In een markt die volledig op slot zit wist HR-Marketing bureau Qambium in één week tijd 47 sollicitanten te werven voor de functie servicemonteur. Lees de hele case van Metos die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2019.

Case van Metos

Omschrijving van de case

Metos is in Nederland marktleider op het gebied van industriële keukens en spoelkeukens. Maar net als bij veel andere technische organisaties wordt de groei geremd door een gebrek aan technische medewerkers. Daarom heeft Metos Qambium gevraagd om vanuit de ‘Qambium Vindt’ strategie te helpen bij de zoektocht naar servicemonteurs.

Qambium Vindt bestaat uit 3 fases: onderscheiden & verleiden, campagne voeren en kennismaken & selecteren.

Voor de eerste fase ging HR-marketing adviseur Tessa Hoonhorst op locatie in gesprek met directie, leidinggevenden en monteurs om zo het echte Metos verhaal te horen. Wat maakt dat medewerkers bij Metos willen werken. Want dat is het verhaal waarmee je nieuwe collega’s over de streep trekt.

Voor de tweede fase werd de expertise van Roel Elsman van KNOX ingezet. Roel is gecertificeerd door Facebook zelf. Op basis van de input uit fase 1 werden op Facebook en Instagram doelgroepen gesegmenteerd en campagnes opgezet met als doelstelling bezoek van de landingspagina. Via retargeting bleef Metos top-of-mind bij personen die wel op de website waren geweest (ruim 3.000 bezoekers), maar nog niet direct hadden gereageerd.

Voor de derde fase werd een chatbot (Virtuele sollicitatie assistent) gemaakt. Een servicemonteur lost liever een technische storing op dan dat hij een sollicitatiebrief schrijft. Een logische stap dus om dit te automatiseren. Standaard vragen over opleiding, rijbewijs en klantvriendelijkheid leidden uiteindelijk naar het achterlaten van een telefoonnummer en het doorgeven van gewenste dag en tijdstip waarop Metos contact kon opnemen met de sollicitant.

Data uit de chatbot werd automatisch geëxporteerd naar een overzichtelijk document waarin ook ruimte is voor eigen aantekeningen van de HR afdeling.

Na 1 week is de campagne op verzoek van Metos stopgezet omdat de afdeling HR de sollicitaties niet de capaciteit had om de stroom sollicitaties te verwerken.

Uiteindelijk resultaat: 4 nieuwe collega’s

Welke tooling is gebruikt in de case?

Qambium Scan (Vinden, verbinden, loslaten)
Facebook & Instagram Advertising
Facebook pixel (retargeting)
Messenger chatbot
Messenger slide in op landingspagina

Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?

Op laagdrempelige wijze onder de aandacht komen bij een doelgroep die lastig te bereiken is.
We hebben de hindernisbaan die solliciteren voor veel vaklieden is weggenomen: Leuk en eenvoudig!

Wat was het resultaat van de case?

3.027 weergaven van de landingspagina (vacaturepagina)
179 kandidaten in de chatbot
47 geschikte kandidaten ‘gefilterd’
4 nieuwe service monteurs

Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?

In een tijd waarin solliciteren via WhatsApp als disruptive wordt gezien gaan wij al een stap verder in de automatisering van het sollicitatieproces. Het is niet moeilijk voor te stellen hoe een techneut via WhatsApp alsnog dertig keer zijn tekst schrijft en weer weghaalt en langzaam tot waanzin wordt gedreven in de zoektocht naar juiste woorden. Solliciteren 1.0, maar dan via een iets moderner medium…

Wij verwijderen alle drempels, zorgen voor een positieve eerste indruk en filteren ook nog eens op geschiktheid door het stellen van de juiste vragen.

Daarnaast, 47 kandidaten in één week, dat is gewoon een uitzonderlijke prestatie die schreeuwt om beloning met een Recruitment Tech Award! Mocht er een inzending zijn die in een markt die volledig op slot zit binnen een week 50 kandidaten of meer heeft geworven, dan erkennen we hierin graag onze meerdere 🙂

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

Stefanie Stam (directeur Qambium)
Tessa Hoonhorst (HR-Adviseur Qambium)
Roel Elsman (directeur KNOX)

Extern:

Riny Klein Selle (HR Metos)
Willem van den Burg (Algemeen directeur Metos)

Stuur jouw case of tool in tot en met 9 september 2019

Heb je als gebruiker van recruitmenttooling een mooie case? Of als leverancier een nieuwe tool (of nieuwe feature of module), zend dan uiterlijk 9 september 2019 jouw case of tool in en wie weet ontvang je op 21 november tijdens het Recruitment Tech Event de Recruitment Tech Awards 2019. Kijk voor meer informatie, de deelnamevoorwaarden, de planning en om gratis in te zenden op de speciale pagina’s van de Recruitment Tech Awards.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 6e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 19 november 2020. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER