Twee derde van de HR-beslissers vindt duurzaamheid belangrijk bij de keuze van HR-partners, maar gebrek aan prioriteit, budget en capaciteit belemmeren de implementatie. In dit video-interview gaat Martijn Hemminga in gesprek met Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco Nederland) over de toekomst van een duurzaam HRM. Bekijk de uitzending terug óf luister naar de podcastversie.
https://youtu.be/grq0AQ66ulA
Van conservatief naar duurzaam
De transformatie naar duurzaam Human Resource Management (HRM) is een uitdaging voor veel organisaties. ImpactWork Foundation zet zich in om deze verandering te stimuleren. “Wij zijn een sociaal adviesbureau dat organisaties helpt transformeren naar duurzaam werken”, vertelt medeoprichter Rogier van Hamburg. “Met onze stichting bevorderen we duurzaam werken in Nederland door onderzoek te doen en seminars te organiseren.”
Volgens Van Hamburg ontstond ImpactWork uit frustratie over de conservatieve aard van HR. “HR blijft vaak doen wat het altijd deed. Een van de redenen waarom verandering uitblijft, is dat duurzaam HRM nog niet echt grijpbaar is. Net zoals klimaatbeleid mondiaal conceptueel en moeilijk is, maar toegepast op je huis wordt het tastbaar.”
‘HR moet strategischer worden’
Femke Hellemons, Country Head bij Adecco Nederland, herkent die uitdaging. “Als je het heel groot maakt, lijkt het een ongrijpbaar thema. Maar maak je het klein, dan gaat het over hele logische zaken waar bijna iedere organisatie last van heeft: hoe trek je mensen aan die langer blijven, met plezier werken, zich blijven ontwikkelen en gezond en vitaal blijven? Dan worden het in één keer praktische thema’s.”
“Traditioneel lag de focus vooral op winstgevendheid, terwijl mens en planeet secundair waren. Er werd veel geoptimaliseerd op korte termijn. HR moet strategischer worden, wat per definitie langere termijn betekent.”
Van Hamburg definieert duurzaam HRM als HR-beleid en -processen die ontworpen zijn met een balans tussen mens, winst en planeet — én tussen korte en lange termijn. “Traditioneel lag de focus vooral op winstgevendheid, terwijl mens en planeet secundair waren. Er werd veel geoptimaliseerd op korte termijn. HR moet strategischer worden, wat per definitie langere termijn betekent.”
Noodzaak voor langetermijndenken
Het gebrek aan langetermijnfocus in HR-beleid komt duidelijk naar voren in het onderzoek naar duurzaam HRM dat ImpactWork in april 2025 publiceerde. “Veel HR-beleid kijkt momenteel slechts twee kwartalen vooruit, in plaats van de gewenste twee tot vier jaar”, zegt Van Hamburg. Maar waar ligt dat dan aan?
“Het is soms lastig om het concreet te maken”, zegt Hellemons. “Je rendement zit op de langere termijn. Het gaat uiteindelijk over logisch nadenken: als je investeert in je menselijk kapitaal, leidt dat tot betere resultaten. HR moet niet alleen moet wachten op instructies van bovenaf: je kunt als HR ook bottom-up dingen in verandering brengen. Soms is het tijd om te zeggen: moeten we niet een duurzaamheidsstrategie hebben als organisatie?”
Perfect storm dwingt tot verandering
Van Hamburg wijst op een ‘perfect storm’ van uitdagingen waar organisaties momenteel mee kampen. “Te lage instroom, veel vacatures, toenemend verzuim, stress- en burn-outklachten, stijgende ongewenste uitstroom, en afnemende arbeidsproductiviteit ondanks nieuwe technologie. Daarnaast stijgt de prijs van arbeid sterk, waardoor sommige businessmodellen onder druk komen te staan.”
“De personeelskosten zijn bepalend geworden voor of je businessmodel overeind blijft”, ziet Van Hamburg. “Dat is nieuw. We lopen tegen de grenzen aan van oude HR-processen die ontstaan zijn in de tijd van lopendebandproductie, toen de factor arbeid zo efficiënt mogelijk moest worden ingezet zonder veel aandacht voor hoe gelukkig of gezond iemand naar huis ging.”
4% heeft geen strategie voor verzuim en verloop
In het onderzoek geeft 72% van de organisaties aan een strategie te hebben voor het aantrekken van talent. “Dat klinkt veel, maar met de huidige krapte is het opvallend dat 28% nog steeds geen strategie heeft”, ziet Van Hamburg. “Nog problematischer is dat 41% geen strategie heeft voor verzuim en ongewenst verloop.”
Adecco hoort bij de 59%. “Vanaf het moment dat je bij ons binnenkomt, is er een opleidingsplan, cruciaal in onze branche”, ziet Hellemons. “Daarnaast hebben we een actief vitaliteitsprogramma en voeren we veel rondetafelgesprekken. We meten medewerkerstevredenheid drie keer per jaar en delen de uitkomsten met de hele organisatie.”
Technologie als aanjager van verandering
Technologie speelt een sleutelrol bij de implementatie van duurzaam HRM, zo ziet Van Hamburg “Twee derde van de HR-beslissers vindt het belangrijk hoe leveranciers bezig zijn met duurzaam HRM. De belangrijkste obstakels zijn echter gebrek aan prioriteit, budget en interne capaciteit.”
“Soms kan een technology push helpen in een organisatie. Omdat het zo’n wollig, ongrijpbaar onderwerp kan zijn, helpt het als je kunt zeggen: als je dit implementeert, verlaag je je vacatures met 20%, en mensen blijven 40% langer als ze door een duurzaam instroomproces gaan. Dat zijn echte cijfers waarmee je meestal wel kunt implementeren.”
“Technologie is cruciaal om compliant te zijn, niet alleen met wetgeving, maar ook met de normen en waarden van je bedrijf.”
“Die push is soms echt belangrijk”, voegt Hellemons toe. “Want er zijn nog veel dingen die ons kunnen helpen, maar we moeten overtuigd raken. Technologie is cruciaal om compliant te zijn, niet alleen met wetgeving, maar ook met de normen en waarden van je bedrijf. Bovendien kan het een enorme versneller zijn voor doelgroepen die nu moeilijker aan het werk komen.”
‘Begin klein, maar begin’
Als advies voor organisaties die met duurzaam HRM aan de slag willen, raadt Hellemons aan klein te beginnen. “Kies iets wat dicht bij je hart ligt, waar je zelf ook een duidelijke overtuiging bij hebt van dat kan beter of dat moét beter. En waar je als organisatie, mens én als team voor staat. Begin daar.”
Luister naar de podcastversie
Luister je liever onderweg? Luister dan naar het hele gesprek van Martijn Hemminga (Recruitment Tech) met Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco Nederland) via de link hieronder óf via jouw favoriete podcastplatform zoals Stitcher, Apple Podcasts of Spotify.