Veel organisaties hebben recruitmenttools aangeschaft om efficiënter te werven. Uit onderzoek van Findem blijkt dat 69% inmiddels met meer dan 5 tools werkt.
Minder kandidaten, meer tools
Recruitment tools zijn er in diverse vormen en maten. Waar de ene organisatie baat heeft bij een CRM-systeem, is voor de ander een sourcing tool noodzakelijk. Wat in ieder geval zeker is, is dat de hoeveelheid tools, die gebruikt worden door organisaties en recruiters, enorm is gestegen. Findem meldt in een onderzoek onder 100 ‘high-level’ HR-professionals, dat gemiddeld bijna 7 op de 10 werkt met een stack van meer dan 5 recruitment tools.
45% van respondenten werkt met 5 tot 9 tools.
Het onderzoek zet een duidelijke toon wat betreft het aantal tools dat gemiddeld in een recruitmentproces gebruikt wordt. Zo werkt slechts 31% met 0 tot 4 tools. Daar staat dus 69% tegenover, verspreid over een aantal categorieën: 45% van respondenten werkt met 5 tot 9 tools, 8% met 10 tot 14 tools, 12% met 15 tot 19 tools en 4% met maar liefst 20+ tools.
‘57% heeft producten toegevoegd in de laatste 12 maanden’
2021 stond voor veel organisaties in het teken van technologie-implementatie. Zo stelt 57% van respondenten dat hun tech stack in het afgelopen jaar is gegroeid. 33% meldt ‘geen verandering’, terwijl slechts 10% stelt dat de hoeveelheid tools is gekrompen. Sourcing tools bleken het populairst (47%) onder respondenten, gevolgd door CRM, outreach en engagement-tools (29%), terwijl recruitment marketing tools (22%) als derde eindigden.