Op donderdag 26 november 2015 vond het Recruitment Tech Event 2015 plaats. Tijdens dit event werden twee awards uitgereikt. Eén voor de meest innovatieve recruitmenttool en één voor de meest innovatieve case op het gebied van recruitmenttechnologie. Voordat de publiekjury haar stem mocht uitbrengen, koos eerst de vakjury de nominaties voor beide categorieën. Aan het hoofd van de vakjury stond Marieke van Heek. Zij is Manager Recruitment bij pensioenuitvoerder MN en vanuit haar eigen bedrijf, Bloozm helpt Marieke organisaties in het vinden, binden en boeien van talent.
Human touch zit op het menselijke vlak
‘Techniek is heel belangrijk in het recruitment vak! Je ziet budgetverschuivingen binnen Recruitment. Er wordt steeds meer geïnvesteerd in slimme IT-systemen en -technieken om een zo efficiënt en optimaal mogelijk recruitmentproces in te richten. De human touch zit echt op het menselijke vlak en niet op processen.’
Recruitmenttechnologie: in staat om efficiënter te werken
‘Recruitmenttechnologie en de voortuitgang en optimalisatie hiervan, stelt je in staat om slim te recruiten. Je bent in staat om efficiënter te werken en je hierdoor beter te richten op de human touch en op die punten waar dat ook waarde toevoegt. Om in recruitmentdoelstellingen te praten kun je optimaal sturen op cost per hire, quality per hire, time to hire. En niet alleen op het Recruitmentproces, maar ook op de koppeling aan Talent Management binnen de organisatie. Een organisatie krijgt waar voor zijn investering; talent op de juiste plek, op het juiste moment en tegen de juiste kosten.’
Uitdaging: balans tussen technologie en mens
‘Recruitment is zeker voor een deel mensenwerk. En een slim vak, waarin de afweging gemaakt moet worden tussen ontwikkelingen in de markt enerzijds en de maatschappij anderzijds. Denk aan digitalisering, automatisering, kosten en baten, wensen van de doelgroep en de organisatiewensen. De leuke uitdaging is om hier inderdaad een ideale balans in te vinden.’
Recruitment blijft bestaan
‘Ondanks de automatisering en robotisering die ook het recruitmentvak zal raken, blijft het vak recruitment bestaan. Het gaat om mensen, door mensen. De vraag is wel wat het vak van recruiter in 2030 inhoudt. Er blijft een ‘mens’ nodig in het gehele recruitmentproces.’
Juiste moment, plek en boodschap
‘Ik denk dat consumentenmarketing een goede inspiratiebron vormt voor waar recruitmenttechnologie in 2016 naar toe gaat. Dan heb je het over de ‘Customer Journey’ en het op het juiste moment, op de juiste plek en met de juiste boodschap benaderen van je doelgroep. En volgen van je doelgroep en talent. Zowel in de arbeidsmarkt ‘buiten’ als binnen de eigen organisatie. Een intensief, duurzaam en klantgericht proces.’
Excellente kennis
‘Big data maakt het recruitment vak leuker en interessanter! Het betekent niets meer en niets minder dan excellente kennis van het gedrag van je doelgroep en de arbeidsmarkt.’
Balans tussen innovatief en praktisch haalbaar
‘Ik zou het leuk vinden om cases te zien en deze ook aandacht te geven die echt iets vernieuwends laten zien, maar tegelijkertijd ook haalbaar, realistisch en rendabel zijn. Dus een balans tussen innovatief en praktisch haalbaar. Inzenders kunnen van mij een positieve blik verwachten, met specifieke vragen over ‘resultaat’, ‘effectiviteit’ en aansluiting op organisatiedoelstellingen. Ik hoop zelf in ieder geval verrast te worden door originele cases en inspiratie op te doen en te delen met de bezoekers van het Recruitment Tech Event.’
Lastig en saai zonder technologie
‘Mijn privé en werkende leven zou wel erg lastig (en saai) worden zonder tablet, smartphone, google, navigatie, facebook, twitter, mail en nu.nl.’