Waar recruitmenttechnologie zich vooral richt op de front office, gaat staffing tech ook over de back office. In een serie themagesprekken gaat Recruitment Tech-oprichter Martijn Hemminga in gesprek met een aantal staffing tech partijen. In deze aflevering zijn we te gast bij Diana van der Boon en Pieter Smits van Mployee.
Van Nelle Fabriek
We zijn te gast in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam, Unesco werelderfgoed, waar Mployee kantoor houdt. Diana van der Boon, die een verleden heeft in de IT-wereld en de consultancy, werkt sinds 2019 bij dit bedrijf. Eerst als programma-manager en nu als COO. Pieter Smits, die economie in Rotterdam studeerde en vervolgens in de sales bij telecom en daarna in de private equity werkzaam was, kwam zo’n drie jaar geleden terecht bij Mployee en is CEO. Hij is goed in het opschalen van snel groeiende softwarebedrijven.
Focus op uitzenden en detacheren
Mployee focust volledig op uitzenden en detacheren. Smits: “En daarbij bedienen wij de front- en midoffice. Dus ATS, alles rondom het zoeken en matchen van kandidaten. Bij ons begint de midoffice als de match gemaakt is. Onboarden volgens cao-voorwaarden, alles moet volledig compliant zijn. De backoffice, zoals payrolling, doen we niet. En alles gaat via het Salesforce platform. Dat biedt veel voordelen, zoals veiligheid, betrouwbaarheid en schaalbaarheid.”
Derde jaar op de Deloitte-lijst
Mployee heeft in de Benelux verschillende detacheringsklanten. Smits: “Dat zijn de kleinere tot middelgrote organisaties. Maar we hebben ook enkele van de grootste stafffing organisaties ter wereld als klanten. We groeien fors de laatste jaren, zo’n 30% tot 40% per jaar. Waarschijnlijk komen we voor het derde jaar op de Deloitte-lijst van snelst groeiende technologiebedrijven. We zijn nu actief in zes landen, waarbij we net onze eerste stappen in Ierland hebben gezet. We hebben sinds vorige jaar een sales manager voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Een competitieve markt met marges die niet hoog zijn. We zijn ook actief in Japan. Dat was niet gepland, maar door een samenloop van omstandigheden kregen we een Japanse klant. We denken dat we ook een goede kans met onze producten in de VS maken. Eind oktober gaan we naar Staffing World in Las Vegas. De eerste tenen in het water daar, en dan gaan we eens kijken hoe ze op onze oplossing reageren.”
Technische ontwikkelingen
“De afgelopen twee jaar hebben we ons product nog volwassener gemaakt”, zegt Van der Boon. “Onze search enige met externe database is nu meer geavanceerd. We hebben een nieuwe user interface als het gaat om tijdsregistratie. We kunnen diepgaandere rapportages voor onze detacheringsklanten maken. Die aanpassingen doen we geheel in eigen beheer. We hebben wel krachten in het buitenland, maar het aansturen van onze development en de technische support vindt vanuit Rotterdam plaats. We zijn verder een volledig cloud bedrijf en werken deels hybride. Hoewel we doorgaans op dinsdag en vrijdag allemaal op kantoor zijn.”
De redenen om voor Mployee te kiezen
“Als je naar onze wat kleinere detacheringklanten kijkt, dan zie je dat ze vaak met heel verschillende systemen werken, niet altijd ATS hebben’’, zegt Van der Boon. “Voor hen bieden wij een oplossing om vanuit één plek de dagelijkse werkzaamheden te kunnen uitvoeren. En staffing-organisaties die verschillende systemen gebruiken kunnen dat bij ons integreren in één oplossing. Wij bieden een oplossing die vanuit een standaard zoveel mogelijk configuraties ondersteunt. Doorgaans blijkt dat onze oplossing al voor 70%-80% is wat de klant zoekt. Maar daarnaast kunnen we afwijken op basis van klant specifieke processen en klant specifieke arbeidsrechtelijke omstandigheden. Dat is ook onze kracht denk ik. Want die combinatie van standaardisatie en aanvullende, specifieke oplossingen maakt de kosten voor implementatie lager.”
Plannen 2023
Volgens jaar wil Mployee onder meer aan de slag met freelancers. Van der Boon: “Die werken vaak op een net wat andere manier. We willen volgend jaar ook de marktstandaarden wat verder uitwerken, zodat klanten makkelijker kunnen intunen. Sommige klanten denken dat hun processen te afwijkend zijn, maar dat valt in de praktijk vaak mee. Verder gaan we werken aan een mobile app voor recruiters en intercedenten en de uitzendkrachten, zodat ze bijvoorbeeld via de app kunnen inklokken en uitklokken. En daarnaast willen we verder groeien.”
Kopje koffie drinken kan altijd
Smits: “We gaan eind dit jaar, begin volgend jaar, zoals al gezegd, die eerste stap op de Amerikaanse markt zetten. Daarnaast overwegen we om in Japan mensen aan te nemen. Japan heeft een heel geavanceerde staffingmarkt. Qua funding willen we zelfvoorzienend blijven en alles uit eigen middelen financieren. Als je op de Technology Fast 50 van Deloitte komt, word je nogal eens benaderd door investeringsmaatschappijen. Ook al willen dus in principe zelfvoorzienend blijven, een kopje koffiedrinken kan altijd.”
Podcast
In onderstaande podcast hoor je het hele gesprek met Diana van der Boom en Pieter Smits: