Byner heeft een duidelijke koers uitgestippeld: maximale focus op één specifieke markt, gecombineerd met geavanceerde AI-technologie. Het resultaat? Een platform waar meerdere AI-agents samenwerken om recruitmentprocessen te automatiseren. ’Die combinatie van verschillende AI-agents: dat is waar onze gebruikers het verschil gaan maken’, stelt CEO Ralph Brasker in een podcastinterview.
Focus op één markt
Ralph Brasker straalt het nodige vertrouwen uit als hij spreekt over de ontwikkelingen van zijn Byner. De CEO, die tweeënhalf jaar geleden de leiding overnam van de staffingoplossing, heeft een duidelijke visie: maximale focus op één specifieke markt levert de beste resultaten op.
“Al onze expertise en focus ligt op één specifieke markt: detacheringsbureaus, werving- en selectiebureaus en ZZP-bemiddelaars.”
“Wij richten ons puur op bureaus”, stelt Brasker in een uitgebreid podcastinterview. “Dus wij zoeken niets in de corporate markt. Daarmee ligt al onze expertise en focus op één specifieke markt: detacheringsbureaus, werving- en selectiebureaus en ZZP-bemiddelaars.”
Geïntegreerde AI-laag
Kunstmatige intelligentie vormt de kern van Byner’s technologische strategie. Het bedrijf heeft vorig jaar een uitgebreide AI-laag geïntegreerd in zijn platform, dat gebouwd is op Salesforce. “In de breedte van dat platform hebben wij AI toegevoegd en daarmee ook een assistent”, ziet Brasker. “Overal in dat platform waar je bent, kun je direct een AI-assistent oproepen om jou te helpen. De assistent helpt bij diverse taken, van het schrijven van vacatureteksten tot het voorbereiden van gesprekken en het opstellen van voorstellen aan klanten.”
“Onze AI-assistent is geoptimaliseerd voor verschillende processtappen — je zou kunnen zeggen dat elk deelgebied zijn eigen gespecialiseerde agent heeft.”
Wat Byner’s AI-aanpak bijzonder maakt, is de mogelijkheid voor verschillende AI-functies om samen te werken, stelt Brasker. “Die agents kunnen ook met elkaar samenwerken. Onze AI-assistent is geoptimaliseerd voor verschillende processtappen — je zou kunnen zeggen dat elk deelgebied zijn eigen gespecialiseerde agent heeft.”
Samenwerking tussen AI-agents
Dat is waar het volgens Brasker écht interessant wordt voor klanten. “Onze agents werken samen. Terwijl de ene agent bezig is met het schrijven van vacatureteksten en het matchen van cv’s, werkt een andere tegelijkertijd aan gespreksvoorbereiding, het analyseren van gespreksuitslagen, of het omzetten daarvan naar concrete voorstellen richting klanten.
“Terwijl de ene agent bezig is met het schrijven van vacatureteksten en het matchen van cv’s, werkt een andere tegelijkertijd aan gespreksvoorbereiding.”
“Die combinatie van verschillende AI-agents: dat is waar bedrijven het verschil gaan maken. Niet in één geïsoleerd proces, maar in de slimme integratie van al die aspecten. Dat is precies wat we voor onze klanten hebben ontwikkeld.”
Strategische partnerships zonder overlap
Byner positioneert zich als het fundament waarop bedrijven hun kernprocessen kunnen draaien, maar staat open voor samenwerking met gespecialiseerde partners. “Je moet ook openstaan voor andere partijen of point solutions die op een bepaald subdomein misschien net even wat meer functionaliteit brengen.”
Het bedrijf werkt samen met verschillende partners op specifieke gebieden: SelectionLab voor assessments, VONQ voor marketing en jobdistributie en In2Dialog voor gespreksverslagen en -analyse. “Zo hebben we eigenlijk op al die aspecten wel een partner met wie we samenwerken”, zegt Brasker. “En aan de hand van het klantvraagstuk én de behoeften, kunnen partners geactiveerd worden of niet.”
Toekomstvisie: groei vanuit sterke basis
Voor de toekomst heeft Brasker duidelijke prioriteiten: Nederland blijft het kernland. “Dat is én blijft onze home territory en daar moet het gewoon goed gaan. De functionaliteiten die we ontwikkelen, doen we ook grotendeels met de klanten samen die in Nederland en België zitten. Als je naar Europa kijkt, dan is Nederland op het recruitmenttechdomein een vrij actief land in vergelijking tot andere landen in Europa. Dat is best wel bijzonder.”
“We hebben Ferchau en Randstad Germany al aan ons gebonden als afnemers. We hopen in 2025 ook een vervolgstap te kunnen zetten in onze groei en ambitie in die regio.”
Byner kijkt uiteraard wel verder, met name naar de DACH-regio. “Die internationale ambitie hebben we vorig jaar eigenlijk al neergelegd”, zegt Brasker. “En daar gaan we nu mee verder. We hebben Ferchau en Randstad Professional al aan ons gebonden als afnemers. We hopen in 2025 ook een vervolgstap te kunnen zetten in onze groei en ambitie in die regio.”
Demo_Day als showcase
Op 5 juni presenteert Byner zich tijdens de negende editie van Demo_Day 2025 in Utrecht. Voor het bedrijf, dat zijn kantoor in dezelfde stad heeft, is dit een belangrijke gelegenheid. Bezoekers van het evenement kunnen bij de Byner-stand een demo aanvragen, inclusief een preview van bèta-programma’s die momenteel lopen.
“We kunnen ieder jaar onze laatste innovaties tonen”, zegt Brasker. “Dat is dus enerzijds het mooie pakket dat er vandaag al staat, maar ook van wat er in de toekomst gaat komen. Dat is het belangrijkste wapenfeit dat we meenemen richting Demo_Day. Ik kijk er naar uit.”
Luister naar het hele gesprek
Wil je meer horen van Ralph Brasker (Byner) in gesprek met Recruitment Tech? Luister dan naar de hele podcast van 25 minuten via de link hieronder óf via jouw favoriete podcastplatform, zoals Stitcher, Apple Podcasts of Spotify.
Meld je direct aan
Demo_Day is voor recruiters en HR-professionals werkzaam aan werkgevers- en bureauzijde. Op het event kun je demo’s bekijken op de demo spots van zo’n 40 verschillende leveranciers, verdiepende demo talks bijwonen, in een Tech Safari (rondleiding) nieuwe tooling ontdekken of je laten bijpraten in het podcasttheater. Meld je direct aan voor een tijdslot in de ochtend (10.00 – 13.00 uur) óf middag (13.00 – 16.00 uur).