Een bot die kandidaten screent of hen opbelt om een sollicitatie in te plannen. Voice kan het werk van recruiters makkelijker en efficiënter maken stelt Maarten Lens-Fitzgerald van Open Voice en spreker tijdens Talent Acquisition Live op 20 september.
De grote drie
Voice lijkt ver weg maar met Siri, Alexa en Google Assistent maken we er ook vandaag de dag al gebruik van. Maar we staan pas aan het begin en er gaat dan ook veel veranderen. Tot nu toe zijn er drie grote partijen. Google (met Google Home en Google Assistant) en Apple (met Siri) zijn de bekendste. Maar er is ook nog Alexa van Amazon. Dit is van de 3 de grootste en heeft ook al meer dan 12.000 medewerkers op voice zitten, meer dan wat Google en Apple hierin bij elkaar hebben.
Waarom moeten recruiters met voice beginnen?
“Voice gaat zeker doorbreken,” stelt Lens-Fitzgerald. “Het werkt véél efficiënter: je hoeft niet meer te typen en ook niet altijd naar een scherm te staren. De kansen voor recruiters zijn ook enorm. Denk bijvoorbeeld aan het screenen van sollicitanten. Na een sollicitatie wordt de kandidaat automatisch gebeld door een robot in plaats van door een recruiter. Deze kunnen door middel van voice communiceren. Dit scheelt niet alleen tijd, maar door de digital intelligence krijgt de robot ook heel snel een idee met wat voor type kandidaat het te maken heeft. Zo kunnen de volgende vragen specifiek op die persoon worden gesteld en krijg je een relevanter gesprek. Ook al is het een robot, het wordt toch persoonlijker. En voor recruiters scheelt het al die cv’s lezen.”
Doelgroepgerichte benadering
Je kunt de verschillende soorten kandidaten met voice ook verschillend benaderen. Als je bijvoorbeeld programmeurs wilt aanspreken, kun je een Google Voice campagne speciaal daarop afstemmen. De voice robot weet hoe programmeurs te benaderen en kennen hun “stijl” van communiceren. Dit kan heel persoonlijk worden. Kijk bijvoorbeeld naar de advertenties op Facebook of Google. Iedereen krijgt iets anders te zien. Dat gebeurt straks ook als iemand inspreekt “Is er een baan voor mij?”
Voice branding
Maar waar bedrijven ook bij stil moeten staan is de branding via voice. “Heeft iemand al nagedacht hoe je je boodschap en je gewenste imago uitdraagt in een stem? Als je een bepaald gevoel of waarde wilt meegeven dan is het essentieel om hierover na te denken, aldus Lens-Fitzgerald.”
Hoe ver is voice op dit moment in Nederland?
Een beetje zoals de mobiel dat in 1998 was. Op YouTube staat een filmpje waarin Frans Bromet mensen in 1998 op straat vraagt of ze een mobiele telefoon hebben. Ze keken hem allemaal gek aan, ze hadden het niet en zouden er ook niet aan moeten denken om altijd maar bereikbaar te zijn. Dat is nu met voice ook nog een beetje zo. Maar je ziet waar de mobiel nu staat, bedenk dat ook voor voice over een paar jaar.
Wat is je boodschap tijdens Talent Acquisition Live?
Lens-Fitzgerald: “Denk eens na dat over 10 jaar minimaal 20 procent van je communicatie in recruitment via voice gaat. Werkzoekenden luisteren dan vooral nog naar bedrijven. Online advertenties zijn er dan misschien niet meer, je moet ze via je stem bereiken. Wat dat precies gaat betekenen weten we nog niet exact, dat moeten we met z‘n allen gaan uitvinden.” Je moet er nu mee beginnen, zegt Lens-Fitzgerald. “Als je als eerste ermee begint, heb je straks de meeste ervaring. Als je ermee wacht eindig je misschien wel zoals de Blokker of V&D.”
Talent Acquisition Live: 20 september in Amsterdam
Wil je weten hoe bedrijven als Booking.com, Cognizant, Albert Heijn, STRV, Bonnier Broadcasting en Specsavers innovatief zijn in het aantrekken van talent? Sluit je aan bij 150 recruitmentprofessionals tijdens Talent Acquisition Live op 20 september 2018 in Amsterdam. Verwacht onderwerpen als augmented sourcing, interviews via voicebots, het vermenselijken van het wervingsproces, mega sourcing, geautomatiseerde talentpipelines, referral hiring en veel meer innovatieve talentwerving. Kijk voor meer informatie en om je aan te melden op de website: ta-live.com.