Een transitie van energiewetenschap en stadservaringen naar recruitmenttechnologie is misschien niet heel voor de hand liggend. In deze aflevering van Recruitment Technology Founders Stories: het verhaal van Luuk Koedam en Intractive. ‘Ik denk dat zoveel vacatures het veel beter zouden doen als er ervaringen worden gebruikt’, vertelt Koedam.
Een man van meerdere passies
Luuk Koedam studeerde energiewetenschappen, maar in zijn tijd als student koesterde hij twee grote passies. De eerste: zijn talent voor het organiseren van evenementen met een speelse twist, zoals interactieve stadsspellen. De tweede: zijn interesse in duurzaamheid en energie. Tijdens zijn studie begon Koedam aan een project dat uiteindelijk de basis zou leggen voor Intractive.
“We hebben eigenlijk naar geen enkele regel geluisterd over de MVP: het minimum viable product.”
Samen met een aantal medestudenten bedacht Koedam een vorm van interactieve stadsspelen, met gebruik van augmented en virtual reality in Amsterdam. “Het was geen gewone onderneming: het was meer soort kunstproject”, vertelt Koedam. “We hebben eigenlijk naar geen enkele regel geluisterd over de MVP: het minimum viable product. We zijn uiteindelijk twee jaar met de bouw bezig geweest, maar het was voor ons toch een soort zijproject.
Van investeringen naar financiële problemen
Toch groeide dat zijproject al snel uit naar meer. Twee jaar na de start kreeg Intractive erkenning in de vorm van TripAdvisor-awards voor de verhalen en meeslepende ervaringen die het bedrijf produceerde. Dat vroege succes maakte dat versafgestudeerde Koedam ineens voor een beslissing stond: zijn passie voor duurzaamheid voortzetten óf Intractive verder laten groeien? “Ik denk het oké is om meerdere dromen te hebben”, lacht Koedam.
“We waren net één maand live toen COVID toeslag, waardoor we direct in de grote problemen terechtkwamen.”
“We ontvingen investeringen om Intractive verder op te schalen in Amsterdam — wat we eigenlijk aan het begin van ons start-upbestaan hadden moeten doen. We lanceerden de eerste paar games, hadden eigenlijk geen geld meer… en toen kwam 2020. We waren net één maand live toen COVID toeslag, waardoor we direct in de grote problemen terechtkwamen.”
Een reddingslijn
Intractive had een reddingslijn nodig. Die vonden ze op een onverwachte plek. “We hadden een aantal gesprekken met universiteiten die heel goed verliepen. Ze zochten hulp bij de werving van studenten. Dus we dachten: dat is een markt die we kunnen verkennen. In zekere zin brachten zij het recruitment-als-experience-concept naar ons. We hebben toen meerdere universiteiten contacteert, die het allemaal even leuk vonden. Toen zijn we écht van start gegaan.”
“Het duurde even voordat het concept aansloeg, maar we zagen dat de storytelling-basis goed werkte. We helpen bedrijven nu om meeslepende ervaringen te creëren die kandidaten boeien en hun aandacht aanzienlijk langer vasthouden dan traditionele methoden. Het belangrijkste is om je verhaal op een leuke en meeslepende manier te vertellen. Je verhaal moet goed genoeg zijn, vooral voor waardegedreven Gen Z en millennials. We slaagden erin om de aandacht van universiteitskandidaten gemiddeld 11 minuten lang vast te houden. Als je dat vergelijkt met normale video, waar de aandachtspanne minder dan 90 seconden is, ben ik daar eigenlijk best trots op.”
Waarden effectief communiceren
Intractive biedt nu twee opties aan klanten. Het bedrijf beperkt zich allereerst niet alleen tot universiteiten, maar bedrijven óveral. Optie 1: toegang tot het platform, waarmee bedrijven zelf ervaringen kunnen opbouwen. Optie 2: een full-service pakket, mét studioteam, waarmee ze bedrijven van begin tot eind helpen bij het maken van boeiende content. “Onze missie is om organisaties in staat te stellen hun waarden effectief te communiceren én te concurreren op de kracht van hun verhalen.”
Een betere wereld met betere verhalen
Hoe kijkt Koedam naar de visie voor het bedrijf, in de komende 2 jaar? “Ik denk dat we eerst moeten uitbreiden in Nederland, maar ik zie zeker kansen in de rest van de wereld. Ik denk dat zoveel vacatures het veel beter zouden kunnen doen als er ervaringen worden gebruikt. En ik denk dat de markt daar al naartoe beweegt. Ik wil één van de grote spelers in die markt zijn.”
“Misschien klinkt het saai, maar ik wil graag de wereld verbeteren en onderweg mooie verhalen creëren.”
“Ik hou ervan om een visie te hebben en ervoor te gaan. De leercurve van een ondernemer gaat over het verzamelen van een netwerk aan interessante mensen en uiteindelijk het kiezen van je eigen levenspad en strategie. Misschien klinkt het saai, maar ik wil graag de wereld verbeteren en onderweg mooie verhalen creëren.”