Bij Ubeeo ziet managing director Leon Buijsman dagelijks talloze tools voorbij komen. Hoe ziet hij de samenwerking van oplossingen en waar werkt Ubeeo zelf nog aan? Wij spraken Buijsman tijdens het Recruitment Tech Event 2022.
‘Je moet de complexiteit wegnemen’
Ubeeo is de laatste jaren enorm gegroeid. Na de rebranding in 2021, is de recruitmentsoftwareleverancier doorgegroeid naar een team van 17 mensen én een mooi nieuw kantoorgebouw aan de Maas in Rotterdam. “We hebben eigen best een rare organisatiestructuur”, vertelt Buijsman, managing director van Ubeeo. “We hebben geen verkopers of marketingafdeling. We concentreren ons puur op het leveren van software aan bedrijven die voor hun eigen personeel werven.”
“Er zijn zoveel tools die gebruikt kunnen worden, maar de klant wil vaak gewoon met één systeem werken.”
En dat doet het bedrijf met succes. Ubeeo levert inmiddels recruitmentsoftware aan een breed scala Nederlandse bedrijven, waaronder de NS, Albert Heijn en KPN. “Heel veel bedrijven roepen dat ze meer data willen zien, maar op het moment dat ze alles zien, zien ze eigenlijk weer teveel”, zegt Buijsman. “Daar kunnen we heel goed bij helpen. Er zijn zoveel tools die gebruikt kunnen worden, maar de klant wil vaak gewoon met één systeem werken. Je moet de complexiteit wegnemen en ervoor zorgen dat de mensen die met je systeem gaan werken, dat ook probleemloos kunnen gaan doen.”
‘Niet bang zijn om de boot te missen’
Terwijl de tooltjes er dus in overvloed zijn, ziet Buijsman vooral een noodzaak om de eventuele fear of missing out niet te laten regeren. “Je moet je niet blindstaren en bang zijn om de boot te missen. Het is de combinatie van tools die uiteindelijk de totaaloplossing maakt. Zoals in het voetbal driehoekjes vaak goed werken, wil je dat eigenlijk in recruitment ook zo organiseren. Het moet elkaar aanvullen en versterken.”
“Zoals in het voetbal driehoekjes vaak goed werken, wil je dat eigenlijk in recruitment ook zo organiseren.”
De snelheid in het koppelen en ontkoppelen van tools is echter wel iets waar Buijsman en Ubeeo tijdens de coronacrisis een nadruk op hebben gelegd. “Eigenlijk om ervoor te zorgen dat we heel makkelijk nieuwe tools kunnen toevoegen, maar wel op een gecontroleerde manier. De klant moet snel kunnen beschikken over nieuwe tools. Daarom hebben we alles zo ingericht dat we direct kunnen constateren als er ergens iets misgaat, dat we direct de link kunnen leggen waar en waarom.”
“Uiteindelijk moet het systeem goed functioneren voor de mensen die ermee werken. Dat is het allerbelangrijkste.”
“De kunst is om het voor de klant makkelijk te houden”, voegt Buijsman toe. “Als industrie zijn we soms best goed in klanten van het kastje naar de muur te sturen, maar het is gewoon belangrijk dat je niet naar elkaar wijst wanneer er iets misgaat. Uiteindelijk moet het systeem goed functioneren voor de mensen die ermee werken. Dat is het allerbelangrijkste.”
Een andere manier van kandidaten benaderen
Daarentegen herkent Buijsman de krappe tijden. “In deze markt is het lastig. Je ziet enorme investeringen, maar de kandidaten blijven schaars. De grootste zorg die ik zie is dat bedrijven steeds lastiger kandidaten kunnen bereiken ná hun sollicitatie. Dat ze gesolliciteerd hebben is al leuk, maar dan krijg je het proces dat je ze wil uitnodigen voor een gesprek en ze nemen de telefoon niet op of lezen hun e-mail niet.”
“Of het nu audio-intakes zijn of andere technieken, we moeten een andere manier vinden om kandidaten be benaderen.”
Buijsman vergelijkt het met zijn eigen ervaringen om zijn kinderen te bereiken. “Als ouder weet je hoe lastig het is om je kind te bellen. Jongere generaties gebruiken hun telefoon voor alles behalve bellen. Het maakt allemaal dat je een manier moet vinden om aan de kandidaat aan te geven dat je echt graag met ze wil praten. Of het nu audio-intakes zijn of andere technieken, we moeten een andere manier vinden om kandidaten be benaderen.”
Inclusief werven én een MKB-oplossing
Naast het simpelweg leveren van software, houdt Ubeeo zich ook bezig met ontwikkelingen op gebied van inclusiever werven. “Er wordt veel over geroepen, maar het heeft een enorme impact op de normale wervingsstrategie in Nederland. Om inclusiever te kunnen werven moeten we simpelweg meer gaan vragen aan de kandidaat. Die technieken kosten veel tijd en een kandidaat heeft vaak volop keuze voor een baan — en dus geen zin in langere testen. Daar zijn we nu samen met de NS in aan het experimenteren.”
“We gaan kijken of we voor het MKB ook iets kunnen gaan doen.”
In de toekomst bestaat er tevens een kans dat Ubeeo zich niet alleen meer richt op grotere bedrijven, ligt Buijsman toe. “We richten ons nu op een heel specifiek deel van de markt: bedrijven die voor zichzelf werven. En dan met name bedrijven van enige omvang. We gaan kijken of we voor het MKB ook iets kunnen gaan doen. Daardoor zal het alleen maar drukker worden, dus we hopen er zelf ook nog wat mensen bij te krijgen.”