Esther Sietses, werkzaam bij TNO op het gebied van Employer Branding, verzorgde tijdens het Recruitment Tech Event 2015 één van de twaalf break-out sessies. In haar break-out sessie ‘Effectieve Employer Branding via Social Media’ vertelde Esther hoe ze bij TNO door middel van technologie hun Employer Brand via Social Media versterken door onder meer gebruik te maken van tooling.
Goede software ondersteunt en versnelt wervingsproces
‘Technologie is in de huidige maatschappij onmisbaar, ook in het recruitmentvak maken we er dankbaar gebruik van. Goede recruitmentsoftware ondersteunt en versnelt het wervingsproces. Zeker bij TNO, waar de wervingsactiviteiten hoofdzakelijk plaatsvinden onder de schaarse (WO) doelgroepen, is het noodzakelijk om processen en communicatie met de inzet van technologie af te stemmen op de wensen van de gebruikers, zowel die van de recruiter als van de kandidaat.’
Efficiëntieslag en tijdswinst
‘Recruitmenttechnologie levert in mijn ogen efficiëntieslag en tijdswinst op. Recruitmenttechnologie faciliteert. Een recruiter is veel beter in staat om bijvoorbeeld met talentpools te werken, om kandidaten al te enthousiasmeren voordat er een vacature ontstaat. Het opzetten en onderhouden van een talentpool vraagt om een regelmatige tijdsinvestering. Het delen van content, het communiceren met individuele kandidaten, persoonlijke en authentieke communicatie is beter haalbaar met ondersteuning van technologie.’
Unieke voorkeurspositie
‘Door met Employer Branding het werkgeversmerk te laden en een unieke voorkeurspositie te verkrijgen en te behouden voor huidige en toekomstige werknemers, draagt Employer Branding bij aan het behalen van de recruitment- en organisatiedoelstellingen.’
Techniek ondersteunt de recruiter
‘De menselijke factor is onmisbaar bij recruitment. De techniek moet de recruiter ondersteunen maar kan de rol van de mens nooit volledig overnemen. Een boodschap wordt verstuurd vanuit een persoon, niet vanuit een bedrijf. Kandidaten willen met jou, de recruiter, praten en daar ook een beeld bij hebben. Je kunt niet praten met TNO, wel met de verantwoordelijke persoon binnen onze organisatie. Dus de balans tussen technologie enerzijds en de menselijke factor anderzijds zal per gelegenheid verschillen maar nooit volledig doorslaan naar één kant.’
Recruiters blijven bestaan
‘Het vak van recruiter bestaat zeker nog in 2030! We kunnen niet meer zonder technologie, maar het toetsen van bepaalde eigenschappen en kwaliteiten van kandidaten, vaststellen of er een klik aanwezig is, kán alleen maar gedaan worden door recruiters.’
Snapchat
‘Snapchat wordt één van de belangrijkste Employer Branding tools in 2016! De unieke eigenschappen van Snapchat laten werken als recruitmenttool, dat is het idee. Via Snapchat kun je aan storytelling doen, waardoor je via deze app laat zien waarin TNO onderscheidend is.’
Learnings delen
‘In mijn break-out sessie ‘Effectieve Employer Branding via Social Media’ tijdens het Recruitment Tech Event 2015 gaf ik de aanwezigen een kijkje in onze Employer Branding- en recruitmentkeuken en deelde onze learnings.’