Enthousiast betreden de deelnemers van het Recruitment Tech Event op 24 november DeFabrique in Utrecht. Ze lopen rustig pratend in groepjes over de brug. Onder hen ligt een kartbaan waarvan alle karts nog stilliggen. Het is ook pas half elf in de ochtend, te vroeg voor de autootjes om al rond te racen. Een eindje verderop wachten vriendelijke hostessen om de deelnemers de weg te wijzen naar de omgebouwde silo.
Sinds 2015 komen eind november recruiters, arbeidsbemiddelaars en HR-personeel samen om te luisteren naar inspirerende keynotes en breakouts. Het onderwerp? De recruitmenttechnologie van morgen. Het is het tweede jaar op rij dat het Recruitment Tech Event wordt gehouden in DeFabrique. Dit jaar is het nog groter aangepakt, met 160 deelnemers, 22 sprekers en een dagvullend programma.
De opening
De deelnemers lopen na hun ontvangt door naar de hoofdzaal. De zaal van Silo61 is opgedeeld in twee stukken. Er hangen oude takels aan het plafond en hier en daar zijn nog originele transportkratten te vinden. Voor het podium staan witte stoelen, waar ondertussen elke deelnemer een plekje heeft gevonden. Midden achterin staat de bar en hier rondom staan de stands van de verschillende demo’s.
Iets over elf start de opening van het Recruitment Tech Event. Heleen Stoevelaar is in haar paarsblauwe jurk de bruisende dagvoorzitter en spreekt de deelnemers vrolijk toe. Ze opent het evenement met een interview met Rogier Thewessen, medeoprichter van YoungCapital. Na het interview gooit Heleen een roze kubus door de lucht, recht het publiek in. In het vliegende vierkant zit een ingebouwde microfoon. De deelnemers kunnen vragen stellen door in de roze ‘dobbelsteen’ te praten.
Robots en Facebook
Na de vragenronde mag Oscar Mager het spits afbijten met zijn keynote ‘de Robotisering van Recruitment.’ De presentatie sluit goed aan op het hoofdonderwerp van het Recruitment Tech Event; de technologie van morgen. Tijdens de sessie veranderde Mager al snel zijn titel naar Botification van Recruitment. Met pakkende voorbeelden laat hij zien dat machine learning en artificial intelligence in 2016 een grote vlucht hebben genomen en dat hij verwacht dat deze trend zich gaat doorzetten in 2017. Mocht je meer willen weten over dit onderwerp dan kun je de complete keynote van Oscar Mager terugvinden op onze Facebookpagina. Na de plenaire opening gaan de breakouts van start en volgt iedere deelnemer zijn/haar eigen programma.
De technologie van morgen
Er komen verschillende onderwerpen aan bod tijdens het evenement, zoals: virtual reality, automatisering en big data. Zo gaf Maarten Broesterhuizen een vooruitstrevende breakout waarin hij vertelde hoe de BAM-groep gebruik maakt van storytelling en candidate journey om slimmer te werven. Samen met externe partijen hebben ze een strategie opgezet om tot een doeltreffende wervingscampagne te komen. De focus ligt op gerichte targeting en remarketing via social media en Google. Mocht je meer willen weten over deze breakout kun je het interview met Maarten Broesterhuizen lezen.
Het beest dat gevoed moet worden
Maar ook de meer vertrouwde technologieën zijn aan bod gekomen in de breakouts tijdens het Recruitment Tech Event. Zo vertelde Patrick Boonstra in zijn presentatie waarom veel recruiters een hekel hebben aan hun ATS. Op zijn vraag aan de zaal wie er allemaal een bijnaam had voor het systeem, gaan er voorzichtig wat handen omhoog. Het ‘K-systeem’ en het ‘Beest dat Gevoed moet worden’ zijn enkele gehoorde bijnamen. Als je volgens Boonstra zo’n soort naam hebt voor je ATS, dan wordt het tijd hem de deur uit te doen. Meer weten over de haat-liefdeverhouding tussen recruiters en hun ATS? Lees het interview met Patrick Boonstra voor meer informatie.
We volgen #RTE16 Awards ook op kantoor. Go Hunkemöller!! pic.twitter.com/nKFZSmXzHl
— Thomas Meijer (@Thomas_Meijer) November 24, 2016
De uitreiking van de Awards
Na de breakouts is het moment daar waar iedereen op heeft gewacht; de uitreiking van de Recruitment Tech Awards. Niet alleen in de zaal is de spanning voelbaar, maar ook op social media. De uitreiking wordt namelijk live uitgezonden op de Facebookpagina van Recruitment Tech. Zo zaten de medewerkers van Hunkemöller op groot scherm de live-uitzending te volgen en tijdens de uitzending lieten de fans van Recruitz.io uitbundig van zich horen onder de livestream op Facebook. Die laatste supporters hadden uiteindelijk geluk. In de categorie Best tooling heeft Recruitz.io gewonnen en in de categorie Best case ging USG People met de award aan de haal. Bekijk de video met een samenvatting van de uitreiking van de Recruitment Tech Awards 2016.
Recruitment Tech Event 2017
En zo loopt al snel een mooie dag ten einde. Het Recruitment Tech Event 2016 wordt afgesloten met een gezellig borrel. Onder het genot van een hapje en een drankje praten de deelnemers en sprekers over de ideeën die ze vandaag hebben opgedaan. Wanneer de deelnemers het pand verlaten scheuren onder hen de karts over de baan. Mocht je er niet bij zijn geweest, dan kun je volgend jaar een nieuwe poging wagen. Het Recruitment Tech Event 2017 staat namelijk al in de stijgers en wordt gehouden op donderdag 23 november. Ben jij er ook (weer) bij?