DaXtra Technologies is verantwoordelijk voor het parsen van 100 miljoen cv’s in meer dan 40 talen per maand. Recruitment Tech sprak met David Mercer, de Enterprise Practice Lead van het bedrijf, tijdens RecFest 2022 in dit video-interview.
100 miljoen cv’s per maand
DaXtra Technologies is een specialist in nauwkeurige, meertalige cv- en jobparsing, semantisch zoeken, en matching en aggregatietechnologie. Het bedrijf ontleedt elke maand meer dan 100 miljoen cv’s in meer dan 40 talen met uiteindelijk doel om het hele sollicitatieproces te automatiseren, zodat recruiters snel en gemakkelijk de meest relevante kandidaten kunnen vinden. Het bedrijf werd in 2002 in Schotland opgericht door Andrei Mikheev, Steve Finch en Sergei Makhomodov – en heeft sindsdien zijn activiteiten over drie continenten verspreid. Met verschillende kantoren in EMEA, de VS en de APAC-regio’s, heeft DaXtra momenteel meer dan 100 medewerkers wereldwijd en groeit het bedrijf snel.
‘Wij kunnen al die saaie en handmatige taken automatiseren’
“DaXtra richt zich op twee hoofdzaken”, vertelt David Mercer, Enterprise Practice Lead bij DaXtra. “Aan de ene kant draait het allemaal om automatisering. Het ontnemen van alle tijd die recruiters kwijt zijn om data correct en netjes in databases te krijgen. En aan de andere kant draait alles om het sneller vinden van het juiste, beste talent. Wij kunnen met ons systeem alle sollicitanten rangschikken, waardoor bedrijver sneller én meer plaatsingen kunnen doen. Het grootste probleem dat we oplossen is het vinden van toptalent.”
“Wij kunnen met ons systeem alle sollicitanten rangschikken, waardoor bedrijver sneller én meer plaatsingen kunnen doen.”
Over het algemeen zijn recruiters meer tijd kwijt dan ze zouden willen aan taken als het filteren van kandidatenlijsten en cv’s. “Veel van die taken zijn saai en handmatig”, zegt Mercer. “En geen enkele recruiter wordt er blij van. We hebben iets gecreëerd waarbij we deze beste kandidaten naar de top filteren, zodat recruiters zich kunnen concentreren op het daadwerkelijk spreken met kandidaten. We kunnen al die saaie en handmatige taken automatiseren om hen te helpen meer plaatsingen te doen.”
Geen woorden, maar context
Volgens Mercer gaat DaXtra nog een stap verder in kandidaat-analyses: niet alleen de woorden, maar de context achter die woorden. “Er zijn veel oplossingen die kandidaten kunnen matchen, maar normaal gesproken werken ze alleen met trefwoorden. Oftewel: hoe vaak komt dit woord voor in een cv? Waar DaXtra zich in onderscheidt is het bieden van de context van die term in het cv, zodat je direct een beeld krijgt van hoe relevant het is voor de functie. Dat zorgt er dan vervolgens voor dat je alleen de relevante kandidaten terugkrijgt.”
Een stap vooruit denken
De oplossing van DaXtra wordt momenteel op grote schaal gebruikt door bureaus als Reed, Manpower en Michael Page Group. “Dan spreken we in sommige scenario’s over 10.000 gebruikers” , voegt Mercer eraan toe. “Maar we werken ook voor in-house recruitmentteams.”
“Wanneer je iemand zoekt die een bepaalde functietitel heeft, kijk dan vooral naar wat ze daarna zouden willen doen.”
Wat de toekomst betreft, zal DaXtra volgens Mercer extra nadruk leggen op toekomstige role-mapping.“Wanneer je iemand zoekt die een bepaalde functietitel heeft, kijk dan vooral naar wat ze daarna zouden willen doen. Dat is waar wij ons op focussen. En bovendien wat heel belangrijk is voor kandidaten. Hun zoektocht in het leven strandt ook niet bij joúw vacature. Tenslotte, kijk ook vooral naar potentiële vacatures die juist zouden passen bij de kandidaten die je al hebt.”