• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Test: Hoe data-driven is jouw recruitment?

Test: Hoe data-driven is jouw recruitment?

14 oktober 2021
in Data en dashboards, Tips & Tricks
Leestijd:4 minuten leestijd
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Data worden steeds belangrijker voor de recruiter om vandaag de dag succesvol te zijn. Dashboarding, Artificial Intelligence (AI), recruitment marketing automation, datawarehouses en Business Intelligence (BI) zijn tools die steeds vaker onderdeel zijn van de toolkit van recruiters. In dit artikel, gebaseerd op een blog van René Bolier van Mysolution & OnRecruit, ontdek je de verschillende volwassenheidsniveaus van data-driven recruitment én kun je testen waar je zelf staat.

Vertrekpunt

Bolier, CCO van Mysolution  en CEO van OnRecruit, schrijft in zijn blog dat er volop wordt gesproken over gebruik van data, maar dat er nog geen recruiter, consultant of recruitment marketeer is die al haar of zijn acties op basis van data baseert. Daar is meer voor nodig dan tooling stelt hij. Ook visie, kennis, tijd en zweet & tranen zijn er voor nodig. Maar voordat je je doel kunt stellen, moet je eerst je vertrekpunt bepalen: waar sta je nu op het gebied van datagebruik en wat zijn nu logische stappen op weg naar succes.

Artikel gaat verder onder de test

Niveaus van data

Je kunt een viertal niveaus van datagebruik onderscheiden:

Niveau 1: Wat is er gebeurd?

Deze vorm van reporting is het meest bekend: rapporten die rond worden gestuurd met de resultaten uit het verleden. Als je zo’n rapport ontvangt, kan je er eigenlijk niet zo heel veel mee. In de realiteit voelen we ons vaak fijn als we zo’n rapport zien, want het geeft een soort gevoel van controle, maar in de praktijk veranderen we ons gedrag heel weinig aan de hand van dit soort ‘inzichten’.

Niveau 2: Waarom gebeurde het?

Dit is een vorm van reporting die je steeds vaker ziet; het laat zien wat er gebeurde, maar ook waarom dat zo is; wat de (beweeg)redenen zijn achter de cijfers. Doordat je bepaalde onderliggende KPI’s koppelt aan je KPI’s, krijg je veel meer een idee aan welke zaken je zou kunnen werken om je resultaten te gaan verbeteren.

Niveau 3: Wat mag ik verwachten?

Je herkent het vast wel; dat je wil weten (of gevraagd wordt); wat kunnen we aan resultaten verwachten de komende tijd? Als jouw dashboard jou dit kan vertellen op je belangrijkste business, sales, recruitment en marketing KPI’s, dan is dat natuurlijk fantastisch! Als je dit vandaag al weet (en niet pas achteraf), dan kan je vandaag nog bedenken wat je gaat veranderen om je doelstellingen morgen te kunnen bereiken.

Niveau 4: Wat moet ik doen?

Dit is waar iedereen naar streeft; naar de dag waarop elke collega wakker wordt en data haar of hem (via inzichten of nudging) vertelt wat er vandaag moet gebeuren, om de doelen te bereiken. Dit is een manier van werken die ook nog eens een heel fijne cultuur creëert; ieder weet wat zij of hij moet doen, om zo samen de missie en visie van het team en bedrijf te bereiken.

Waar staat mijn organisatie nu?

Om de stap te maken naar data volwassenheid, moet je weten in welke van de volgende 5 volwassenheidsfases jouw organisatie zich bevindt:

Volwassenheidsfase 1: Bewustzijn

Op dit niveau is het continue gebruik van data nog niet aan de orde, maar begint er op operationele en management niveaus steeds meer een wens te ontstaan naar het kunnen werken op basis van data. Men wil op zoek naar het vinden van drivers voor succes en manieren om de business, teams en processen zo te organiseren, dat er meer succes bereikt kan worden.

Volwassenheidsfase 2: Kwalitatieve data

Vervolgens, en dit herken je vast wel, wordt er vaak geprobeerd bovenstaande snel te bereiken, maar loopt men al snel tegen de welbekende muur aan; dat er nog helemaal geen goede dataset is waarmee je aan de slag kan. Een onderliggend probleem is daarbij ook dat bijvoorbeeld de software die gebruikt wordt én de manier waarop processen nu niet heel strak vastliggen er niet bij helpen dat die dataset snel beter kan worden. Dit is waar het echte werk begint; het organiseren van alle flows, journeys en processen op zo’n manier inrichten dat er kwalitatief goede data wordt gegenereerd.

Volwassenheidsfase 3: Data wordt omgezet naar inzichten

Op dit niveau begint het echt leuk te worden; er is kwalitatieve data, deze wordt gebundeld op 1 plek (vaak een datawarehouse) en managers en teams beginnen te werken aan het vertalen van de (gecombineerde) data naar ‘actionable insights’; namelijk data waar echt op geacteerd kan worden.

Volwassenheidsfase 4: Inzichten worden omgezet naar gedrag

Vervolgens lijkt het makkelijk om naar niveau 4 door te stomen, maar dat is in de praktijk niet altijd zo; gedragsverandering is nooit makkelijk, zelfs niet als je dit prachtig gevisualiseerd hebt op basis van data. Dit is waar ‘data champions’ een belangrijke rol gaan spelen; early adopters in de verschillende teams die het voortouw nemen in het baseren van hun gedrag op basis van de inzichten en vooral ook; het laten zien aan collega’s dat data succes en plezier oplevert.

Volwassenheidsfase 5: Volledig data-driven

Het doel is natuurlijk dat werken op basis van data in het DNA van iedereen in de organisatie gaat zitten en helemaal geen keuze of overweging meer behoeft. Zit je op dit niveau dan gaat technologie ook echt collega’s ontzorgen door acties waar menselijk contact/gedrag geen toegevoegde waarde biedt, uit handen te nemen.

Doe de test

Test hoe data-driven jouw organisatie is en ontvang direct jouw score en advies in de test bestaande uit 10 meerkeuze vragen op de site van Mysolution of hieronder:

Vorig artikel

Dit zijn de functies die een modern ATS zeker heeft

Volgend artikel

Friday Fact: Hoogte salaris bepalend voor aantal leugens op het cv

Gerelateerde Artikelen

Een slecht sollicitatieformulier kost sollicitanten (en wat je eraan kunt doen)
Recruitmentsystemen

Een slecht sollicitatieformulier kost sollicitanten (en wat je eraan kunt doen)

Door Redactie
8 januari 2025
8 redenen om te Investeren in recruitmenttechnologie in 2024
Tips & Tricks

8 redenen om te Investeren in recruitmenttechnologie in 2024

Door Jasper Spanjaart
22 januari 2024
Nieuw ATS? Denk aan deze 5 security-functies
Tips & Tricks

Nieuw ATS? Denk aan deze 5 security-functies

Door Redactie
9 november 2023
Gebruik deze vijf recruitment-prompts voor ChatGPT en Google Bard
Tips & Tricks

Gebruik deze vijf recruitment-prompts voor ChatGPT en Google Bard

Door Redactie
1 augustus 2023

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

9 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

5 juni 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

26 mei 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

21 mei 2025
Volgend artikel
Friday Fact: Hoogte salaris bepalend voor aantal leugens op het cv

Friday Fact: Hoogte salaris bepalend voor aantal leugens op het cv

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

9 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

5 juni 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025
Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco Nederland): 'HR moet strategischer worden’

Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco): ‘HR moet strategischer worden’

4 juni 2025

Meest gelezen

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

26 mei 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

21 mei 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025
Job van der Voort (Remote.com): ‘De kloof tussen talent en werkgevers wordt kleiner als je onze filosofie volgt’

Job van der Voort (Remote.com): ‘De kloof tussen talent en werkgevers wordt kleiner als je onze filosofie volgt’

9 mei 2023

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Test: Hoe data-driven is jouw recruitment?
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Benchmark
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland