Met een nieuw computerspel voor personeelsselectie is het mogelijk om de Honesty-humility van potentiële medewerkers te meten en zo relevante conclusies te voorspellen. Honesty-humility is de recent ontdekte zesde persoonlijkheidstrek en wordt in het Nederlands vertaald als integriteit. Organisatiepsycholoog Ard Barends richtte zich tijdens zijn research naar de invloed van macht op het gedrag van mensen en de mate van hun integriteit. Dit onderzoek is gerealiseerd in een gezamenlijk project van de VU en LTP.
Virtuele Karakters
De integriteit werd in het spel op een aantal manieren gemeten, onder andere door te kijken hoe de deelnemers hun virtuele karakters (avatars) in het spel bewerken en ontwikkelen. Het computerspel is een meerwaarde ten opzichte van de standaard zelfrapportages in de voorspelling van sommige resultaten. Hoewel standaardmethoden en de nieuwe beoordelingsmethoden zoals een computerspel het meten van de integriteit van toekomstige medewerkers mogelijk maken, zijn dergelijke methoden zelden aanwezig in het selectieproces. Dat toont het promotieonderzoek van Ard Barends aan, die op basis van de resultaten van zijn research een computerspel heeft ontworpen.
Gemoderniseerde vragenlijst
Vroeger werden vooral vragenlijsten gebruikt voor integriteit te meten bij potentiële medewerkers. Het computerspel kan gezien worden als een gemoderniseerde versie hiervan, en zal in de toekomst mogelijks meer gebruikt worden bij de jongere generaties. Vragenlijsten kunnen vaak eentonig zijn en op dat vlak is het computerspel een relevant alternatief.
Lees het volledige onderzoek hier