

4 november 2025
Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof

Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof

3 november 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

21 oktober 2025
ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

27 oktober 2025
Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

3 oktober 2025
Volgend artikel
Friday Fact: 94% van gebruikers zegt dat recruitment software het wervingsproces heeft verbeterd

Friday Fact: 94% van gebruikers zegt dat recruitmentsoftware het wervingsproces heeft verbeterd

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Moeten werkgevers opener zijn over hun inzet van AI bij recruitment?

Moeten werkgevers opener zijn over hun inzet van AI bij recruitment?

5 november 2025
Hoe staat jouw recruitment tech ervoor? Doe de Recruitment Tech Benchmark 2026

Hoe staat jouw recruitment tech ervoor? Doe de Recruitment Tech Benchmark 2026

4 november 2025
Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof

Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof

3 november 2025
Dít is de top 3 matching & CV-parsing tools in de Benelux

Dít is de top 3 matching & CV-parsing tools in de Benelux (in 2025)

30 oktober 2025
Laagste inzet referraltechnologie in járen: hoe komt het?

Laagste inzet referraltechnologie in járen: hoe komt het?

29 oktober 2025

Meest gelezen

Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

21 oktober 2025
ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

27 oktober 2025
Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

3 oktober 2025
LinkedIn zet vól in op AI-revolutie, maar wat betekent het voor recruiters?

LinkedIn zet vól in op AI-revolutie, maar wat betekent het voor recruiters?

9 oktober 2025
Ontwikkelingen en trends in HR-tech fusies en overnames

Ontwikkelingen en trends in HR-tech fusies en overnames

22 oktober 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Arbeidsmarktdiscriminatie & algoritmes (7/8): Onderzoeken naar bias
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting (verlengd!)

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Profiteer van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025 t/m 18 september a.s.

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Profiteer van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025 t/m 18 september
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Profiteer t/m 18 september van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je snel nog aan voor RTE25: Na 16 oktober stijgt ticketprijs met € 100,-

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀

Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Let op: Na 16 oktober stijgt RTE25 ticketprijs met € 100,-
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je snel aan: Na 16 oktober stijgt RTE25-ticket met € 100,-
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event
    • Home
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland