• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird korting!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird korting!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
De 9 belangrijkste ontwikkelingen binnen recruitmenttechnologie volgens Fosway in 2024

De 9 belangrijkste ontwikkelingen binnen recruitmenttechnologie volgens Fosway in 2024

17 juni 2024
in Insights
Leestijd:4 minuten leestijd
Tags: aiFoswayprogrammatic job advertisingrapportskillsstrategie
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Marktonderzoeksbureau Fosway heeft onlangs zijn nieuwste inzichten gepresenteerd over de ontwikkelingen binnen de recruitmenttechnologie. We zetten de negen belangrijkste op een rij.

1. Meer AI-sollicitaties

Ondanks krappe arbeidsmarkten in veel landen heeft de TA-markt te maken met uitdagingen door mondiale onzekerheden en een moeilijker economisch klimaat. Bedrijven zijn onzeker over hun aannameplannen, wat leidt tot uitstel van beslissingen over media en TA-oplossingen. Daarnaast kampen leveranciers met langere aankoopcycli en een afnemende groei in hun TA-activiteiten.

“Een duidelijk effect van AI op de arbeidsmarkt is de toename van het aantal sollicitaties per vacature, doordat kandidaten AI-tools gebruiken om massaal sollicitaties in te dienen,” aldus Fosway. “Interessant genoeg zijn er tekenen dat personeelsreducties bij sommige leveranciers aan het omkeren zijn naarmate AI-innovaties de ontwikkeling van nieuwe oplossingen versnellen.”

2. Consolidatie van ecosystemen

Budgetdruk en toegewijde TA-operaties dwingen bedrijven om hun complexe TA-leverancierslandschap te consolideren, vooral in de bovenste delen van de funnel, aldus de Fosway-onderzoekers. Dit omvat talentattractie en -engagement, jobdistributie, programmatische advertenties, carrièresites, kandidatenrelatiebeheer en het bredere sollicitatie-ecosysteem.

“Een geïntegreerde aanpak die alle stadia van aantrekking tot sollicitatie omvat en die de kandidatenervaring beheert met real-time data over job fit en kwaliteit van de aanname, is momenteel echter nog zeldzaam.”

Naast kostenbesparing willen bedrijven ook de ervaring verbeteren, automatisering vergroten en de snelheid en kwaliteit van aannamebeslissingen verbeteren. De frustratie over het onvermogen om wervingsuitgaven te koppelen aan aanname-uitkomsten en kwaliteit is ook een significante factor. “Een geïntegreerde aanpak die alle stadia van aantrekking tot sollicitatie omvat en die de kandidatenervaring beheert met real-time data over job fit en kwaliteit van de aanname, is momenteel echter nog zeldzaam”, aldus de onderzoekers.

3. De strijd tussen HCM, TA Suites en specialisten

De keuze tussen standalone tools, TA-suites of complete HCM-systemen blijft een uitdaging. Volgens Fosway is de strijd tussen HCM (Human Capital Management) en TA-suites verder geïntensiveerd. Zowel IT- als HR-operaties streven ernaar kosten te verlagen en het aantal aanbieders te verminderen. Dit heeft geleid tot een verhoogde aantrekkingskracht van geïntegreerde HR-suites. Echter, terwijl HR en IT positief staan tegenover deze scenario’s, geldt dit niet altijd voor TA-teams.

“Historisch gezien was deze aanvulling voornamelijk gebaseerd op partnerschappen, maar tegenwoordig nemen HCM-providers specialisten over om een completer TA-aanbod te bieden.”

“Historisch gezien was deze aanvulling voornamelijk gebaseerd op partnerschappen, maar tegenwoordig nemen HCM-providers specialisten over om een completer TA-aanbod te bieden”, stelt Fosway. “Dit resulteert erin dat HCM-oplossingen vaak worden aangevuld met TA-specialisten om de wervingservaring en automatisering te verbeteren. Tegelijkertijd investeren specialisten in downstream-functionaliteiten en proberen ze volledige TA-suites te worden.”

4. Meer one-stop-shops voor mkb’s

In de mkb-markt kiezen HR-teams vaak voor one-stop-shop HR/HCM-oplossingen. “Deze missen echter vaak de diepgang en verfijning die nodig zijn voor TA, vooral voor kandidatenervaring en activiteiten in de bovenste delen van de funnel”, stelt het onderzoek. “Bedrijven met significante aannamebehoeften wenden zich daarom vaak tot gespecialiseerde TA-suites.”

Voor lokale wervingsbehoeften is het kiezen van een binnenlandse TA-suite met een lagere totale eigendomskosten een verstandige keuze. Deze aanbieders kennen hun lokale markten goed, bieden uitstekende service en zijn vaak zeer innovatief. Ondanks het economische klimaat blijven sommige aanbieders snel groeien, hoewel ze voortdurend moeten strijden tegen de neiging van onervaren kopers om zich te laten beïnvloeden door grote merken.

5. Steeds meer (prijs)concurrentie

Het aantal leveranciers is de laatste jaren fors toegenomen, wat leidt tot meer prijsconcurrentie, aldus Fosway. “Dit heeft geleid tot meer prijsconcurrentie en corporate kopers konden vaak betere kortingen bedingen. Leveranciers met groeiende oplossingportfolio’s hebben hun prijsmodellen vereenvoudigd om klanten te stimuleren hun afname bij verlenging te vergroten.”

“Enkele aanbieders hebben zelfs hun prijslijsten verlaagd, wat dit een goed moment maakt voor bedrijven om de markt te heroverwegen.”

Leveranciers die AI-functionaliteiten hebben toegevoegd, bundelen deze ook voor monetaire doeleinden en integreren AI in ondersteuning, service en go-to-market-functies om de productiviteit te verbeteren. “Enkele aanbieders hebben zelfs hun prijslijsten verlaagd, wat dit een goed moment maakt voor bedrijven om de markt te heroverwegen.”

6. Interesse in AI blijft hoog

Ondanks voortdurende zorgen over hype, ethiek en beveiliging, blijft de interesse van bedrijven in AI hoog. “Grote ondernemingen bouwen snel hun beleidslijnen, procedures en teams uit om AI-centrische oplossingen te evalueren en te verwerven”, aldus Fosway. Gezien de hoge inspanningen die hierbij komen kijken, geven bedrijven de voorkeur aan oplossingen met een breed scala aan AI-ondersteuning.

“Product- en marketingteams moeten een omvattender AI-‘marketechtuur’ ontwikkelen die hun prioriteiten voor AI vandaag beschrijft.”

Veel leveranciers beperken zich tot het praten over specifieke AI-functies, wat niet door de AI-marketingruis heen breekt. “Product- en marketingteams moeten een omvattender AI-‘marketechtuur’ ontwikkelen die hun prioriteiten voor AI vandaag beschrijft, hun visie op AI in de toekomst, en hoe die mogelijkheden leiden tot aantoonbare klantresultaten”, benadrukt Fosway. “De leidende AI-innovators hebben dit al doorgrond, wat het voor bedrijven gemakkelijker maakt om zich te committeren aan de volledige oplossing.”

7. Meer sectorspecifieke strategieën

In sectoren zoals gezondheidszorg, horeca, retail en logistiek stopt het aannemen van personeel nooit echt. In een krappe arbeidsmarkt vinden bedrijven het een uitdaging om hun vacatures te vervullen en realiseren ze zich dat een ‘Zwitsers zakmes’-benadering van talentwerving niet meer werkt. Veel bedrijven hebben gespecialiseerde TA-oplossingen geïmplementeerd, omdat deze een betere ervaring bieden voor kandidaten, recruiters en hiring managers, vooral in een gedecentraliseerd wervingsmodel.

“Nu TA-suite aanbieders meer investeren in algemene high-volume mogelijkheden, richten specialistische aanbieders zich meer op sectorspecifieke functies en het optimaliseren van resultaten voor sub-verticalen of specifieke rollen binnen een verticale markt”, aldus Fosway. “Deze aanbieders worden vergeleken met een ultra-specialistische Yanagiba-mes gebruikt door een Sushi chef, in plaats van een Zwitsers zakmes.”

8. AI trekt skills-speelveld gelijk

Veel van de hype rond skills lijkt af te nemen, aangezien grote taalmodellen het speelveld voor leveranciers hebben gelijkgetrokken, stelt Fosway. “Moderne oplossingen kunnen allemaal vaardigheden uit rollen en CV’s halen, kandidaten aan rollen matchen en rangschikken, rollen aan kandidaten aanbevelen en zelfs ‘skills-alikes’ vinden.”

Wat vroeger een belangrijk differentiatiegebied voor leveranciers was, wordt nu minder opvallend. “We zien wel dat talent intelligence-specialisten nu externe vaardigheidstrends toevoegen aan interne taxonomieën. En daarmee bouwen aan een soort real-time, skills-based strategische personeelsplanning om de jobarchitectuur dynamisch te ontwikkelen naarmate nieuwe vaardigheden in de organisatie worden opgenomen.”

9. Groei in programmatic job advertising

De interesse van bedrijven in programmatische advertenties groeit aanzienlijk in EMEA, ondanks strakkere mediabudgetten. Het VK blijft de leider in adoptie, maar Frankrijk, de Nordics en Duitsland volgen snel en maken gebruik van programmatische advertenties voor zowel job boards als sociale media.

“Het motief is niet filantropisch; als ze kunnen overstappen van een kost per klik naar een kost per sollicitatie model, zullen hun inkomsten stijgen.”

Specialisten in dit veld breiden hun functionaliteit uit om conversieratio’s te verbeteren en hoogwaardige leads te leveren. “Hun R&D-investeringen zijn primair gericht op het verbeteren van de kwalificatie en verificatie van kandidaten vroeg in de funnel”, stelt Fosway. “Het motief is niet filantropisch; als ze kunnen overstappen van een kost per klik naar een kost per sollicitatie model, zullen hun inkomsten stijgen, terwijl ze betere waarde voor het geld bieden dan klassieke jobdistributie of bureaus.”

Vorig artikel

Budget voor recruitmenttechnologie stijgt, méér investeringen op komst in 2024

Volgend artikel

Hoe eerlijk is AI-tooling eigenlijk voor de kandidaat én de recruiter? Kandidaten en AI (3/5)

Gerelateerde Artikelen

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’
Insights

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’

Door Martijn Hemminga
14 juli 2025
3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst
Insights

3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

Door Martijn Hemminga
30 juni 2025
De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)
Insights

De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)

Door Jasper Spanjaart
16 juni 2025
Hiring managers herkennen AI-cv's maar amper (ook al denken ze zelf van wel)
Insights

Hiring managers herkennen AI-cv’s maar amper (ook al denken ze zelf van wel)

Door Martijn Hemminga
22 mei 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’

14 juli 2025
Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

10 juli 2025
De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

9 juli 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’ (podcast)

18 juni 2025
Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

11 juni 2025
Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

10 juli 2025
Volgend artikel
Hoe eerlijk is AI-tooling eigenlijk voor de kandidaat én de recruiter? Kandidaten en AI (3/5)

Hoe eerlijk is AI-tooling eigenlijk voor de kandidaat én de recruiter? Kandidaten en AI (3/5)

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’

14 juli 2025
Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

10 juli 2025
De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

9 juli 2025
3=2 actie voor het Recruitment Tech Event 2025: kom met drie, betaal voor twee

3=2 actie voor het Recruitment Tech Event 2025: kom met drie, betaal voor twee

8 juli 2025
Validata Group per 1 juli verder als DISA: ‘Nederland loopt voorop in screening’

Validata Group per 1 juli verder als DISA: ‘Nederland loopt voorop in screening’

8 juli 2025

Meest gelezen

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’ (podcast)

18 juni 2025
Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

11 juni 2025
Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

10 juli 2025
3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

30 juni 2025
De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)

De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)

16 juni 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

De 9 belangrijkste ontwikkelingen binnen recruitmenttechnologie volgens Fosway in 2024
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Inzenden
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland