Meer plaatsingen, kostenbesparing en een nieuwe tool door effectiever gebruik van eigen kandidaatdata met semantische zoektechnologie. Lees de hele case van USG People die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2016.
Case van USG People
Omschrijving van de case
USG People ontvangt elke maand 50.000 sollicitaties, die in systemen van de verschillende merken werden opgeslagen. Slechts 10% werd geplaatst op een vacature. Hoewel 50% van deze kandidaten zich reeds in ten minste een van de databases van USG People bevond, maakten de consultants wegens slechte zoekmogelijkheden in de databases hier weinig gebruik van. Naast de database van het eigen merk maakte elke recruiter daarom ook (betaald) gebruik van externe cv-databases.
USG people heeft Textkernel’s semantische en gebruiksvriendelijke zoektechnologie ingezet om één doorzoekbare database te creëren, waarin de sollicitanten van alle merken centraal worden verzameld. Elke consultant heeft hiermee toegang tot een veel grotere pool aan kandidaten. De consultants kunnen met een enkele semantische zoekopdracht zoeken naar kandidaten van alle merken en daarnaast tegelijkertijd ook zoeken in databronnen als Indeed CV’s en LinkedIn’s public profiles.
De semantische zoektechnologie structureert en normaliseert de gegevens, waardoor meer informatie uit de data gehaald kan worden. Recruiters kunnen bijvoorbeeld op zoek naar kandidaten uit een bepaalde branche (afgeleid van de werkgevers) of zoeken in het carrièrepad (bijvoorbeeld huidige functie of vorige functie) en kandidaten benaderen die toe zijn aan een nieuwe stap. De semantische zoektechnologie neemt ook automatisch synoniemen mee, waardoor een recruiter met drie ingevoerde zoekwoorden met wel 60+ woorden in de database kan zoeken. Dit maakt zoeken effectiever en hierdoor worden sneller, betere kandidaten gevonden.
Dit levert niet alleen een substantiële besparing op het gebruik van betaalde externe databases op (een half miljoen euro op jaarbasis), ook worden door betere matches sneller en efficiënter plaatsingen gerealiseerd, waaronder cross-plaatsingen bij de andere merken. Tot slot levert de eigen database nieuwe inzichten op uit de cv-data, die USG gebruikt om een nieuwe business tool te ontwikkelen.
Wat was het resultaat van de case?
Sinds de introductie in februari heeft USG People 390.000 kandidaten in haar systeem verzameld, duizenden gebruikers, tienduizenden zoekopdrachten per week en elke dag ruim 2.500 nieuw binnenkomende cv’s. Door de gemeenschappelijke database hebben de consultants een veel groter bestand van kandidaten om in te zoeken. Hiermee zijn de volgende resultaten behaald:
- Substantiële kostenbesparing op gebruik externe bronnen van ruim een half miljoen op jaarbasis
- Verhoging van de invulratio van vacatures met 1,5%
- Cross-label plaatsingen: kandidaten die bij een merk binnenkomen, worden bij een ander merk geplaatst. Dit zou hiervoor niet gebeurd zijn.
- Tot slot biedt de eigen database nieuwe inzichten over de cv-data, die momenteel uitgebouwd worden tot een nieuwe business tool, wat met het gebruik van puur externe bronnen niet mogelijk was geweest.
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
USG People biedt het voorbeeld waarbij innovatieve technologie op een nieuwe manier wordt ingezet en wat zowel besparingen als extra inkomsten genereert. De semantische technologie heeft bijgedragen aan het politieke interne proces voor de keuze om afzonderlijke databases om te zetten in een centrale database. Door het doorzoekbaar maken van alle kandidaatdata en dit gemakkelijk beschikbaar te maken voor iedereen, is de bereidheid om te delen gegroeid. De angst voor het inpikken van kandidaten bleek ongegrond. In tegenstelling blijkt dat zowel de consultants als de kandidaten profiteren van het delen van de kandidaatdata. Niet alleen worden besparingen gerealiseerd op betaalde externe kandidaatdatabases, maar USG vult ook extra vacatures in door betere zoekresultaten en uitwisseling van kandidaten tussen merken. Deze case waarbij technologie helpt bij het doorbreken van interne barrières en aanwijsbare positieve resultaten met zich meebrengt, verdient de Recruitment Tech award!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
USG People: Ton Sluiter (Marketing Manager), IT Services, Hans Schutten, Riecold Veldkamp, Rick Jochems
Textkernel: Gerard Mulder (CCO), Tijs van Tilburg (Business Development Director), Joost Verschoor (Engagement manager), Professional Services
Stem t/m 10 november op USG People in de publieksjury
De Recruitment Tech Awards 2016 worden net als vorig jaar mede mogelijk gemaakt door Compagnon.