Telefonische AI agent intake, kwalificatie, doorverbinden, gespreksplanning, en samenvatting via WhatsApp. Lees over de recruitment tool van Easy Inbox die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2025.
Recruitment tooling van Easy Inbox
Omschrijving van de tooling
De telefonische AI agent van Easy Inbox is een slimme, telefonische AI-assistent voor recruitmentorganisaties die op natuurlijke wijze inkomende telefoongesprekken beantwoordt, telefonische intakegesprekken uitvoert, afspraken plant, gesprekken automatisch doorverbindt en essentiële informatie vastlegt. Na afloop ontvangt zowel kandidaat als recruiter automatisch een heldere gesprekssamenvatting via WhatsApp.
Welk probleem lost de tool op?
Recruiters verliezen waardevolle kandidaten en zakelijke kansen omdat ze niet 24/7 alle (100%) inkomende telefoontjes op het algemene telefoonnummer kunnen afhandelen. Gesprekken blijven onbeantwoord of onopgemerkt, leads vallen tussen de mazen van het net en handmatige registratie in het ATS kost onnodig veel tijd en levert onvolledige data op. Daardoor ontstaan gemiste matches, frustratie bij kandidaten, opdrachtgevers en inefficiënte processen.
Hoe werkt de tool?
De recruiter schakelt het telefoonnummer door naar een door Easy Inbox vrijgegeven telefoonnummer (soft integratie). Of tijdens de onboarding integreert Easy Inbox het telefoonnummer met de telefonische AI agent. Easy 🙂
Wordt er AI gebruikt in de tool?
De telefonische AI agent van Easy Inbox is volledig geïntegreerd in het telefonische communicatieproces. De tool maakt gebruik van spraakherkenning (Automatic Speech Recognition), Natural Language Understanding (NLU) en Conversational AI om natuurlijke gesprekken met bellers te voeren. De AI analyseert realtime wat de beller zegt, herkent intenties, stelt relevante vervolgvraagstukken, plant zelfstandig afspraken in via een gekoppelde agenda, en kan gesprekken doorverbinden indien nodig.
Wat levert gebruik van de tooling op?
Een ongekende efficiëntie en ongeëvenaarde impact voor recruiters en hun organisaties, want geen enkele beller wordt meer doorgeschakeld naar voicemail of blijft onopgemerkt buiten kantooruren. Dat betekent een verdubbeling van het aantal succesvolle eerste contactmomenten—zeker 15–30% meer telefonische kandidaten die je direct kunt kwalificeren of een intake mee kunt houden zodra hiermee wordt geadverteerd. Automatische beantwoording en gespreksrouting tijdens kantooruren, zorgt dat iedere call binnen 1 seconde wordt opgepakt. De gemiddelde telefonische reactietijd daalt naar praktisch 0 seconden, wat de candidate experience en conversie gemiddeld met 15–25% verbetert. Stel je voor, elk telefoongesprek wordt automatisch getranscribeerd, in je ATS vastgelegd en de recruiter en kandidaat ontvangen ieder een eigen samenvatting via WhatsApp—dat levert 100% complete gesprekslogs en opvolging op, wat de kwaliteit van rapportages en opvolgingscampagnes direct met 30–40% verbetert.
Wat maakt de tool innoverend/vernieuwend?
De telefonische AI agent staat 24/7 aan, begrijpt en reageert contextueel, houdt natuurlijk aanvoelende gesprekken en koppelt naadloos aan WhatsApp en bestaande ATS voor directe opvolging, verwerking, opslag van gegevens. Doorverbinden naar een recruiter is op elk gewenst moment mogelijk, op verzoek van beller of als escalatie pad tijdens het gesprek.
Wat is de visie op technologie in recruitment?
Rust creëren voor de gebruiker waardoor gemak, overzicht en eenvoud ontstaan. Het communicatieproces binnen recruitment met de laatste technologie dusdanig automatiseren dat je op de afstandsbediening van je leven, de smartphone, alleen de persoonlijke conversaties ontvangt die daadwerkelijk de aandacht van de recruiter vereisen én met een druk op de knop automatiseringen kunnen uitvoeren.
Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?
De telefonische AI agent van Easy Inbox verdient de Recruitment Tech Award omdat, elk recruitmentbureau of corporatie nu 100% gesprekslog en -opvolging kan realiseren op 24/7 inkomende telefoongesprekken. Dit betekent dat procesautomatisering voor inbound telefonie voor 100% is geoptimaliseerd en meetbaar is geworden. Procesautomatisering staat in 2025 bovenaan de investeringsagenda en op de tweede plek staat namelijk het bereiken van kandidaten en het datagedreven werken.
Zend jouw case of tool ook in!
Leveranciers en gebruikers van recruitmentsoftware krijgen tot en met 10 september 2025 de kans om hun innovatieve tool of succesvolle case in te zenden voor de Recruitment Tech Awards 2025. Op 6 november 2025 wordt tijdens het Recruitment Tech Event 2025 voor de 11e maal de prijzen uitgereikt. Kijk voor meer informatie, om jouw inzending te laten prechecken en de planning op de Recruitment Tech Awards-site.